Remacom
02:24
27-02-2018

Spooraannemer versterkt marktpositie na overname

CFE Contracting, de groep waartoe spooraannemer Remacom behoort, heeft recent de firma José Coghe – Werbrouck NV overgenomen. “Met deze overname versterken we onze marktpositie en ligt er een groter groeipotentieel binnen handbereik gezien de aangekondigde investeringen op het spoorwegdomein”, vertelt Jeroen De Roeck, algemeen directeur van Remacom. 

“We willen niet de grootste spooraannemer zijn, maar wel een van de beste”, steekt directeur Jeroen De Roeck van wal. “Samen versterken we onze marktpositie en kunnen we grotere werken aan.”

Tracklayer en onderstopmachine
CFE Contracting heeft Coghe in de eerste plaats overgenomen omwille van zijn knowhow, uitgebreide machinepark en zijn verspreide geolocaties. Coghe heeft recent geïnvesteerd in een Tracklayer-machine voor het vervangen van spoorwissels. Hiermee is het bedrijf in staat om geprefabriceerde wissels met betonnen dwarsliggers in één geheel te plaatsen. “In de Benelux zijn slechts twee Tracklayer-machines in omloop en die van Coghe is de meest moderne”, zegt Jeroen De Roeck.

Remacom beschikt na de overname ook over een onderstopmachine voor het onderstoppen, nivelleren en richten van de sporen zodat de treinen met de vereiste snelheid over de sporen kunnen rijden. Jeroen De Roeck: “Voordien waren wij voor deze machine afhankelijk van externe spelers. Nu kunnen we volledig autonoom werken uitvoeren zonder beroep te doen op derden.”

Remacom
Movax-trilblok SG 45-V kan op een geluidsarme manier op plaatsen langs de sporen werken die niet of heel moeilijk bereikbaar zijn met de huidige grotere machines.

Dertig spoorwegkranen
“De sterkte van de firma Coghe ligt verder bij de competentie van haar gespecialiseerde medewerkers”, vervolgt de directeur. “Coghe heeft weliswaar een kleiner personeelsbestand. Toch viel bij de eerste kennismakingen meteen de vakkennis, loyaliteit en gedrevenheid op van de medewerkers. Ook het aantal spoorkranen binnen de groep stijgt. Dankzij de overname staat de teller inmiddels boven de dertig inzetbare spoorkranen. Er zijn weinig spooraannemers in België die ons dat nadoen. Om al deze kranen te bemannen zijn wij continu op zoek naar gemotiveerde kraanmannen die er niet voor achteruit deinzen om de handen uit de mouwen te steken. Deze bestuurders van spoorwegkranen moeten beschikken over een OTW-certificaat dat ze kunnen bekomen na een vijfdaagse opleiding, psychologische proeven en een examen. Deze bestuurders zijn dun gezaaid. Het is een waar knelpuntberoep.”

Uitbreiding verhuurmarkt
De laatste jaren heeft ook Remacom zelf sterk geïnvesteerd in gespecialiseerd nieuw materieel. Jeroen De Roeck: “We spelen hiermee in op de almaar veranderende uitvoeringsmethoden en werkvensters. Zo beschikken we nu over een Movax-trilblok SG 45-V waarmee we buispalen, berlinerwanden of damplanken in de grond kunnen trillen vanop of langs het spoor. Dit is innovatief omdat de Movax een all-in-one trilblok is die op een geluidsarme manier op plaatsen langs de sporen kan werken die niet of heel moeilijk bereikbaar zijn met de huidige grotere machines. Verder is het gamma toebehoren zeer uitgebreid: we verhuren ballaststofzuigers, spoorlorries, boren, railhoogtewerkers, betoncentrale, spreaders etc. Wij zoeken steeds naar de meest veilige en economische manier van uitvoering om de klant te ontzorgen.”

De omzet van Remacom gaat voor 80 tot 90 %
rechtstreeks naar de spoorwegbeheerders. Daarnaast stuurt het bedrijf dagelijks tien tot vijftien kranen naar diverse aannemers die op of rond de sporen werken. Die verhuurmarkt wil Remacom verder uitbreiden. “Onze machines zijn uitgerust om allerhande werken uit te voeren. Van aannemers spoorsignalisatie tot burgerlijke bouwkunde, iedereen kan bij ons terecht”, benadrukt Jeroen De Roeck.

Remacom
Coghe heeft recent geïnvesteerd in een Tracklayer-machine voor het vervangen van spoorwissels.

Overname versterkt MOBIX-groep
De overname verzekert de continuïteit voor beide bedrijven. Remacom kan de lopende contracten van Coghe mee ondersteunen. Voor vader en zoon Coghe is de opvolging en het voortbestaan van hun bedrijf met de overname verzekerd. De dagelijkse leiding blijft in handen van zoon Mario Coghe. Beide bedrijven behoren nu samen tot de groep CFE Contracting, een deelgroep van CFE die actief is in de bouw, multitechnieken en de rail- en infrasector. Coghe versterkt de cluster Rail infra & Utility Networks van CFE Contracting, die verder de bedrijven ENGEMA, Louis Stevens & Co, Engetec en Remacom omvat, ook aangeduid als de MOBIX-groep. “Het is de bedoeling dat er op het gebied van spoorwerken een mooie synergie groeit tussen de bedrijven van de MOBIX-groep”, zegt Jeroen De Roeck. “Samen zijn we een allround multidisciplinaire contractor voor spoor-, signalisatie-, energie-, beveiligings- en bovenleidingswerken.”

Tekst | Liesbeth Verhulst  Beeld | Remacom
Uitgelichte foto: 
Remacom beschikt sinds de overname over een eigen onderstopmachine.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Veiligheidskleding