Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Station Charleroi-Zuid krijgt nieuwe voetgangerstunnel
In opdracht van de NMBS is Willemen Infra druk bezig met de realisatie van een voetgangerstunnel onder de sporen van het station van Charleroi.

Station Charleroi-Zuid krijgt nieuwe voetgangerstunnel

In opdracht van de NMBS is Willemen Infra druk bezig met de realisatie van een voetgangerstunnel onder de sporen van het station van Charleroi. De gloednieuwe tunnel, die 60 m lang is, verbindt de Esplanade de la Sambre met la Vilette en zal ook uitgerust worden met enkele winkels, een dagbladhandel … “Het project is opgedeeld in tien fases en vandaag zijn we voorbij halfweg. Volgens de planning zal de nieuwe tunnel eind 2024 helemaal klaar zijn”, vertelt Vincent Godderis, projectleider bij Willemen Infra.

De gloednieuwe tunnel, die 60 m lang is, verbindt de Esplanade de la Sambre met la Vilette.

Vlottere mobiliteit

De stationsomgeving een nieuwe look geven, met een vlottere mobiliteit en een groenere omgeving. Dat is kort samengevat het bredere plaatje waar de realisatie van de tunnel binnen kadert. De transformatie zal zichtbaar zijn aan beide zijden van het station: aan de kant van de Villette en aan de kant van de Esplanade de la Sambre. Aan de kant van het stadscentrum wordt een overdekte ingang gecreëerd. De ingang is toegankelijk via een trap of een lift voor mensen met beperkte mobiliteit. Aan de kant van de Villette komt een hellingbaan die ook geschikt is voor mensen met beperkte mobiliteit. Een trap, roltrap en lift zullen ook toegang bieden tot elk perron in het station, op precies dezelfde manier als in de oostelijke gang, die ongeveer tien jaar geleden werd uitgerust.

De stationsomgeving een nieuwe look geven, met een vlottere mobiliteit en een groenere omgeving. Dat is kort samengevat het bredere plaatje waar de realisatie van de tunnel binnen kadert.

Uitdaging

Het bouwen van tunnels zijn complexe en bijzonder uitdagende projecten. Bij de uitvoering van dit type projecten zijn ervaring en grondige dossierkennis vereist. Willemen Infra beschikt over een jarenlange expertise en technisch heel doorwinterde ingenieurs om, in nauwe samenwerking met de klant, tot een optimaal resultaat te komen. Dankzij de ondersteuning van een eigen studiebureau Willemen Infra telkens de meest geschikte en economisch meest haalbare uitvoeringsmethode aanbieden. En dat is ook in Charleroi het geval. 

“Het station Charleroi-Zuid dateert van de beginjaren 1900 en werd doorheen de jaren enkele keren verbouwd”, verduidelijkt Vincent Godderis. “Er zijn geen duidelijke of volledige plannen van de huidige toestand, wat het uitvoeren van de werken niet evident maakt. Dankzij onze kennis en expertise aangaande tunnelbouw kunnen wij dergelijke uitdagingen aan. Voorlopig vlotten de werken zoals gepland. Normaliter wordt het project eind 2024 afgerond. Intussen kregen we van de klant wel de vraag om nog wat bijkomende werken uit te voeren, maar die haalbaarheid wordt momenteel nog bekeken.”

Tussen spoor 1 en spoor 12 wordt het volledige station ondertunneld.

10 fases

De tunnel wordt 8 m breed, 3,4 m hoog en heeft een ondergrondse lengte van 60 m. Het volledige werktraject, met in- en uitgang meegerekend, telt 160 lopende meters. “De werken werden in maart 2021 aangevat. Tussen spoor 1 en spoor 12 wordt het volledige station ondertunneld en dat in tien fases. Ook een traphal met lift, roltrappen om de tunnel te verlaten en winkels worden geïntegreerd. Het project is dus zeker ook op technisch vlak een uitdaging. De tunnel komt uit op het plein voor het station. Het ontwerp weerspiegelt de wens om de kwaliteit van de stedelijke omgeving te verbeteren. En de mobiliteit, want een ander doel van deze tunnel is om de Samber-kant te verbinden met de Villette-wijk, waar de NMBS-parkings zich bevinden”, besluit Vincent Godderis.      ■

Ook een traphal met lift, roltrappen om de tunnel te verlaten en winkels worden geïntegreerd.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details