Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuws

Tunnel Brusselse Noord-Zuidverbinding in nieuw jasje

yvanpaque6

7 maart 2019 Leestijd 8 minuten

Deel dit artikel

De tunnel van de Brusselse Noord-Zuidverbinding dateert uit 1952 en herbergt zes sporen. Hij onderging in het verleden al meerdere vernieuwingsoperaties, maar de veiligheidsuitrustingen – waaronder een verouderd rookafvoersysteem – waren dringend aan vervanging toe. Een zeer uitdagende opdracht aangezien de sporen niet zomaar buiten dienst konden worden gesteld. 

De renovatie van de veiligheidsvoorzieningen in de tunnel van de Brusselse Noord-Zuidverbinding was een kolfje naar de hand van de Eiffage-groep, dat werd ingeschakeld door opdrachtgever Infrabel en diens dochteronderneming TUC RAIL. Eiffage is de derde grootste speler op het vlak van burgerlijke bouwkunde in Frankrijk. De groep spitst zich toe op allerhande disciplines – bouw, vastgoed, infrastructuur, grond-,weg- en waterbouw, energie, concessies … – en overspant zo het hele scala publieke werkzaamheden. Eiffage heeft tal van buitenlandse vestigingen in Europa, waaronder Yvan Paque in België, dat deel uitmaakt van de energiepoot van de groep. Yvan Paque is gespecialiseerd in de montage en het onderhoud van elektrische, elektromechanische en elektronische uitrustingen voor de transportinfrastructuur in verschillende provincies van het land. 

De onderneming beschikt eveneens over een breed gamma competenties op het vlak van publieke verlichting, spoorwegsignalisatie en elektromechanische uitrusting van tunnels (geluidsinstallatie, branddetectie, beveiligingscamera’s,…). Dit alles wordt gekoppeld aan interne knowhow, die Yvan Paque voortdurend verder ontwikkelt via de realisatie van nieuwe werkzaamheden en de toepassing van nieuwe technologieën. Het bedrijf met filialen in Luik en Villeroux nam onlangs een nieuw bedrijfs­terrein in gebruik in Heusden-Zolder om voortaan ook het noordelijke deel van het land te kunnen bedienen. 

Brusselse Noord-Zuidverbinding

Yvan Paque is gespecialiseerd in de montage en het onderhoud van elektrische, elektromechanische en elektronische uitrustingen voor de transportinfra­structuur in verschillende provincies van het land. (Beeld Vivian Hertz)


Drukste spoorwegknooppunt ter wereld
Eiffage en Yvan Paque stonden voor een complexe uitdaging. De tunnel van de Brusselse Noord-Zuidverbinding staat niet voor niets bekend als het drukste spoorwegknooppunt ter wereld. Elke dag passeren er maar liefst 1.200 treinen, met een gemiddelde van 325.000 passagiers. Duizelingwekkende cijfers die perfect aantonen hoe complex het project wel was. De werken konden dan ook enkel ‘s nachts en gedurende het weekend plaatsvinden, wanneer de sporen tijdelijk buiten dienst konden worden gesteld. Vermits de continuïteit van de dienstverlening te allen tijde gegarandeerd moest zijn, konden de sporen dus ook niet te lang afgesloten worden. Een doordachte planning, een betrouwbare werkwijze en een hardnekkige focus op veiligheid waren met andere woorden cruciale aandachtspunten. 

Brusselse Noord-Zuidverbinding

Over de hele lengte van de sporen in de tunnel installeerde het bedrijf 45 besturingskasten die onder meer de contouren van de nooduitgangen groen of rood doen kleuren.


Teamwork
Yvan Paque leidde het project in goede banen, maar kon daarbij rekenen op de expertise van andere filialen van de Eiffage-groep, die elk hun eigen domein hebben. Zo schakelde het Valens in voor de realisatie van de technische ruimtes in de stations en de beveiliging van de perrons (asbestverwijdering, plaatsing van roosters en creatie van evacuatieroutes). Eiffage Énergie Systèmes en Belgique deed een beroep op een Eiffage-filiaal in Lyon (VES), dat gespecialiseerd is in ventilatie voor ondergrondse ruimtes.
VES dimensioneerde en leverde de immense ventilatoren die de rookafvoer zullen garanderen. Clemessy stond in voor de sturingssystemen, met name het ‘tunnelbeheersysteem’ dat alle veiligheidsuitrustingen stuurt en synchroniseert dankzij de integratie van diverse technologieën.

Naast de algemene werfopvolging verzorgde Yvan Paque de elektrische voeding (transformatoren, kabels, borden) voor de verlichting, het ventilatiesysteem en de rookafvoerinstallatie. Mocht er een brand ontstaan in de tunnel, dan speelt de verlichting daarop in, starten de ventilatie-units met de rookafvoer, verstuurt de geluidsinstallatie een evacuatieboodschap en leidt de dynamische signalisatie de aanwezigen naar de nooduitgangen, zodat ze de tunnel gezond en wel kunnen verlaten. 

Brusselse Noord-Zuidverbinding

De tunnel van de Brusselse Noord-Zuidverbinding staat bekend als het drukste spoorwegknooppunt ter wereld. Elke dag passeren er maar liefst 1.200 treinen, met een gemiddelde van 325.000 passagiers.


Glasvezelnetwerken
De elektrische voeding die Yvan Paque plaatste, omvatte vier hoogspanningscabines en acht transformatoren, vier laagspanningsverdeelkasten en 33 schakelborden. Het nieuwe elektrische vermogen wordt geleverd door het bestaande Infrabel-net. Yvan Paque is eveneens beslagen in het installeren van glasvezelnetwerken. Ook in dit project mocht het dat bewijzen, opdat alle uitrustingen efficiënt met elkaar kunnen communiceren. De 36-ledige glasvezelkabels – in totaal 50 kilometer – vertrekken van de technische ruimtes en strekken zich uit tot de uiteinden van de tunnel. 

Over de hele lengte van de sporen in de tunnel installeerde het bedrijf eveneens 45 sturingskasten, die onder meer de contouren van de nooduitgangen groen of rood doen kleuren.  Ze verwerken tevens de informatie van de dertig thermische veiligheidscamera’s en de andere veiligheidsuitrustingen, waaronder 1.600 verlichtingsarmaturen, vierhonderd luidsprekers en tachtig noodtelefoons. In functie van de branddetectie plaatste Yvan Paque glasvezelkabels op het plafond, zodat vaste of mobiele vuurhaarden snel op te sporen zijn. Voorts zijn er boven de tunnel drie ventilatie-installaties geplaatst, die telkens uit drie ventilatoren van 315 kilowatt bestaan. Ze genereren een enorme afzuigkracht, die is afgestemd op het volume van de tunnel. Bovendien zijn er aan de uiteinden van de tunnel nog een aantal kleinere ventilatie-units ingebouwd die in geval van nood hun steentje bijdragen aan de rookafvoer. 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Olivia Castelein

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details