Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Staalconstructeur zet complex brugproject vakkundig naar zijn hand
In het weekend van 14-15 januari werden de nieuwe spoorbruggen op de nieuwe landhoofden geplaatst.

Staalconstructeur zet complex brugproject vakkundig naar zijn hand

In Genk worden de spoorbruggen over het Albertkanaal aan het sluizencomplex vervangen door hogere bruggen. In het weekend van 14-15 januari werden de nieuwe spoorbruggen op de nieuwe landhoofden geplaatst. BAM Contractors leidt de werken en staalconstructeur Almex Metaal werd ingeschakeld voor de realisatie van de staalconstructie.”, aldus Gert Neelen, zaakvoerder van Almex Metaal. 

Nu de nieuwe bruggen op hun plaats liggen is een belangrijke mijlpaal bereikt en is de laatste rechte lijn naar oplevering ingezet. De komende maanden worden de bruggen verder afgewerkt. Ook de kruispunten aan de sluisbrug worden vernieuwd. Tot slot wordt ook de fietsverbinding en de omgeving afgewerkt. 

Almex Metaal bouwde voor BAM Contractors de metaalconstructie, een tweedelige vakwerkbrug met een overspanning van 180 m en een gewicht van 1.700 ton. Gert Neelen: “Ons werk betrof de engineering, productie, samenbouw en conservering. Dit was veruit ons grootste brugproject tot nu toe. De grootte was een uitdaging omdat we onze nieuwe productielocatie in Hoogstraten versneld operationeel moesten krijgen. In deze nieuwe werkplaats in hebben we voldoende oppervlakte, hefcapaciteit en transportmogelijkheden om zo’n projecten te realiseren. Onze eigen nieuwe werkplaats is specifiek ingericht voor dit type projecten waardoor we nu op een heel efficiënte, veilige en kwalitatieve manier kunnen werken.”

Almex Metaal bouwde voor BAM Contractors de metaalconstructie, een tweedelige vakwerkbrug met een overspanning van 180 m en een gewicht van 1.700 ton.

Uitdagingen

Ook de moeilijkheidsgraad zorgde voor de nodige uitdagingen. Gert Neelen: “In het ontwerp van dit specifieke project werd een astronomische hoeveelheid lastoevoegmateriaal voorzien. Dit heeft ons op lastechnisch gebied sterk uitgedaagd. Het ontwerp veroorzaakte ook belangrijke moeilijkheden met betrekking tot de lasbaarhaadheid/bereikbaarheid van bepaalde onderdelen/lassen. We hebben dit opgelost door de productie uit te voeren in verschillende productiestappen, waarin de uitvoering en controles vlot op elkaar moesten worden afgestemd om binnen een vooropgestelde planning te kunnen blijven. Door de beperkte beschikbare tijd moest de productie en het samenstellen op de werf tegelijkertijd uitgevoerd worden. Hierdoor was een proefmontage niet mogelijk en was een zeer sterk doorgedreven dimensionele controle noodzakelijk. Het brugdek is bovendien opgebouwd als een orthotroop dek. Om dit te kunnen en mogen bouwen werd binnen de planning van het project ook de bekende vermoeiïngsproef in samenwerking met de universiteit van Luik voor Infrabel uitgevoerd.”

In Genk worden de spoorbruggen over het Albertkanaal aan het sluizencomplex vervangen door hogere bruggen.

Multidisciplinair team

De korte doorlooptijd dwong Almex Metaal om de gangbare processen te herdenken en in elk facet van het project op zoek te gaan naar de hoogst mogelijke efficiëntie om toch op tijd klaar te zijn. Gert Neelen: “Flexibiliteit zit in ons DNA en die sterkte kwam in dit project zeker van pas. Maar vooral ons multidisciplinair team met stuk voor stuk specialisten in hun vakgebied die op een zeer gemotiveerde en collegiale manier samenwerken, bleken een grote meerwaarde. Zonder deze bijzondere bedrijfscultuur zou het onmogelijk zijn om als relatief klein bedrijf in deze sector dit type van projecten te realiseren. Het vormt een platform waarmee we eigenlijk elk project aankunnen of aandurven.”
Organische groei

Die ingesteldheid legt de staalconstructeur uit Hoogstraten geen windeieren. 2021 was dan ook een belangrijk jaar in de evolutie van Almex Metaal. Gert Neelen: “We zijn op een jaar tijd in omvang verdrievoudigd en we hebben dat op een succesvolle manier kunnen doen. De omstandigheden waarin deze groei gebeurde waren niet altijd optimaal. De pandemie zorgde op bepaalde, cruciale momenten voor een belangrijke rem op de operaties. Ook op het vlak van financiering was dit jaar een hele uitdaging, een reeds jarenlange constructieve samenwerking met KBC heeft ons hier probleemloos mee geholpen. Groei op zich is nooit het doel van Almex geweest maar we blijven wel continu op zoek naar mensen die ons team kunnen versterken. We hebben sinds de oprichting van Almex steeds een organische groei gekend en we zijn er in geslaagd om een goed geolied team van mensen samen te stellen.”

“Ons werk betrof de engineering, productie, samenbouw en conservering.”

In 2022 wil Almex Metaal verdergaan op hetzelfde elan. “We hebben meer dan ooit de smaak te pakken van bruggenbouw en staalbouw in burgerlijke bouwkunde in het algemeen. Onze focus ligt de komende jaren vooral in de verticale integratie van alle activiteiten die in dit type projecten aan te pas komen. Om dit te kunnen realiseren zullen we dit jaar nog een bijkomende productieruimte bouwen, zodat we nog meer ruimte, hefcapaciteit, mogelijkheden krijgen. We zijn er ons ook van bewust dat duurzaamheid nog meer aan belang zal winnen in de toekomst. Daarom krijgt dit aspect binnen Almex ook meer en meer aandacht”, besluit Gert Neelen.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details