Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Texion Geokunststoffen en Beaulieu Technical Textiles, een samenwerking met een zilveren randje
Terralys® heeft een grote treksterkte, gecombineerd met een goede gronddichtheid. Een toepassingen op maat in Londerzeel.

Texion Geokunststoffen en Beaulieu Technical Textiles, een samenwerking met een zilveren randje

Texion is al twee generaties gespecialiseerd in geokunststoffen voor weg- en waterbouw. En wel als aanspreekpunt voor 15 grote producenten uit alle hoeken van de wereld. Van China tot India, van Duitsland tot Italië. Uiteraard ook uit eigen land. Zo is Texion al 25 jaar exclusieve verdeler van het toonaangevende gamma Terralys® geweven geotextielen van Beaulieu Technical Textiles. Een match made in heaven. Figuurlijk welteverstaan, want geokunststoffen vinden vooral hun toepassing als versteviging van de ondergrond. Of beter gezegd: het beste van twee werelden. Terralys® combineert namelijk een grote treksterkte met een goede gronddichtheid. 

Texion Geokunststoffen levert een volledig gamma geokunststoffen voor weg- en waterbouw, spoorwegen, vliegvelden en afvalstortplaatsen.

Texion Geokunststoffen levert een volledig gamma geokunststoffen voor weg- en waterbouw, spoorwegen, vliegvelden en afvalstortplaatsen. De veelzijdigheid van deze producten vraagt een al even uitgebreide service. Laat de bedrijfsfilosofie van Texion nu net gericht zijn op het delen van hun opgebouwde expertise. Aan de hand van uitgebreide productinformatie, deskundig advies en zelfs een online rekenmodule begeleidt de geokunststoffenspecialist de eindgebruikers in hun zoektocht naar het juiste product voor hun specifieke project. Verder geldt voor elke levering: vandaag besteld, binnen de 24 uur op de werf. Mét handleiding. 

Partnerships in de kijker

Het Antwerpse Texion Geokunststoffen bestaat 25 jaar. Francis De Clerck, voormalig bestuurder bij Beaulieu Technical Textiles, knipte destijds samen het lint door met oprichter Frans De Meerleer. De start van een kwarteeuw samenwerking. Ondertussen vond in beide bedrijven een generatiewissel plaats. Vandaag staat schoonzoon Steven De Maesschalck samen met dochter Tina De Meerleer aan het roer van Texion. Partnerships vormen nog steeds de sleutel tot succes. 

“Zo besteden we de volledige logistiek uit aan een transportbedrijf dat beschikt over een 25-tal vrachtwagens en een grote opslagcapaciteit. Vanuit hun hub in Deinze verzorgen ze al onze leveringen. Snel en efficiënt”, licht Steven De Maesschalck toe.

Terralys® levert een actieve en constructieve bijdrage tot de stabiliteit van de constructie. Als voorbeeld de aanleg van de Waaslandsluis.

Groeiende interesse in geokunststoffen

Studiebureaus, openbare besturen, aannemers en andere bouwpartners zijn steeds meer overtuigd van het gebruik van geokunststoffen. Het staat tegenwoordig bijna standaard in de bestekken. Neem nu wegenwerken als voorbeeld. Met het aanbrengen van een Terralys-geotextiel als scheiding tussen de lagen met verschillende fracties, voorkom je verzakkingen in het wegdek. Het resultaat? Een veel langere levensduur. Het feit dat grote en complexe infrastructuurprojecten, zoals de Oosterweelverbinding, gebruik maken van Terralys® geotextielen en -composieten, onderstreept de meerwaarde ervan.

Duurzaamheid als vertrekpunt 

Steven De Maesschalck: “Een andere best practice van Terralys® die we graag naar voor schuiven, situeert zich in de luchtvaart.” Midden april startte de luchthaven Oostende-Brugge met grootschalige renovatiewerken van de vliegtuigparking ‘apron 2’. De volledige zone, maar liefst 160.000 m², wordt tot op funderingsniveau opengebroken en heraangelegd. Dit omvat onder meer een versteviging van de asfaltstructuur. In plaats van een grindlaag van minstens 10 cm – de klassieke manier van verharding -komt er een fundering met het zwaardere type Terralys® (57 kN/m). Dit zorgt niet alleen voor een aanzienlijke vermindering van het funderingspakket, maar garandeert bovendien een optimale trek- en wapeningsfunctie. 

Geotextiel gebruikt als scheiding tussen lagen met verschillende fracties op deze werf in Balen.

De voordelen zijn erg overtuigend:

  • Om het materiaal naar de werf te brengen zijn er slechts drie opleggers nodig in vergelijking met 593 voor de aanvoer van gravel;
  • Het uitgespaarde wegvervoer komt neer op een reductie van 252 ton CO2-uitstoot;
  • Deze werkzaamheden verlengen de levensduur van het wegdek met 40 jaar. 
  • “Texion draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. We zijn dan ook verheugd met deze resultaten”, besluit Steven De Maesschalck.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?