Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Uitdagende funderingswerken voor verhoging Theunisbrug succesvol afgerond
Gedurende het hele traject ontfermde De Waal Solid Foundations zich over de volledige funderingswerken.

Uitdagende funderingswerken voor verhoging Theunisbrug succesvol afgerond

Voor de funderingswerken deed aannemer Artes Roegiers, in dit project verantwoordelijk voor de burgerlijke bouwkunde, beroep op De Waal Solid Foundations, totaalaanbieder voor beschoeiings- en funderingswerken.

Al sinds 2019 wordt er met man en macht gewerkt aan de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal tussen Deurne en Merksem. De oude brug is inmiddels volledig verdwenen. De eerste twee brugdelen werden in oktober 2019 op hun definitieve locatie gelegd en in juli 2020 in gebruik genomen. En in december 2020 werd ook het derde en laatste brugdeel ingevaren naar haar nieuwe locatie. Het verhogen van de Gabriël Theunisbrug in Antwerpen en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit groter project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal. Het project is een samenwerking van verschillende partners, waaronder De Vlaamse Waterweg nv, het Agentschap Wegen en Verkeer, Aquafin, De Lijn en stad Antwerpen.

Al sinds 2019 wordt er met man en macht gewerkt aan de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal tussen Deurne en Merksem.

Nu de brug op haar definitieve plek ligt, werkt aannemer Artes Roegiers de nieuwe aanloophellingen verder af en wordt vervolgens het nieuwe wegdek aangelegd. Tegelijkertijd gaat ook de heropbouw van de in het verlengde liggende Carettebrug verder. De onderdoorgang wordt er breder zodat autobestuurders beter zicht hebben, en fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen. Tegen midden juli 2021 zal de brug opengaan voor het verkeer en zal de Theunisbrug zijn volle capaciteit hebben.

Gronduithalend en grondverdringend

Gedurende het hele traject ontfermde De Waal Solid Foundations zich over de volledige funderingswerken. “Het was een lijvig project dat voornamelijk bestond uit de plaatsing van gronduithalende palen”, vertelt Damien Sneyers, business unit manager palen bij De Waal Solid Foundations. “Aan de hand van de opgegeven belastingen heeft De Waal het paalsysteem, de diameter, de lengte van de palen en de wapening bepaald. In dit project werd gekozen voor palen met diameter 600 mm die geplaatst werden tot een diepte van 25 m. Dit geldt voor het grootste deel van de brug. Bijkomend werden naast de brug de nieuwe brugdelen opgebouwd. Hiervoor plaatsten we een 200-tal grondverdringende schroefpalen ter ondersteuning van die opbouw en om de brugdelen op de pontons te kunnen rijden.”

Flexibiliteit

Voor De Waal Soild Foundations is dergelijk project op hun lijf geschreven, maar dat betekent niet dat er geen uitdagingen waren. Zo waren de lengte van de palen en het feit dat de meeste palen onder een helling geboord moesten worden allesbehalve een evidentie en puur specialistenwerk. Damien Sneyers: “Een andere uitdaging was dat we plots tot de vaststelling kwamen dat één van de landhoofden van de brug onder een hoogspanningsleiding lag. Het was dus niet mogelijk om daar met onze grootste machine te werken. We hebben dan een alternatief uitgewerkt met grondverdringende schroefpalen.”

Al sinds 2019 wordt er met man en macht gewerkt aan de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal tussen Deurne en Merksem.

Dat het ‘probleem” laattijdig werd opgemerkt, betekende dat De Waal Solid Foundations snel moest handelen. Damien Sneyers: “Het was een uitdaging om het concept in zo’n korte tijdspanne te veranderen en een variant aan te bieden. Maar uiteindelijk bleek het alternatief zelfs economischer en prijstechnisch zeer interessant, waardoor het een win-winsituatie werd. De oplossing werd dan ook snel geaccepteerd door de bouwheer. Op dergelijke momenten komen de flexibiliteit en ervaring van De Waal Solid Foundations naar boven.”

Sinds midden februari zitten de werken voor De Waal Solid Foundations er volledig op. “Uiteindelijk is dit project verlopen zoals we het graag hebben. Ook al was de fasering zeker niet evident. Maar omdat wij beschikken over een uitgebreid machinepark kunnen wij zeer flexibel inspelen op een complexe planning. Dat is ook hier weer gebleken en ik ben ervan overtuigd dat ook de klant dit weet te appreciëren. En een tevreden klant is uiteindelijk wat we wensen”, besluit Damien Sneyers.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details