Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Tramlijn 9 is hefboom voor vernieuwing lanen en pleinen

Tramlijn 9 is hefboom voor vernieuwing lanen en pleinen

De aanleg van de nieuwe tramlijn 9 in Brussel is de hefboom voor het opwaarderen van de omliggende lanen en pleinen. Colas Centrum ontfermde zich over de wegeniswerken over het volledige traject langs de Tentoonstellings- en Jetselaan. Een omvangrijk project dat de nodige coördinatie vergde in combinatie met de aanleg van de tramsporen en de ondergrondse parking. Het paradepaardje is zonder twijfel het vernieuwde Koningin Astridplein, waar Colas Centrum maar liefst 10.000 m2 graniet plaatste.

De aanleg van een tramlijn vormt wel vaker een mooie aanleiding om het publieke domein een opknapbeurt te geven. Zo geschiedde ook in Jette en Ganshoren, waar Colas – meer bepaald de regionale afdeling Colas Centrum – werd ingeschakeld om de Tentoonstellingslaan, Jetselaan en het Koningin Astridplein te vernieuwen. De uitvoering gebeurde in twee delen. Colas ging van start met de Tentoonstellingslaan in februari 2017, terwijl in juni van dat jaar tevens het tweede onderdeel met de Jetselaan en Koningin Astridplein volgde, allebei uitgevoerd binnen een termijn van ongeveer één jaar.

20200817_132631_001-002-kopieren

Colas vernieuwde de Tentoonstellingslaan van rooilijn tot rooilijn.

 

Van rooilijn tot rooilijn

“In de Tentoonstellingslaan hebben we de rijweg vernieuwd van rooilijn tot rooilijn”, legt Johan De Puysseleyr, departementshoofd bij Colas Centrum, uit. “De tramsporen zijn aangelegd door de firma Taveirne op de middenberm. Wij hebben de rijweg langs weerskanten voorzien van een nieuwe fundering en asfalt, en van voetpaden in kleiklinkers. De Tentoonstellingslaan kreeg aparte betonnen fietspaden op gelijke hoogte met de voetpaden. Alle klassiekers verbonden aan wegeniswerken behoorden ook tot onze opdracht zoals de verkeersborden, wegmarkeringen en openbare verlichting. Enigszins atypisch was de hangbrug over de rijbaan van 32 meter lang waarover eekhoorns zich veilig kunnen verplaatsen van bos naar bos.”

20200817_134703-002-kopieren

Ook de Jetselaan kreeg een grondige opknapbeurt.

 

Vernieuwd plein versterkt handelskern

De vernieuwing van de Jetselaan volgde hetzelfde stramien buiten dat de fietspaden hier alleen als markering op de weg zijn aangebracht. Hier was de grote opdracht de vernieuwing van het Koningin Astridplein – beter gekend als het Spiegelplein – bedoeld om het centrum van Jette nieuw leven in te blazen. Ook hier heeft Colas zich gebaseerd op het ontwerp van SUM en Sweco. De aanleg van een ondergrondse parking – uitgevoerd door Jan De Nul – maakte het mogelijk om de beleving van het plein sterk te verbeteren. “We hebben op het plein maar liefst 10.000 m2 graniet geplaatst in twee verschillende kleuren – licht- en donkergrijs – volgens een vastgelegd patroon”, vertelt Johan De Puysseleyr. “Voorts hebben we drie lijnafwateringen aangebracht over de volledige lengte van het plein. Deze trend zien we steeds vaker terugkeren bij nieuwe pleinen. Esthetiek is allicht de beweegreden om voor dit systeem te kiezen aangezien aan de oppervlakte enkel een zeer smalle geul zichtbaar blijft. Om het regenwater te bufferen, hebben we een infiltratiebekken onder het plein aangelegd. Naast de toegang tot de ondergrondse parking hebben we zitbanken, verlichtingsmasten en fietsenbeugels geplaatst. Langs de noordkant is een fontein met spuitkoppen, die op marktdagen en bij evenementen uitgeschakeld wordt.”

20200817_134513-003-kopieren

Op het Koningin Astridplein is maar liefst 10.000 m2 graniet geplaatst.

 

Groen karakter

Bijzondere aandacht ging naar het groene karakter van de lanen en pleinen. Colas heeft dan ook heel wat bomen aangeplant. “De bomen zijn niet zomaar in de grond neergepoot. Ze zijn voorzien van ondergrondse groeiconstructies die de wortels geleiden en voldoende mogelijkheid bieden om zich te ontwikkelen”, vult Johan De Puysseleyr aan.

Succesverhaal

“Beide projecten zijn gelegen in ons vaste activiteitengebied, in opdracht van een voor ons vertrouwde opdrachtgever (Brussel Mobiliteit) evenals studiebureau (Sweco). Dit soort werk, zijnde een uitgestrekt oppervlaktewerk binnen een stadsomgeving, behoort tot de specialiteiten van de Brusselse afdeling van Colas Centrum omwille van zijn ervaring en knowhow. Desalniettemin waren er een aantal uitdagingen met betrekking tot de coördinatie met de nevenprojecten, met name  de aanleg van de ondergrondse parking en de aanleg van de tramsporen over het volledige traject. We dienden gefaseerd te werken om de hinder zoveel mogelijk te beperken voor alle stakeholders en dit alles binnen de strikte uitvoeringstermijnen. Door de inzet van voldoende ploegen met werfleiding en projectleiding en de flexibiliteit hierin maakten we dit project tot een succesverhaal”, besluit Johan De Puysseleyr.       

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details