Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Veilig, efficiënt en milieuvriendelijk strooien met machines op maat

Veilig, efficiënt en milieuvriendelijk strooien met machines op maat

Veilig en efficiënt strooien is elke winter weer aan de orde. De firma Winterdienst.be is gespecialiseerd in gladheidsbestrijding en ontwikkelt hiervoor machines op maat. Paradepaardjes zijn de pekelsproeiers en pekelborstelcombinaties die op een snelle, voordelige en milieuvriendelijke manier de veiligheid op fietspaden en fietsostrades garanderen. 

Productontwikkeling vanuit ervaring. Zo vat Jiri Vitt de activiteiten van zijn bedrijf samen: “Onze praktijkervaring bundelen we met de kostbare ervaring van onze klanten. Samen vormt dit de basis voor onze productkeuze. Heel wat machines op de markt hebben hun ervaring opgedaan in de alpensneeuw, wat niet relevant is voor onze Lage Landen. Wij zijn ons gaan toespitsen op wat de Vlaamse en Nederlandse markt effectief nodig heeft. Omdat we in het aanbod bestaande machines op onze honger bleven zitten, zijn we ze zelf beginnen bouwen.” 

Winterdienst.be is er zich zeer van bewust dat ecologie en ergonomie de belangrijkste pijlers zijn bij de samenstelling van een machinepark en stelt deze criteria steevast voorop bij de ontwikkeling van nieuwe machines. “Onze machines zijn compact en gebruiksvriendelijk. Zo hebben we zelf software ontwikkeld om het gebruiksgemak van de bedieningsconsoles te verhogen”, aldus Jiri Vitt. Om de machines economisch verantwoord te maken, wordt er steeds gezocht naar oplossingen om de machine ook in de zomer in te schakelen. Zo zijn er combinaties van pekelsproeiers met een gietinstallatie met plantensproeilans of borstelinstallatie.

Efficiënt dooien met pekel
Voor veilige fietspaden tijdens de wintermaanden raadt Winterdienst.be het gebruik van pekel aan. De pekelsproeier van Winterdienst.be heeft het grote voordeel dat de pekel niet wegstuift. Deze manier van strooien komt ook het milieu ten goede aangezien ze geen fijn stof veroorzaakt, noch vervuilingszout in bermen en in het oppervlaktewater. Hierbij is de doppenkeuze en aansturing van groot belang. “Deze technologie passen we al toe op luchthavens maar leent zich ook perfect voor openbare wegen, fietspaden en  fietsostrades”, legt Jiri Vitt uit. “Bijkomend voordeel is dat er geen rijdend verkeer nodig is om de dooiende werking tot stand te brengen waardoor men onmiddellijk een gedooid oppervlak bekomt. In combinatie met een sneeuwploeg vooraan op de tractor gaat men in één werkgang op de meest efficiënte manier de veiligheid van fietser en verkeer garanderen.”

Winterdienst.be

Winterdienst.be heeft naast het gebruik van pekel ook veel ervaring in de bouw van pekeloplossers en pekelopslag.

Nog een nuttige aanwinst zijn de zoutstrooiers met instelbare pekeldosering om nat te gaan strooien. Door droogzout te vermengen met pekel gaat het zout niet stuiven, blijft het beter aan de weg kleven en lost het sneller op “De meeste machines die vandaag op de markt zijn, kunnen tot 30 % pekel bij op het zout spuiten.  Onze machine laat toe de pekeldosering variabel in te stellen en te verhogen tot 70 %”, legt Jiti Vitt uit. 

Winterdienst.be heeft naast het gebruik van pekel ook veel ervaring in de bouw van pekel­oplossers en pekelopslag. Veiligheid staat hierbij voorop. “Natuurlijk kunnen we onze klanten in de winter niet in de koude laten staan. Daarom is er permanent een serviceteam beschikbaar dat merkonafhankelijk de stilstand van machines beperkt”, aldus Jiri Vitt. 

Winterdienst.be

De borstelpekelcombinatie maakt fietsostrades in de wintermaanden sneeuwvrij en kan ook in de zomer ingeschakeld voor het vegen van fietspaden.

Toepassen op eigen machinepark
Winterdienst.be is er zich van bewust dat de kostprijs voor gemeentes meestal de doorslaggevende factor is. Daarom kan elke gemeente of elke bedrijf terecht bij Jiri Vitt voor individueel advies op maat, waarbij de gladheidsbestrijding  geoptimaliseerd wordt. Winterdienst.be biedt ook trainingen aan op maat. “Wij zorgen ervoor dat chauffeurs weten hoe met de machines te werken en hoe ze af te stellen. We stellen tevens de coördinator in staat om zeer bewust keuzes te gaan maken i.v.m. de machine, de dosering en knelpunten in de routes. Het resultaat is dat de coördinator en zijn uitvoerders bewust veiligheid creëren in een chaotische winterse situatie, niet alleen voor de gebruikers van de machines maar voor alle weggebruikers”, besluit Jiri Vitt uit.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?