Het West-Vlaamse JACOPS heeft zich de voorbije decennia binnen de infra-, telecom- en railsector ontwikkeld tot een totaalspeler op het vlak van elektromechanica. Met Deerlijk als uitvalsbasis en vestigingen in Linter, Kontich, Vilvoorde, Loppem, Drongen, Marquain en Jacops Sud in Gosselies waren de activiteiten van JACOPS al wijdverspreid. En sinds kort kwam daar nog een afdeling in Strépy bij, met een sterke focus op de railsector. “Zo kunnen we nog vlotter heel België bedienen”, klinkt het bij Tom Devreese, business unit manager rail bij JACOPS.
Elke dag ontwerpt JACOPS geïntegreerde oplossingen voor de meest complexe en innovatieve infra-, telecom- en railprojecten. Tom Devreese: “In de railsector verzorgen we van a tot z alle elektromechanische uitrustingen naast het spoor, van voeding en bundelverlichting tot de klassieke seininrichting. Met kraan- en graafwerk en de plaatsing van prefabelementen komt daar ook wat bouwkundig werk bij kijken. In de infrasector trekken we dat elektromechanische verhaal door naar alle andere wegen: waterwegen, snelwegen, tunnels, sluizen, luchthavens … Op het vlak van telecom, tot slot, zijn het grote spelers zoals Proximus, Fiberklaar, Unifiber, Telenet, Orange, VOO … die we tot ons klantenbestand mogen rekenen.”
Zowel JACOPS als JACOPS Sud profileren zich al jaar en dag nadrukkelijk als specialist in seininrichtingswerken. Tom Devreese: “Dagelijks zijn we binnen dat segment met 150 mensen actief in het volledige land. Hiervoor maken we handig gebruik van onze verschillende vestigingen. Tot voor kort lag de hoofdmoot in Vlaanderen, maar met onze nieuwe vestiging in Strépy, waar we een 50-tal mensen huizen, hebben we nu nog meer slagkracht en capaciteit in Wallonië op het vlak van seininrichtings- en infrawerken. Zowel in hoofd- als in onderaanneming. De laatste tijd komen steeds meer multidisciplinaire projecten op de markt, waarvoor wij graag een tijdelijke maatschap aangaan als interessante partner die op elektromechanische vlak het volledige plaatje te bieden heeft.”
Met JACOPS Sud in Gosselies (Charleroi) stond het bedrijf al met een stevige voet in Wallonië, maar wat de railsector betreft was een uitbreiding toch noodzakelijk. Tom Devreese: “Bij JACOPS Sud zijn om en bij de 200 mensen actief, maar de afdeling rail was eerder beperkt. Voor vele spooropdrachten in Wallonië deden we een beroep op onze mensen uit de Vlaamse afdelingen. Door uit te breiden naar Strépy hebben we nu capaciteit ter plekke en kunnen we Wallonië nog vlotter bedienen. Die decentralisatie is echt iets van deze tijd. Lange autoritten naar het werk worden steeds vaker vermeden. Lokaal verankeren en werken met mensen uit de streek is een positief verhaal voor zowel de werknemer, de werkgever, onze klanten als het milieu.”
Een nieuwe vestiging in Wallonië kan ook leiden tot nog meer projecten in de regio. “We hebben in ieder geval voor voldoende capaciteit gezorgd om dat aan te kunnen”, vertelt Tom Devreese. “Gezien de grote investeringspolitiek die Infrabel momenteel hanteert over heel België is er zeker nog veel potentieel in Wallonië. Uiteraard stopt het verhaal hier niet voor ons. Zo blijven we continu op zoek naar verdere uitbreidingsmogelijkheden, bijvoorbeeld in Limburg en Vlaams-Brabant, waar uitbreiden niet evident is.”
Infrastructureel uitbreiden is één, maar het juiste personeel vinden is een ander verhaal. “De witte raven zijn bijzonder schaars en daarom gaan we intensief op zoek naar de juiste persoonlijkheid, om die vervolgens te koppelen aan de juiste job. We zoeken niet uitsluitend kant-en-klare project- of werfleiders, maar wel mensen met het juiste potentieel om dat te worden. Zo moeten we het doen, want ook vanuit het onderwijs is er weinig aandacht voor specifieke railcompetenties. Het typeert JACOPS dat we ondanks deze uitdagingen toch steeds blijven uitkijken naar uitbreidmogelijkheden. We groeien niet om te groeien, maar het zit in ons DNA om competitief te zijn en te blijven”, besluit Tom Devreese.