img_1757-kopieren

Er werd gekozen voor de aanleg van een omloopriool, ook wel tapduiker genoemd.

01:35
04-06-2020

Ribwall buizen ingezet bij sluiswerken

De Vlaamse Waterweg is bezig met de automatisering van alle sluizen op het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten. Voor een cruciaal deel van dit project viel de keuze op Deschacht als leverancier van grote Ribwall buizen uit polypropyleen. “Traditioneel gebeurt de waterhuishouding tussen de sluizen onderling via een schuifverlaat in de sluisdeuren. Als gevolg van de automatisering moesten we op zoek naar een alternatief”, aldus Kris Van Bijlen, projectleider bij De Vlaamse Waterweg.

Er werd gekozen voor de aanleg van een omloopriool (ook wel tapduiker genoemd) vanaf het bovenpand (waar het waterpeil het hoogst is) langs de sluis onder het jaagpad naar het onderpand (met het laagste waterpeil). Om voldoende capaciteit te waarborgen werd gekozen om een buis met een diameter van 1 m te plaatsen.

img_1758-kopieren

Om voldoende capaciteit te waarborgen werd gekozen om een buis met een diameter van 1 m te plaatsen.

 

Waterdichte oplossing

Kris Van Bijlen: “Voor het omloopriool hebben we diverse opties bekeken, zoals betonnen rioolbuizen, stalen buizen en HDPE-buizen, en daarvoor offertes opgevraagd. Maar tijdens een overleg over het project met de vertegenwoordiger van Deschacht stelden zij ons de Ribwall buis voor. Deze buis biedt, naast de economische factor, voordelen op het gebied van plaatsing. Ondanks de lengte van 6 m is de Ribwall-buis vrij makkelijk hanteerbaar. Dus hebben wij bij een eerste sluis een proefproject opgezet.”

img_1750-kopieren

Voor een cruciaal deel van dit project viel de keuze op Deschacht als leverancier van grote Ribwall buizen uit polypropyleen.

 

Buitengewone tijdswinst

Hans Nijs, Business Developer bij Deschacht, bevestigt: “Als specialist in riolering en waterafvoer denkt Deschacht altijd wat verder. Wij zijn verdeler van de PP-Ribwall-buizen en we zagen onmiddellijk de meerwaarde ervan voor dit project. Het waterdicht aan elkaar lassen van HDPE-buizen vergt 10 tot 12 uur per las. Reken dus maar uit hoe lang het duurt om 70 m buis te trekken. Bij Ribwall-buizen gebeurt dit door middel van O-ringen en een mof in een fractie van die tijd. De besparing in manuren is buitengewoon.”

De Vlaamse Waterweg is enthousiast. “We hebben dit proefproject gunstig geëvalueerd en dus gaan we voor de andere sluizen op het kanaal opnieuw met de Ribwall-buizen werken”, besluit Kris Van Bijlen.

img_1754-kopieren

Voor een cruciaal deel van dit project viel de keuze op Deschacht als leverancier van grote Ribwall buizen uit polypropyleen.

 

De Vlaamse Waterweg

De Vlaamse Waterweg nv beheert en exploiteert de waterwegen als een krachtig netwerk dat bijdraagt aan de economie, de welvaart en de leefbaarheid van Vlaanderen. De Vlaamse Waterweg nv versterkt het vervoer via de binnenvaart, zorgt voor waterbeheersing en vergroot de aantrekkelijkheid van de waterwegen voor recreatie, toerisme en natuurbeleving. Vanuit de maatschappelijke zetel in Hasselt en afdelingen in Willebroek, Brussel, Antwerpen, Merelbeke en Mol werken ongeveer 1.350 personeelsleden van de organisatie aan een slim, veelzijdig en welvarend waterwegennet.      

Tekst | Deschacht Beeld | Deschacht

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

GROND/WEG/WATERBOUW partners

naamloos-4-kopierenleica-foto-1-kopieren