Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuws

Ruim 11.000 m² diepwanden voor nieuwe stationsparking Kortrijk

Het Stationsproject Kortrijk is druk bezig met het bouwen van een pendel- en centrumparking onder de Tolstraat en het Conservatoriumplein....

img_1839_300dpi-kopieren

9 april 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Het Stationsproject Kortrijk is druk bezig met het bouwen van een pendel- en centrumparking onder de Tolstraat en het Conservatoriumplein. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het plaatsen van de diepwanden. Hiervoor deed de tijdelijke vereniging Antwerpse Bouwwerken en Vuylsteke een beroep op Herbosch-Kiere, hun partner binnen Eiffage Benelux. “De werken zitten mooi op schema en we verwachten dat we rond Pasen kunnen afronden”, vertelt Stany Vanremoortele, operationeel manager funderingstechnieken bij Herbosch-Kiere.

Het Stationsproject Kortrijk is een samenwerkingsverband tussen de NMBS, Infrabel, De Lijn, de stad Kortrijk, het Agentschap Wegen en Verkeer en Parko. Eurostation is het ontwerpbureau. Het doel van het project is het optimaliseren van de mobiliteit in de stationsomgeving voor de verschillende weggebruikers en dit volgens het STOP-principe. Dat betekent dat er vooral wordt gekeken naar de noden van de zachte weggebruikers (voetgangers en fietsers). In de tweede plaats houdt men rekening met het openbaar vervoer en in derde instantie kijkt men naar het privévervoer.

img_3607_300dpi-kopieren

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het plaatsen van de diepwanden.

 

Nieuwe parking

Ook een ondergrondse parking behoort tot het masterplan. Oorspronkelijk was er een vergunning voor een parking met een capaciteit van 1.200 parkeerplaatsen, verdeeld over 4 ondergrondse niveaus. Maar uit tellingen bleek dat pendelaars nu meer dan vroeger met de fiets of het openbaar vervoer naar het station komen, of worden op- en afgehaald aan de shop & go-plaatsen. Om geen parking te bouwen met overcapaciteit of de positieve tendens richting duurzame vervoersmodi te keren, koos Het Stationsproject daarom voor een parking met 1 bouwlaag (300 parkeerplaatsen) minder.

De bouw van die nieuwe ondergrondse parking is momenteel in volle ontwikkeling met het plaatsen van de diepwanden. “In totaal gaat het over een kleine 12.000 m² diepwanden met een dikte van 1 m en een diepte van om en bij de 20 m”, vertelt Stany Vanremoortele. “Herbosch-Kiere werkt in opdracht van de tijdelijke vereniging Antwerpse Bouwwerken en Vuylsteke, net als ons lid van de Eiffage-familie. We focussen louter op de diepwanden, die fungeren als contourmuren van de ondergrondse garage.”

img_1218_300dpi-kopieren

In totaal gaat het over een kleine 12.000 m² diepwanden met een dikte van 1 m
en een diepte van om en bij de 20 m.

 

Een paneel per dag

De werken werden in november 2019 aangevat. Stany Vanremoortele: “We zitten goed op schema. De deadline is Pasen en zonder onvoorziene tegenslagen zullen we die deadline wel halen. En dat doen we aan een ritme van een paneel per dag. Je kan zo’n diepwand niet in één keer uitgraven en vullen, dat gebeurt in fases. De kennis en expertise voor het plaatsen van diepwanden hebben we in eigen huis. Het is een specialisatie, maar het aantal projecten van deze orde zijn wel beperkt. Daardoor blijft het ook telkens een uitdaging. Dat we dit project uitvoeren met partners uit dezelfde familie is zeker een meerwaarde. Het werkt soepeler als je allemaal voor hetzelfde verhaal werkt. We voelen ons zeker geen pure onderaannemer en worden automatisch ook mee betrokken in het denkverhaal.”

Logistiek

De grootste uitdaging voor Herbosch-Kiere ligt naar eigen zeggen op logistiek vlak. “Een andere firma is momenteel bezig met het plaatsen van boorpalen. Er zijn dus verschillende werken op een werf die eigenlijk maar een zakdoek groot is. Met veel groot materieel, waaronder een diepwandgraafkraan, een kabelkraan, een machine voor het plaatsen van de boorpalen, vrachtwagens voor de afvoer van gronden … Kortom, heel veel activiteit op een lange smalle strook. Goed samenwerken en zo weinig mogelijk in elkaars weg lopen, is dan heel belangrijk. Dat vergt veel gepuzzel en overleg, maar ook dat lukt wel. Onze werfleiders zijn hier ervaren genoeg in”, aldus Stany Vanremoortele.    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
0%