Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Veelzijdige renovatie voor Nieuwpoortse jachtclubs
Uittrekken van de oude buispalen gevuld met beton

Veelzijdige renovatie voor Nieuwpoortse jachtclubs

Waterbouwkundespecialist Herbosch-Kiere is in opdracht van de Vlaamse Overheid, Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust Afdeling Kust momenteel druk in de weer met de vernieuwing van de infrastructuur van 2 jachtclubs in Nieuwpoort: de Koninklijke Yachtclub Nieuwpoort (KYCN) gelegen aan de Kromme Hoek en de Vlaamse Yachtclub Nieuwpoort (VYN) gelegen aan de Watersportlaan. “Dankzij ons uitgebreid materieelpark zijn we uitstekende gewapend voor complexe werken zoals deze”, aldus ing. Geert Stellamans, hoofdprojectleider bij Herbosch-Kiere.

Heien van de nieuwe buispalen in de KYCN

Bij de KYCN worden de oude stalen buispalen, die de drijvende pontons op hun plaats houden, getrokken en vervangen door nieuwe exemplaren. Geert Stellamans: “De oude buispalen zijn in zeer slechte staat en om hun functie als ankerpunt voor de pontons te kunnen blijven garanderen, moeten ze worden vervangen. De oude buispalen met een diameter van om en bij de 840 mm worden vervangen door een 65-tal buizen met een diameter van 508 mm. Dit weliswaar met een hogere staalkwaliteit. De nieuwe palen zijn ook langer zodat ze meer steek hebben in de bodem. Bijkomend worden alle oude betonnen toegangssteigers afgebroken en komen er nieuwe exemplaren in de plaats. De toegang vanaf de betonnen steigers naar de pontons is voorzien met nieuw aan te leveren aluminium bruggen. Deels zullen ook bestaande aluminium bruggen worden hergebruikt. De beide jachtclubs worden finaal ook voorzien van nieuwe drijvende pontons.”

Gedeeltelijke opbouw van een nieuwe steiger met prefab balken.

Veelzijdig werk

Als waterbouwer voorziet Herbosch-Kiere voor deze werken een groot werkponton met een zware kabelkraan om de verschillende onderdelen van het werk uit te voeren. Geert Stellamans: “Zoals bijvoorbeeld het trekken en heien van de buispalen, de afbraak van oude houten constructies op het water. Maar ook het ontwerp, de productie en de montage van de nieuwe betonnen steigers. Deze nieuwe betonnen steigers bevinden zich voornamelijk boven het water (op getij) en wegens de grote afmetingen en bijhorende gewichten werden de steigers gedeeltelijk ontworpen met een systeem van prefab balken en predallen. Dit in combinatie met ter plaatste gestort beton.”

Momenteel werden op beide locaties alle oude drijvende pontons weggenomen. Goed voor in totaal ongeveer 1.500 lm ponton. “De oude buispalen zijn getrokken en vervangen door de nieuwe exemplaren”, verduidelijkt Geert Stellamans. “De funderingen van de nieuwe betonnen toegangssteigers zijn uitgevoerd. Voor de landwaartse fundering van de nieuwe steigers werden schroefpalen voorzien. Zeewaarts werden als fundering stalen buispalen geheid. 

Door middel van prefab balken werd de vervangende draagstructuur van deze steigers opgebouwd. Hierna zal de dakplaat worden aangebracht en samen met de achterbalk worden gestort. Over de lengte van de langsbalken zijn wachtbuizen voorzien zodat na plaatsing alle nutsvoorzieningen kunnen doorgekoppeld worden naar de bruggen en finaal naar de vlottende steigers. Als finale afwerking zijn er leuningen en poorten voorzien in RVS. Op de betonnen dekplaat komt dan een waterdichte slijtlaag. Ondertussen werd een groot gedeelte van de nieuwe pontons reeds ingevaren en vastgemaakt aan de nieuwe buispalen. Als alles verder volgens plan verloopt zouden de werken klaar zijn tegen eind april 2023.”

Fundering voor de nieuwe betonnen steigers: schroefpalen aan de landzijde en buispalen aan de waterzijde.

Uitdaging

De oude buispalen, gevuld met beton en voorzien van 4 vinnen die aan de zijdelingse onderkant van de buizen zijn gelast, vormen zelfs voor een ervaren speler als Herbosch-Kiere voor de nodige uitdaging. Geert Stellamans: “Het beton in de buis zorgt niet alleen voor een veel hoger gewicht, maar beperkt ook de doorgang van de energie van het trilblok naar de onderzijde van de buis. Deze energie is noodzakelijk om de buis los te trillen en zo weg te kunnen nemen. De verticaal aangelaste vinnen, met een lengte van 7 m in de bodem, hinderen ook het trekproces. Om de buispaal te kunnen klemmen met het trilblok werd aan de bovenkant een deel van het beton uitgeschoten. We spreken hier vlot over gewichten tot 23 ton en dit enkel en alleen voor de buis. Daarbij komt dan nog het gewicht van het trilblok en de kleef. Om schade aan de taluds te vermijden en de bodem niet te roeren was uitlansen van deze buispalen logischerwijs niet toegestaan.”

Daarnaast moesten ook verschillende nieuwe buizen worden geheid in een oude bestaande sluisvloer. “Daarvoor moest er telkens een gat worden gemaakt in deze vloer. Om overschotten van groot puin te vermijden werd geopteerd om in de oude sluisvloer gaten te frezen. Hiervoor werd een hydraulische kraan, voorzien van een frees, op de ponton gereden. De gaten werden gemaakt en de palen konden worden geheid. Met dit project toont Herbosch-Kiere ten volle haar veelzijdigheid als waterbouwkundespecialist. Naast veel kennis en ervaring beschikken we ook over een uitgebreid materieelpark, waardoor we uitstekend gewapend zijn voor complexe projecten.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details