Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Twee bijkomende bruggen over Kieldrechtsluis voor vlotter verkeer

Twee bijkomende bruggen over Kieldrechtsluis voor vlotter verkeer

De Kieldrechtsluis in Antwerpen is de grootste sluis ter wereld. Om de verkeersdoorstroming in de haven te optimaliseren, worden twee bijkomende bruggen geplaatst naast de twee bestaande bruggen. ENGIE Fabricom staat in voor de elektromechanische installatie van de nieuwe bruggen. Geen eenvoudige klus aangezien het een uitbreiding betreft van de bestaande installatie die onder geen enkel beding hinder mag ondervinden.

De THV Kieldrechtbruggen, bestaande uit ENGIE Fabricom, staalconstructiebedrijf Aelterman en waterbouwer Hye, kreeg in 2017 de opdracht toegewezen vanuit de NV Deurganckdoksluis waarvoor de Afdeling Maritieme Toegang (AMT) van de Vlaamse Overheid optreedt voor de bouw en installatie van twee bijkomende bruggen over de Kieldrechtsluis. 

Het gaat om twee basculebruggen in staal die het verkeer over de sluis vlotter moeten laten verlopen. Enkele jaren geleden werden daartoe al twee gecombineerde spoor- en wegbruggen geplaatst. Nu worden er twee wegbruggen aan toegevoegd. De afmetingen van de bruggen zijn behoorlijk indrukwekkend met een lengte van 97 meter, een hoogte van 15 meter en een breedte van 12 meter. 

Elektrische en hydraulische uitbreiding
ENGIE Fabricom is aan de slag op zowel de site zelf als bij de firma Aelterman. “Bij Aelterman wordt de elektrische infrastructuur op de staalbouw zelf voorzien zoals de verlichting, de scheepvaartseinen en dergelijke”, legt Bart Van Pelt, projectmanager bij ENGIE Fabricom, uit. “On site integreren wij de nieuwe bruggen in de bestaande installatie. Die installatie breiden we uit op zowel elektrisch als hydraulisch vlak. We voorzien drie hydraulische pompgroepen met een vermogen van 200 kW per stuk.” Twee hydraulische cilinders worden geplaatst om de brug te bewegen. Ze hebben een buitendiameter van 0,9 meter, een lengte van 15 meter in uitgeschoven positie en een gewicht van 43 ton. ENGIE Fabricom voorziet tevens de koppeling met het bestaande PLC-systeem voor de sturing van de bruggen. Verder worden ter plekke de nieuwe mechanica-onderdelen zoals de draaipunten en grendels geïnstalleerd. Kortom, zowel de mechanische, hydraulische als elektrische installatie vallen binnen de scope van ENGIE Fabricom. 

Kieldrechtsluis

Bijzonder aan dit project is de omvang van de bruggen. Ze zijn bijna 100 meter lang.

Goede voorbereiding en communicatie
“Bijzonder aan dit project is vooral de omvang van de bruggen”, vertelt Bart Van Pelt. “Maar de grote uitdaging schuilt in het feit dat we een installatie bouwen die geënt is op een bestaande installatie en daar ook volledig in geïntegreerd dient te worden. Dat houdt in dat we de bestaande installatie gedurende de volledige periode van de werkzaamheden niet mogen hinderen. En dat op alle vlakken, waardoor we rekening moeten houden met dagdagelijkse zaken zoals waar we onze vrachtwagens parkeren tot technisch complexe uitdagingen. We mogen de sluis absoluut niet laten uitvallen door foute aansluitingen of ondoordachte acties.”  

De sleutels tot succes zijn een goede voorbereiding en communicatie. De drie THV-partners zitten wekelijks samen om alles door te spreken en belangrijke mijlpalen worden tot in het detail afgetoetst. “Zo is alles tot nog toe vlot kunnen verlopen”, aldus Bart Van Pelt. “We kunnen bovendien teren op onze ruime ervaring met gelijkaardige projecten. Dit zijn niet de eerste bruggen van deze omvang die wij realiseren. Zo voorzag ENGIE Fabricom de elektromechanica voor gelijkaardige basculebruggen op de A11 autosnelweg tussen Brugge en Knokke.”

De werkzaamheden aan de bijkomende bruggen over de Kieldrechtsluis zijn gestart in augustus 2017, on site in mei 2018. Tegen het bouwverlof van 2019 worden de bruggen opgeleverd.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details