Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Uniek Europees recyclageproject: eerste lading gipsplaten vertrekt via schip vanuit Moen

Uniek Europees recyclageproject: eerste lading gipsplaten vertrekt via schip vanuit Moen

Afvalintercommunale Imog maakt deel uit van een uniek project dat binnenvaart inzet voor het transport van het recyclagetraject: ‘circulair gips’. Het project is een samenwerking tussen Saint-Gobain/Gyproc, New West Gypsum Recycling, Multimodaal.Vlaanderen, Rebel en Imog dat afgedankte gipsplaten over het water naar de recyclagefabriek vervoert. Op maandag 7 november vertrekt een volle vracht van de loskade van Imog in Moen richting Kallo, waar de sites van Saint-Gobain en New West Gypsum Recycling gevestigd zijn. Dit alles gebeurt in aanwezigheid van gedeputeerde Jean de Bethune, Imog-voorzitter Rik Soens, algemeen directeur van Imog Johan Bonnier en alle partners van het project.

Overkapping voor inzamelen gipsplaten

Om afval als grondstoffen opnieuw in te zetten in een productieproces, moeten vraag- en aanbodzijde op elkaar worden afgestemd. Hier bewijzen hubs, zoals deze in Moen, hun taak binnen de circulaire economie. Het materiaal wordt er uit verschillende bronnen geclusterd en opgeschaald, tot er een volledige scheepslading kan worden afgevoerd die kan worden ingepast in het recyclage- en productieproces bij de aanmaak van nieuwe gipskartonplaten.

In dit kader bouwde Imog met betoelaging een nieuwe overkapping in het materialencentrum in Moen Op die manier kunnen alle gipsplaten op een weersbestendige manier worden gestockeerd tot ze via de binnenwateren vertrekken naar Kallo. De overkapping werd eind september opgeleverd en is sinds kort operationeel.

Met deze investering toont afvalintercommunale Imog dat ze klaar is voor de toekomst. Imog wil zich als een hub of een centraal verzamelplatform profileren. Op die manier wordt alles gebundeld en als grote lading via het water richting Kallo getransporteerd. Dat is een traject van 200 km heen en terug dat niet langer met vrachtwagens wordt gedaan. Een volle vrachtlading bespaart zo’n 40 tot 110 ritten met de vrachtwagen uit, afhankelijk  van de grootte van het schip. Vandaag worden 590 ton afgedankte gipsplaten afgevoerd. Met deze lading die vandaag vertrekt houdt Imog 85 containertransporten van de weg.

Nominatie Baanbreker 2022

Imog, met name CEO Johan Bonnier, is genomineerd tot Baanbreker 2022 in de verkiezing door Multimodaal Vlaanderen. Dat is het adviespunt dat bedrijven, verladers en logistieke dienstverleners begeleidt en verbindt in hun zoektocht naar slim en duurzaam transport. Zo wil het de sector naar een hoger niveau tillen.  Met de eretitel ‘Multimodale Ambassadeur 2022’ bekroont Multimodaal Vlaanderen een professional die bijdraagt tot een grote of kleine mentaliteitswijziging in het eigen bedrijf, de sector, Vlaanderen of Europa.  Stemmen kan tot 14 november om 12 uur.

Modal shift spaart 85 vrachtwagens per scheepsvracht  uit

In de recyclagefabriek van New West Gypsum Recycling worden de platen voorbereid om daarna terug in de productieketen van Saint-Gobain/Gyproc in te zetten. Saint-Gobain is de enige onderneming in de Benelux die gipsplaten recycleert en op een hoogwaardige manier tot hetzelfde product transformeert.

Jaarlijks wordt er in België ongeveer 65.000 ton gipsafval geproduceerd. New West Gypsum Recycling recycleert zoveel mogelijk van die afgedankte gipsplaten zodat Saint-Gobain deze terug in hun productieketen kan brengen, wat het cradle-to-cradle principe genoemd wordt.

Het unieke Europese recyclageproject wordt mogelijk gemaakt door deze vijf partners:

  • Saint-Gobain/Gyproc

Gyproc België, opgericht in 1957, is marktleider wat betreft gipsoplossingen in de binnenhuis- en ruwbouwafwerking. Op het hoofdkwartier in Kallo worden gipskartonplaten geproduceerd. Het bedrijf distribueert van hieruit ook natte pleisters en platen voor de Belgische, Nederlandse en Franse markt.

Gyproc biedt zijn klanten, gaande van bouwprofessionals, vakmannen en projectontwikkelaars tot doe-het-zelvers, innovatieve totaaloplossingen. Gyproc streeft naar maximaal comfort, veiligheid, duurzaamheid en vrijheid in vormgeving. Het bedrijf stelt in België direct een 240-tal mensen te werk, en is onderdeel van de Franse groep Saint-Gobain, die wereldleider is in bouwmaterialen.

Meer informatie op www.gyproc.be

  • Multimodaal.Vlaanderen

Multimodaal.Vlaanderen maakt deel uit van VIL en is een onafhankelijk adviespunt dat sinds 2017 verladers en logistieke dienstverleners begeleidt en verbindt bij het zoeken naar alternatieve, duurzamere transportoplossingen. Het doel? Samen met de bedrijfswereld de omslag inzetten naar slimme, efficiënte en duurzame transportkeuzes. 

Meer informatie op www.multimodaal.vlaanderen

  • Imog

Imog is een intergemeentelijk samenwerkingsverband dat zorgt voor de inzameling en verwerking van het afval in elf gemeenten in Zuid-West-Vlaanderen, goed voor bijna 250.000 inwoners. Hiervoor beschikt zij over verschillende installaties op twee sites, in Harelbeke en Moen, en een uitgebreid netwerk van selectieve inzameling, via ophaling aan huis, 16 recyclageparken en 300 glasbollen en zet hiervoor circa 200 eigen medewerkers en een veelvoud aan contractoren in. Via de baseline ‘Afval…bron van grondstof en energie’ is Imog een onmisbare schakel in de uitvoering van het beleid rond circulaire economie.

Meer informatie op www.imog.be

  • New West Gypsum Recycling

New West Gypsum Recycling (NWGR) werd opgericht in 1985 in Canada. NWGR heeft zijn processen en bedrijfsmodel gestroomlijnd en heeft zich gepositioneerd als wereldleider in het recycleren van gipsafval in een volledig gesloten keten, 100% gesloten kringloop. Vandaag beschikt men over een capaciteit om bijna 1 miljoen ton per jaar te recycleren. De ambitie van NWGR is om dit aantal te laten groeien door te blijven investeren in technologie om de efficiëntie van de processen te verhogen, de kwaliteit te verbeteren en de kosten te verlagen.

Meer informatie op www.nwgypsum.com

  • Rebel

Rebel werd aangesteld als externe projectcoördinator om de professionele begeleiding van het projectteam tijdens het subsidietraject en de succesvolle uitrol van het pilootproject op korte termijn te garanderen. Rebel heeft het subsidiedossier vorm gegeven en staat tijdens de uitrol van het pilootproject hoofdzakelijk in voor de gepaste rapportering naar de overheid (MOW). Daarnaast heeft Rebel een rekenmodel opgemaakt dat de impact van het project op negatieve externe effecten inzichtelijk maakt via onder meer aantal vermeden vrachtwagenritten, reductie CO2-uitstoot…

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details