Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Uiterst nauwkeurig freeswerk voor Circuit van Spa-Francorchamps
De beroemde Raidillon is een van de drie zones die vernieuwd zijn.

Uiterst nauwkeurig freeswerk voor Circuit van Spa-Francorchamps

In het kader van de grootschalige renovatie van het Circuit van Spa-Francorchamps, die nodig is met het oog op de 24H SPA EWC Motos, verdient één aspect bijzondere aandacht: het affrezen van het bestaande wegdek om nieuw asfalt aan te leggen tussen de bochten T8 en T9 en langs de befaamde Raidillon. Dit was slechts één week werk voor het gespecialiseerde bedrijf  TdeuxR, dat handig gebruikmaakte van de innovatieve technologie van Topcon België.

In de Speaker’s Corner is een nieuw gedeelte voor motors aangelegd aan de binnenkant van de bocht voor raceauto’s.

TdeuxR alias Top-Off is de Belgische marktleider inzake het wegfrezen van toplagen, ongeacht of het nu om wegen, start- en landingsbanen van luchthavens, betonplaten … gaat. De onderneming is actief op werven van allerlei omvang, die stuk voor stuk een grote precisie vereisen. Ivan Meuwis staat al 22 jaar aan het hoofd van TdeuxR en weet dus waarover hij spreekt: “Onze sterke marktpositie impliceert dat wij elke week millimeternauwkeurige 3D-freeswerken uitvoeren, waardoor we een schat aan ervaring hebben die andere firma’s niet kunnen voorleggen. In dit project was onze klant Bodarwé, dat regelmatig een beroep op ons doet voor het Circuit van Spa-Francorchamps. Ik denk dat we het in de loop der jaren al twee keer volledig afgefreesd hebben!” 

Hoewel TdeuxR de nieuwe toplaag nadien niet zelf heeft aangelegd, leverde het wel de feeders – lees: de cruciale schakel tussen de asfaltwagen en de afwerkmachine – aangezien het vereiste model niet voorhanden was in België. Dankzij zijn uitgebreid netwerk kon TdeuxR er drie laten overkomen uit Nederland.

Deze manier van werken onderscheidt zich van de traditionele methodiek door zijn hoge efficiëntie.

Compromisloze kwaliteit

De bouwheer deed een beroep op Dromo Circuit Design, een Italiaans bedrijf dat gespecialiseerd is in auto- en motorcircuits, en dat met een specifiek bestek aangaande de kwaliteitsnormen die vereist zijn om de dubbele FIM/FIA-certificering te bekomen. Aan de binnenzijde van de T9-bocht (de Speaker’s Corner) werd een nieuw gedeelte aangelegd dat uitsluitend bestemd is voor motors. “Dromo vroeg om de onderlaag in 3D te frezen vooraleer de nieuwe toplaag werd aangebracht om een consistente dikte te kunnen garanderen.” Bocht 9 en een deel van de Raidillon werden eveneens onder handen genomen door de freesmachine – een Wirgen W220 met een fijne freestrommel – om het bestaande oppervlak te verwijderen zonder de lay-out of de helling van de baan te veranderen. Dit gebeurde via modellen die gebaseerd waren op scans van het bestaande oppervlak, met het oog op gps-sturing van de machine. “Zelfs Dromo, dat het gewend is om op deze manier te werken, was positief verrast door het vlotte verloop van het proces en het eindresultaat.” De kwaliteit van deze werkzaamheden, die in drie zones zijn uitgevoerd, is dus zeer hoog.     

Ivan Meuwis: “We werkten het ruwe wegdek af met een hogedrukreiniger vooraleer Bodarwé het nieuwe asfalt aanlegde met zijn afwerkingsmachines. De deadline was zeer strak, maar we hadden geluk met het weer. Begin maart kan het nog stevig winteren in Francorchamps, maar daar hebben we ditmaal niets van gemerkt!”

De Relative Design Machine Control van Topcon garandeerde uiterst nauwkeurig freeswerk.

Dubbele primeur

Op basis van de statische scans van Dromo kon Topcon het onderdeel machinesturing (RDMC, wat staat voor ‘Relative Design Machine Control’) van zijn Smoothride-oplossing implementeren. Dankzij twee gps-antennes boven op de cabine van de Wirgen detecteerde het systeem voortdurend de positie van de trommel en vergeleek hij die met de gewenste freesdiepte op basis van twee digitale terreinmodellen (DTM). De machine volgde de relatieve dikte tussen deze twee niveaus met de hulp van ski’s aan weerszijden van de trommel, die in contact stonden met het bestaande wegdek. Het was de bedoeling om zo gelijkmatig mogelijk te frezen, zodat het asfalt overal even dik kon worden aangebracht. De nauwkeurigheid van de gps werd hier gecorrigeerd door middel van een totaalstation dat in het midden van het werkgebied was geïnstalleerd en communiceerde via radiofrequentie. 

Deze aanpak onderscheidt zich van de traditionele methodiek door zijn hoge efficiëntie. Al het voorbereidingswerk vindt vooraf plaats (op de computer), wat leidt tot een aanzienlijke besparing van mankracht tijdens de uitvoering. Arnaud De Cnijf,
Account Manager Positioning Solutions bij Topcon België: “Onze klanten merken dat hun investering in machinesturing hun rendement verhoogt en een concurrentievoordeel oplevert. Dit was de eerste keer dat we RDMC op een Belgisch circuit toepasten en ook de eerste keer dat Topcon België met Dromo samenwerkte. Mijn collega’s bij Topcon Positioning Systems hadden echter al goede ervaringen met hen, onder meer via gelijkaardige werkzaamheden op de circuits van Silverstone en Abu Dhabi. We zijn erg trots dat we aan zulke prestigeprojecten mogen meewerken.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details