Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Uitdagende betonrenovatie aan Pierre Vandammesluis
“We optimaliseren onze werkprocessen continu en konden zo bepaalde toepassingen efficiënter maken.”

Uitdagende betonrenovatie aan Pierre Vandammesluis

Momenteel voert Renotec de renovatiewerken uit aan de brugkelders. En dat van a tot z: van het reinigen van wanden en injectiewerken tot betonherstellingen en het aanbrengen van een coating.

De Pierre Vandammesluis fungeert als verbinding tussen de voor- en de achterhaven en is dus cruciaal en noodzakelijk om de toekomstige bereikbaarheid van de achterhaven in Zeebrugge te garanderen. Na 30 jaar was de sluis aan een volledig onderhoud toe. De divisie betonherstellingen van Renotec renoveert de verschillende brugkelders. “We reinigen en inspecteren de wanden, er gebeuren injectiewerken, we voeren betonherstellingen uit en we plaatsen beschermende cementgebonden coating”, klinkt het bij Renotec. “Deze betonherstellingen gebeuren deels manueel, maar grotendeels via de spuitmethode. Al deze werken voeren we uit op de gehele brugkelders, soms tot op 25 m diepte. In totaal wordt er 12.000 m² gereinigd en ruim 9.000 m² gecoat. Betonherstellingen worden uitgevoerd over een oppervlakte van 600 m² met 108.000 kg herstelmortel en er worden 7.260 galvanische offeranodes en verschillende monitoringsboxen geplaatst.”

De grote uitdaging in dit project is de unieke locatie.

Het reinigen van het beton gebeurde door middel van gritstralen. De inspectie van het beton op schade gebeurde enerzijds visueel en anderzijds door sondering. Renotec: “Het ‘slechte’ beton werd afgebroken tot aan het niet gecarboniseerde beton, maar door de aanwezigheid van chlorides moest er ook tot 1 cm achter de wapening uitgebroken worden. Gemiddeld resulteerde dit in een weggebroken diepte van 10 cm. Een ander voorkomend probleem was waterinfiltratie door de oude stortnaden. Deze zones werden geïnjecteerd om een goede betonherstelling uit te voeren. Door de aanwezigheid van chlorides en een antwoord te bieden aan het ring-anode effect werden er galvanische opofferingsanodes bevestigd aan de wapening. Enkele opofferingsanodes worden gemonitord om de komende jaren de levensduur ervan te kunnen opvolgen. De zones worden vervolgens hersteld met herstelmortel en achteraf wordt alles nog een keer gereinigd om uiteindelijk de beschermende coating aan te brengen.”

Unieke werf

De grote uitdaging in dit project is de unieke locatie. Renotec: “Tijdens de werken blijft de brug bewegen. Het contragewicht van de brug beweegt dus in de brugkelder. Daarom is heel de werfinstallatie opgebouwd zodat je nooit in de gevaarzone van de beweging zit en er 100 % veilig gewerkt kan worden. We hebben slechts twee openingen van 1 op 6 m waardoor al het materiaal moet. De opening is enkel toegankelijk wanneer de brug open staat en kan gebruikt worden wanneer de brug voor een langere tijd open staat, omdat het verticaal transport gebeurt met een kraan tot 25 m diep. Die stremmingsperiodes duren maximum 4 tot 5 u en moeten tot een minimum beperkt worden om het effect op de scheepvaart te minimaliseren. Niet alleen ons materiaal, ook het afval dat ontstaat tijdens de herstellingswerkzaamheden moet via de kleine openingen naar buiten afgevoerd kunnen worden. Omdat bigbags niet door de opening geraken, maakten we daarom houten kisten op maat.”

De divisie betonherstellingen van Renotec renoveert de verschillende brugkelders van de Pierre Vandammesluis

Alpinisten

De opbouw van de stelling gebeurde tussen bewegingen van de brug door. Iedereen moest dus de kelder verlaten wanneer de brug bewoog. Renotec: “We moesten er ook zeker van zijn dat er niets in de weg zat. Bovendien dienden we ook rekening te houden met bepaalde plaatsen waar het contragewicht van de brug tegenkomt. Deze werken konden we enkel uitoefenen tijdens stremmingen, wanneer de brug gesloten was. Hiervoor schakelen we alpinisten in die via de wanden van de Pierre Vandammesluis naar de moeilijk bereikbare plaatsen afzakten. We maakten ook gebruik van een spinhoogtewerker, het enige toestel dat door de opening past.”

In totaal wordt er 12.000 m² gereinigd en ruim 9.000 m² gecoat.

Wendbaarheid

Zowel voor de vakmannen als de werforganisatie van Renotec is het een unieke werf. “Gelukkig is een echte Renotec’er wendbaar en innovatief”, klinkt het. “Dit geeft ons de mogelijkheid om snel in te spelen op onvoorziene omstandigheden. Bovendien passen wij ook steeds de lean-principes toe. We streven naar een kwalitatief eindresultaat door efficiëntie, voorbereiding en gezond verstand. We optimaliseren onze werkprocessen continu en konden zo bepaalde toepassingen efficiënter maken. De eerste brugkelderrenovatie had een doorlooptijd van 6 maanden. De laatste 2 brugkelders werden gelijktijdig gerenoveerd op 2,5 maanden tijd. Een prachtig resultaat door al de betrokken vakmensen en werfleiding.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details