Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
TRA 50 gecertificeerde betoncentrale in Lummen draait op volle toeren
Het project in Beringen werd succesvol afgerond en sindsdien worden heel wat werven bediend door de betoncentrale in Lummen.

TRA 50 gecertificeerde betoncentrale in Lummen draait op volle toeren

Met vier gecertificeerde betoncentrales in Gent, Brugge, Schoten en Lummen kan Willemen Infra over heel Vlaanderen TRA 50 gecertificeerd wegenbeton produceren en leveren. Een belangrijke zet in dat verhaal was de verhuis in 2020 van de betoncentrale van Hasselt naar de site in Lummen, waar toen ook de TRA 50-certificatie werd toegevoegd. “Aanleiding van de verhuis was eigenlijk een grote werf in Beringen, zodat we binnen de vereiste afstand tot de werf  konden produceren op onze site te Lummen”, vertelt Kurt Schaevers, verantwoordelijk voor de site in Lummen.

De vernieuwing van de E313 in Beringen over een afstand van ongeveer 2,3 km in beide rijrichtingen was een van de eerste grote snelwegprojecten uitgevoerd in TRA 50 gecertificeerd wegenbeton. Kurt Schaevers: “Onze betoncentrale in Hasselt lag in vogelvlucht net te ver om van daaruit rechtstreeks te kunnen leveren. We besloten dan te verhuizen naar onze site in Lummen. Dat moest in sneltempo gebeuren want de werf in Beringen moest kunnen starten. Begin 2020 werden de funderingswerken aangevat en in mei was de centrale al operationeel.”

De vernieuwing van de E313 in Beringen over een afstand van ongeveer 2,3 km in beide rijrichtingen was een van de eerste grote snelwegprojecten uitgevoerd in TRA 50 gecertificeerd wegenbeton.

Steeds meer TRA 50-werven

Het project in Beringen werd succesvol afgerond en sindsdien worden heel wat werven bediend door de centrale in Lummen.
“Voor alle werven van Willemen Infra, in een straal van om en bij de 40 km, wordt in Lummen beton geproduceerd”, vertelt Bart Beckers, projectleider grondverzet en recyclage bij Willemen Infra. “De vernieuwing van het industrieterrein in Oudsbergen is momenteel bijvoorbeeld een grote werf waar alle wegenis wordt uitgevoerd in TRA 50 gecertificeerd wegenisbeton. Andere lopende projecten zijn wegeniswerken in Sint-Truiden aan het rondpunt vlakbij Stayen en de werken aan de Transportlaan in Tessenderlo, waar een externe aannemer de wegenis opnieuw aanlegt met TRA 50 beton van Willemen Infra.”

Pioniersrol

De productie van TRA 50-gecertificeerd wegenisbeton is zeer specifiek en intensief en daarom moeilijk te combineren met klassieke stortklaar beton. Intussen is het assortiment aan gecertificeerde samenstellingen fors uitgebreid en beschikt Willemen Infra onder andere over een zeer performante uitgewassen wegenbeton in porfier. Het toepassen van TRA 50 komst stilaan aardig van de grond, maar tegelijkertijd is het ook opboksen tegen het feit dat TRA 50 niet steeds  verplicht wordt in de bestekken. 

“Willemen Infra probeert steeds een pioniersrol te spelen en dat is in het TRA 50-verhaal niet anders”, vertelt Dirk Christianen, directeur productie en recyclage bij Willemen Infra. “De voorsprong die we hadden wordt stilaan weggewerkt door de concullega’s en bovendien kan dat voordeel ook een nadeel zijn zolang TRA 50 niet standaard verplicht wordt. Want het is niet de makkelijkste of goedkoopste weg voor opdrachtgevers en aannemers. Maar we blijven wel vastberaden vasthouden aan die pioniersrol. De bouwsector is een competitieve markt, met structureel te lage marges ten aanzien van het geïnvesteerd kapitaal en de risico’s. Maar door in te zetten op vernieuwing, circulaire oplossingen, alternatieve grondstoffen … willen we een betere toegevoegde waarde maken. Dit is ook al jaar en dag het credo van Tom Willemen, CEO van Willemen Groep.”

Dat de betoncentrale in Lummen op volle toeren draait, bewijzen de cijfers.

Stijgende volumes

Dat de betoncentrale in Lummen op volle toeren draait, bewijzen de cijfers. Kurt Schaevers: “In vergelijking met 2020 werden in 2021 46 % meer cementgebonden materialen gedraaid. We spreken dan over funderingsmengsels en stortklaar beton samen. En dit jaar hebben we qua volumes opnieuw een voorsprong van 30 % ten opzichte van 2021. De stijgende lijn is dus zeer duidelijk. Uiteraard zijn er grenzen wat volumes betreft, maar zover zijn we nog niet.” En zover wil Willemen Infra het ook niet laten komen. Dirk Christianen: “Om aan de stijgende vraag te kunnen blijven beantwoorden zullen we in de nabije toekomst de centrale nog flexibeler maken door onder andere extra voorraadbunkers te plaatsen zodat we nog eenvoudiger kunnen omschakelen tussen verschillende betonmengsels. En dat voor zowel onze eigen werven als die voor derden, want ook voor hen profileert Willemen Infra zich als een betrouwbare partner die kwaliteitsvolle producten levert.”

De productie van TRA 50-gecertificeerd wegenisbeton is zeer specifiek en intensief en daarom moeilijk te combineren met klassieke stortklaar beton.

Ambities

Bij Willemen Infra wordt in ieder geval tevreden teruggeblikt op de eerste jaren na de verhuis van de betoncentrale. “Maar Willemen Infra is uiteraard ambitieus en wil blijven groeien. De stijgende lijn van de volumecijfers willen we blijven doortrekken en tegelijkertijd houden we ook alle verdere technologische en productieontwikkelingen in de gaten. We blijven de installatie aanpassen op basis van de noden van de markt en met een focus op duurzaamheid en circulariteit. Dat is een continue evolutie. Nieuwe grondstoffen betekenen immers nieuwe mengsels, nieuwe certificaten … En Willemen Infra heeft ruim technische kennis in huis om hierop te anticiperen”, besluit Dirk Christianen.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details