Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Totaalspeler op vlak van infrawerken toont expertise in groot rioleringsproject
De doelstelling van het project is vierledig: de aanleg van een veilige fiets- en wandelverbinding, een gescheiden riolering voor afval- en regenwater, structureel onderhoud van de rijweg en een klimaatrobuuste waterhuishouding, met een duidelijk plan voor het hemelwater dat in de omgeving terechtkomt.

Totaalspeler op vlak van infrawerken toont expertise in groot rioleringsproject

​De Boeregemstraat/Nazarethsesteenweg (N437) wordt momenteel grondig vernieuwd over een traject van 3,6 km. Niet alleen wordt er riolering voorzien, ook de verkeersveiligheid kon en moest beter. De weg was ingericht op maat van de auto, de voet- en fietspaden zijn niet optimaal en er wordt vaak te snel gereden. Verschillende partijen sloegen de handen in elkaar voor een herinrichting van een stuk van deze gewestweg en Willemen Infra werd aangeduid als hoofdaannemer. “Dat wij alle aspecten van dit project in eigen beheer kunnen uitvoeren is een grote meerwaarde voor de klant”, aldus Joris Eeckhout, projectleider bij Willemen Infra. De werken worden uitgevoerd in opdracht van Aquafin, Farys, Agentschap Wegen & Verkeer en de gemeentes Kruisem en Nazareth.

De doelstelling van het project is vierledig: de aanleg van een veilige fiets- en wandelverbinding, een gescheiden riolering voor afval- en regenwater, structureel onderhoud van de rijweg en een klimaatrobuuste waterhuishouding, met een duidelijk plan voor het hemelwater dat in de omgeving terechtkomt.

Fase 3 in uitvoering

Aquafin, Farys en Agentschap Wegen en Verkeer maken van de werken gebruik om over de hele projectzone een gescheiden riolering aan te leggen. Ook een aantal zijstraten van de Boeregemstraat/Nazarethsesteenweg (N437)  krijgen een gescheiden riolering. Joris Eeckhout: “Het werktraject werd opgedeeld in 4 fasen waarbij kort samengevat repetitief dezelfde werken worden uitgevoerd: opbreekwerken, de aanleg van gescheiden riolering, huisaansluitingen koppelen aan nieuwe riolering en de nieuwe verharding aanleggen, inclusief fietspaden en kantstroken. Het doel is om na de eerste fase ook de tweede fase nog voor het kerstverlof af te ronden. Intussen zijn we ook in fase drie al begonnen de gescheiden riolering.”

Voorbereidingswerken

Voorafgaand aan de werken voerde Willemen Infra ook nog een aantal voorbereidingswerken uit. Zo werden in december 2021 alle bomen gerooid over het volledige tracé. Hiervoor werd boscompensatie voorzien door de opdrachtgevers.Vervolgens werden de bestaande langsgrachten gedempt en de nieuwe grachten aangelegd. Op die manier werd een zone klaargemaakt om de nieuwe nutsleidingen te plaatsen. Joris Eeckhout: “In totaal werden 250 bomen gerooid. Aan weerszijde van de rijweg werd over het volledige traject een 3 m brede zone voorzien voor de nieuwe fietspaden, voetpaden en grachten, die bekleed werden met schanskorven. Helemaal aan het einde van het project zullen we ook nog een rotonde aanleggen bij de kruising van de Nazarethsesteenweg en de Kasteelstraat/Ouwegemsesteenweg. Het plan is om het project te landen ergens rond het bouwverlof in 2023.”

Op het lijf geschreven

Voor Willemen Infra is dit een infraproject op het lijf geschreven. “Het aanleggen van gescheiden riolering en funderingen, huisaansluitingen koppelen, verhardingen aanbrengen … Dit zijn inderdaad facetten van wegenbouw die Willemen Infra tot in de puntjes beheert. Op zich was dit vrij een standaard project. De grootste uitdaging is de strakke uitvoeringstermijn. Er was een onderdoorgang voor Farys met een diameter van 1.000 die ook uitdagend was. Een ander aandachtspunt was een bestaande koker van de Leebeek die opnieuw moest opnieuw aangelegd worden, inclusief twee ecoduikers. Maar over de ganse lijn betreft het werken die we dag in dag uit gewend zijn. Een grote sterkte van Willemen Infra bij dergelijke projecten is dat wij alle werken in eigen beheer kunnen uitvoeren. Daardoor slagen we er ook steevast in om de termijnen te respecteren, de continuïteit van de werken te garanderen en de nodige rendementen te halen. Ook op het vlak van samenwerking met de betrokken opdrachtgevers geldt dit project voorlopig als een echt voorbeeldproject”, besluit Joris Eeckhout.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details