Spa-Francorchamps afwatering reacecircuit
01:27
17-05-2017

Spa-Francorchamps | Afwatering: Monolithische kanalen verzekeren waterafvoer op racecircuit

Spa-Francorchamps staat in Formule 1-middens bekend als het mooiste circuit ter wereld. Om optimale race- en veiligheidscondities te kunnen garanderen, werden vijf bochten en de pitlane onlangs uitgerust met een nieuw afwateringssysteem. Dit gebeurde via de plaatsing van Monoblock-kanalen, die zowel in functioneel als esthetisch opzicht perfect ingepast zijn in de bestaande infrastructuur.  

Het circuit van Spa-Francorchamps staat garant voor een spectaculair wedstrijdverloop. De specifieke ‘virages’ en de bosrijke Ardense omgeving maken een race op de 7 kilometer lange omloop een unieke belevenis. Om de veiligheid van de F1-piloten te verzekeren, moet de afwatering van het circuit tiptop in orde zijn. Een kolfje naar de hand van ACO Passavant. “Tien jaar geleden zijn onze producten ook al eens toegepast op het circuit”, vertelt product manager Tom Snackaert. “Toen moest het worden aangepast aan de nieuwe infrastructurele criteria die de FIA had opgelegd, waarbij dezelfde monolithische lijnafwatering gebruikt is.”

Robuuste, monolithische kanalen
Ditmaal waren het de pitlane, Les Combes (bochten 5, 6 en 7), Rivage (bocht 8) en de Curve Paul Frère (bocht 15) die onder handen genomen werden. Net als tien jaar geleden speelden de ACO DRAIN Monoblock-afwateringskanalen een cruciale rol in de vernieuwingsoperatie. In totaal gaat het om 1, 6 kilometer kanalen van het type RoadDrain met een binnenbreedte van 150 en 200 mm. “Er is opnieuw voor de Monoblock-kanalen gekozen omdat ze één monolithisch geheel vormen”, legt Tom Snackaert uit. “Er is met andere woorden geen gevaar op loskomende onderdelen wanneer de F1-wagens passeren. De robuuste kanalen vallen onder verkeersklasse F900 en kunnen dus de zwaarste belastingen aan. Ze zijn vervaardigd uit polyesterbeton, een licht en corrosievrij materiaal dat vorst-, strooizout- en chemicaliënbestendig is. Kortom: de Monoblock-kanalen zijn uitzonderlijk sterk en resistent, maar tegelijk ook licht en eenvoudig te plaatsen.”

ACO_Monoblock Afwatering Spa-Francorchamps

Grote afwateringscapaciteit
De voornaamste troef van de Monoblock-kanalen is uiteraard hun grote afwateringscapaciteit, waardoor racers minimale hinder ondervinden van regenachtige weersomstandigheden. Tom Snackaert: “Dankzij de ingegoten inloopopeningen en de gladde V-vormige bodem van de kanalen kan het hemelwater vlot afgevoerd worden naar een zandvanger, waarna het in de riolering terechtkomt. Ook op esthetisch vlak is er sprake van een perfecte integratie. Na plaatsing kunnen de zandkleurige kanalen bijvoorbeeld zonder problemen geverfd worden in hetzelfde rood-witte kleurenpatroon als de zogeheten curbstones. Om het water dat afkomstig is van de parking te zuiveren vooraleer het naar de riolering loopt, werd er tevens een olie- en benzineafscheider geplaatst. In dit project is er gekozen voor een olie- en benzineafscheider van het type Oleopator, met een geïntegreerd bypasskanaal gaande tot een piekdebiet van 200 l/s. Het spreekt voor zich dat dit project alweer een mooie aanvulling is op onze referentielijst.”

ACO Passavant afwatering Spa racecircuit

Tekst: Tim Janssens       Beeld: ACO Passavant

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Aanleg parking centrum Ronse bufferbekken