Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
‘Together We Build’: sterk dealernetwerk bevordert klanttevredenheid 
Julien Lefebvre, commercieel directeur voor Frankrijk en de Benelux bij Yanmar Compact Equipment EMEA

‘Together We Build’: sterk dealernetwerk bevordert klanttevredenheid 

Yanmar, de gerenommeerde internationale fabrikant en verdeler van motoren en compacte bouwmachines zoals mini- en midigravers, brekers, wielladers en graafmachines op wielen, behoeft geen introductie meer. Julien Lefebvre, commercieel directeur voor Frankrijk en de Benelux bij Yanmar Compact Equipment EMEA, praat ons bij over het voorbije jaar, de toekomst die zich aandient en de acties die in 2022 zullen worden ondernomen om distributeurs en eindklanten te ondersteunen.

Yanmar werkt hard aan de connectiviteit van haar machines, die desondanks compact blijven.

“Zonder een sterk netwerk is het voor een fabrikant van compacte bouwmachines moeilijk om te overleven”, zegt Julien Lefebvre. Gelukkig kan Yanmar als premiummerk rekenen op een stabiel en imposant dealernetwerk. 2021 was nochtans allesbehalve een rustig jaar. Iedereen had te lijden onder de coronacrisis. “Globaal genomen was 2021 een goed jaar voor Yanmar”, legt Julien Lefebvre uit. “Desondanks waren het complexe maanden door alle problemen inzake het vervoer en de levering van grondstoffen en onderdelen. Dat maakte het ingewikkeld qua dagelijks beheer en het vergde veel werk om de leveringen te optimaliseren.” De commercieel directeur geeft toe dat de situatie soms frustrerend was voor klanten en distributeurs, die niet alle machines kregen die zij hadden besteld.

In oktober onthulde Yanmar zijn nieuwe slogan: Together We Build.

Band met distributeurs versterken

Daarom besloot Yanmar de band met zijn dealers te versterken en hen op verschillende manieren te ondersteunen. Die eerste prioriteit komt tot uiting in de slogan ‘Together We Build’ en in diverse acties. “Ons doel is om nog dichter bij onze distributeurs te staan, zodat zij vooruitgang kunnen boeken, maar ook om de tevredenheid van de eindklanten te vergroten”, zegt Julien Lefebvre. “Dit initiatief zal in heel Europa uitgerold worden. We gaan de ‘Yanmar Tour’ organiseren, die verschillende steden zal aandoen en halt zal zouden bij tal van distributeurs, waar klanten de machines kunnen komen testen. We zullen deze gelegenheid ook aangrijpen om de commerciële skills van onze distributeurs verder te ontwikkelen. Wat de aanwezigheid van Yanmar op vakbeurzen betreft: deze zal voortaan gericht zijn op professionals en distributeurs. Wij staan in voor de logistiek, maar wij zullen ook onze distributeurs bij de beurzen betrekken. Tot slot heeft Yanmar Compact Equipment EMEA een informatieplatform op poten gezet, met onder meer films en een videokanaal, zodat iedereen in alle uithoeken van de wereld over dezelfde informatie kan beschikken.

Prototype van elektrische minigraafmachine SV17e.

Wat brengt 2022?

Yanmar is al enkele jaren actief in het segment van elektromotoren en ‘slimme’ machines. Wat heeft 2022 in dat opzicht voor ons in petto? Julien Lefebvre: “Op de Bauma-beurs in oktober zullen wij ons definitieve model van een machine met een elektrische motor voorstellen. Daarnaast werken we hard aan de connectiviteit van onze machines, die desondanks compact blijven. Het doel is om ervoor te zorgen dat er steeds meer data kan worden verzameld over hun werking. Er zullen uiteraard verschillende niveaus van connectiviteit zijn, afhankelijk van het gebruik en het model. Dit zal variëren van geolokalisatie en tijdsregistratie voor de kleinste machines tot informatie over verbruik, foutcodes en onderhoud naarmate we in de hogere segmenten belanden. Het systeem bestaat al, maar wij trachten het verder te optimaliseren, zodat het toegankelijker wordt voor eindgebruikers en ons dealernetwerk.” Dit zal klanten in staat stellen om een beter inzicht te krijgen in de belangrijkste aandachtspunten, terwijl zij toch kunnen blijven werken met uiterst productieve machines, met zo weinig mogelijk periodes van stilstand tot gevolg. Want een geïnformeerde en tevreden klant is een loyale klant …     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details