Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Slechts twee dagen spooronderbreking voor bouw tunnel door gebruik van stalen damplanken

Slechts twee dagen spooronderbreking voor bouw tunnel door gebruik van stalen damplanken

De drukke spoorlijn Gent-Antwerpen (L59) loopt dwars door Lokeren. In het noordoosten van de stad was de overweg aan de Oude Heerweg al een tijd zeer onveilig, met talrijke ongevallen tot gevolg. Om een veilig alternatief te bieden en het vrachtverkeer verder van het centrum te leiden besloot spoorwegbeheerder Infrabel, in overleg met het stadsbestuur, om de overweg te vervangen door een tunnel tussen de nabijgelegen Uitbreidingslaan en Klipsenstraat.

De tunnel loopt onder vier sporen, een dienstweg en een fietspad. Twee sporen (nr. 1 en 2) zijn voor doorgaand treinverkeer, de andere twee (3 en 4) zijn rangeersporen. De tunnel zal toegankelijk zijn voor vrachtwagens en auto’s en tevens beschikken over een verhoogd fietspad.

Kleine tijdspanne

Voor de constructie van de tunnel mocht het doorgaande treinverkeer slechts twee dagen onderbroken worden in het weekend van 5 en 6 mei 2018. Om de werken binnen deze kleine tijdspanne te realiseren werd door ontwerper Tuc Rail gekozen voor een oplossing met stalen damplanken. De betonnen tunnelplafonds worden gedragen door 46 verticaal geplaatste AZ25-800 damplanken van 12,4 tot 12,6 m lang. De tunneltoegangen bestaan uit 165 in het zicht blijvende AZ18-800 profielen in helling 5:1 geplaatst, met lengtes van 5,6 tot 12,4 m. Ten slotte waren nog 18 stuks AZ18-800 van 3,4 m nodig voor het maken van een pompput onder de bodem van de tunnel, voor afvoer van regenwater. De verticale damplanken zijn verbonden met de schuine damplanken door middel van vier speciale overgangsplanken.

Intrillen van de damplanken van de tunnel met twee 70-tons hydraulische funderingsmachines.

 

Het betonnen trogdek voor de sporen 1, 2 en 3 werd geprefabriceerd naast deze sporen. 14 stuks AZ25-800 werden ingetrild tussen het trogdek en spoor 2. Op zaterdag 5 mei om 2.00 uur werd het spoorverkeer onderbroken en werden de sporen 1 en 2 opgebroken. 18 damplanken AZ25-800, 2 overgangsplanken en 4 schuine damplanken AZ18-800 werden ingetrild. De volgende dag werd het 400 ton wegende trogdek voor de 3 sporen over de damplanken geschoven. Na het verbinden van het dek met de damplanken werden de sporen 1 en 2 opnieuw aangebracht. Maandagochtend 7 mei waren beide sporen terug in gebruik.

Vervolgens werden de AZ18-800 damplanken van de tunnelinritten aangebracht onder een helling van 11° en een bochtstraal van 400m.  Daarna volgden de AZ25-800 planken ter hoogte van spoor 4, de dienstweg en het fietspad. De damplanken van de tunnel en tunnelinritten werden ingetrild met twee 70-tons hydraulische funderingsmachines, elk uitgerust met een PVE 24VM trilblok.

Uitgraving

Zodra de damplanken van de tunnelingangen geïnstalleerd waren, kon de uitgraving starten onder de geprefabriceerde trogdekken. Ondertussen werden de trogdekken voor spoor 4, de dienstweg en het fietspad ter plaatste gestort. Na de uitgravingen werden de sloten van de AZ18-800 profielen afgelast om een volledig waterdichte wand te bekomen. Door het gebruik van de extra brede AZ18-800 serie van ArcelorMittal, kon men de hoeveelheid lassen minimaliseren. Na het storten van de vloerplaat van de tunnel werd een betonnen voorzetwand gestort tegen de AZ25-800 damplanken.

Door de strakke planning en de beperkte ruimte op de werf werden alle damplanken, 390 ton in totaal, just-in-time door ArcelorMittal geleverd. Hoofdaannemer Besix nv startte de werken in november 2017. De tunnel is geopend op 22 mei 2019 en het volledige project is opgeleverd begin juli, twee maanden eerder dan oorspronkelijk voorzien.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details