Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Veilig fietsen langs bruggen en tunnels in Evergem
Elke fietstunnel wordt binnen het tijdsbestek van één weekend op zijn plaats geschoven.

Veilig fietsen langs bruggen en tunnels in Evergem

Fietsers kunnen binnenkort in alle veiligheid de fietsbenen strekken in Evergem. Willemen Infra bouwt in opdracht van De Werkvennootschap twee nieuwe fietsbruggen en drie fietstunnels over en onder de R4-West om fietsers veilig over de ring en de langslopende spoorweg te loodsen zonder een auto te hoeven kruisen. Op amper een jaar tijd klaart Willemen Infra de klus. 

De fietsbruggen- en tunnels maken deel uit van het project R4WO, waarmee de Vlaamse overheid een vlottere en veiligere R4 rond Gent wil realiseren. Terwijl de werken aan het turboverkeersplein aan het knooppunt Euro-Silo goed opschieten, startte WIllemen Infra afgelopen zomer ook met de volgende knooppunten. De Zandekenbrug verschijnt in Kluizen aan het kruispunt met de Hoogstraat, de Hultjenbrug komt er aan het Ovaal in Wippelgem. Onder het Ovaal komen ook drie nieuwe fietstunnels. Via de Zandekenbrug zal je van en naar het havengebied kunnen fietsen, de Hultjenbrug verbindt het fietsverkeer tussen de woonkernen Wippelgem en Doornzele. Bovendien zullen de bruggen en tunnels zorgen voor een comfortabele aansluiting met andere fietspaden in de buurt, zoals de fietssnelwegen F40 en F401. “Tegen eind februari zullen de drie fietstunnels een feit zijn, in het voorjaar is het de beurt aan de twee bruggen”, vertelt Yves Henderick, coördinator Burgerlijke Bouwkunde bij Willemen Infra.

Willemen Infra bouwt twee nieuwe fietsbruggen en drie fietstunnels over en onder de R4-West in Evergem om fietsers veilig over de ring en de langslopende spoorweg te loodsen.

Logistieke uitdaging

Vooral de realisatie van de tunnels plaatst Willemen Infra voor een logistiek huzarenstukje. Elke tunnel wordt namelijk binnen het tijdsbestek van één weekend op zijn plaats geschoven. “We bouwen de tunnel in gewapend beton eerst vlak voor de plek waar hij moet worden doorgeschoven, rustend op een plastic laag zodanig dat hij los ligt”, legt Yves Henderick uit. “Vlak voor het weekend wordt de tunnel opgeheven en de schuifbanen klaargezet. Vrijdagavond sluiten we de ring af voor alle verkeer, waarna de tunnel op zijn plek wordt geschoven, zodat maandagochtend doorgaand verkeer opnieuw mogelijk is.”

Stalen bruggen

De stalen fietsbruggen worden in het voorjaar geplaatst in nauwe samenwerking met de staalbouwer uit Spanje. Willemen Infra treft intussen alle voorbereidingen om een vlotte plaatsing mogelijk te maken. “We zijn al volop bezig met het betonneren van de landhoofden en pijlers. Hierbij is de positionering van de draadstangen van groot belang; deze moeten tot op de millimeter juist staan, wat een goede voorbereiding en een kwalitatieve uitvoering vergt.  Na deze betonneringswerken kan de stalen brug dan opgebouwd worden”, vertelt Yves Henderick.

“Willemen Infra beschikt over de nodige knowhow, machinerie en mankracht om een project van dergelijke omvang tot een goed einde te brengen”, aldus Yves Henderick.

Alle knowhow onder één dak

Willemen Infra heeft ruime ervaring met dergelijke infrastructuurprojecten dus de technische kunde heeft het bedrijf goed in de vingers. De uitdaging zit bij dit project dan ook eerder in de krappe timing. Op een jaar tijd, tegen deze zomer, moeten de bruggen en tunnels klaar zijn voor indienstname. “De weekends waarin de tunnels op hun plaats worden geschoven, vergen heel wat voorbereiding en ook tijdens het weekend zelf is een uitgekiende planning cruciaal. Wij beschikken over de nodige knowhow, en ook over de machinerie en mankracht om, een project van dergelijke omvang tot een goed einde te kunnen brengen”, stelt Yves Henderick. “Voor ons is dit ook een bijzonder leerrijk project aangezien we na de eerste tunnel en brug precies weten wat de beste aanpak is voor de volgende. Dat maakt het ook qua rendement een interessant project.”

“Een groot voordeel is dat wij alle takken van de wegenbouw, van betonwerk, over burgerlijke bouwkunde, waterdichting, asfaltering en klassieke wegeniswerken in eigen beheer hebben. Dat is niet alleen efficiënt naar onze eigen planning toe, maar komt ook de bouwheer ten goede, die er van op aan kan dat wij het project van a tot z kunnen uitvoeren”, besluit Yves Henderick.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details