Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Veiligere verkeerssituatie in Mechelen dankzij 2 nieuwe stalen bruggen

Veiligere verkeerssituatie in Mechelen dankzij 2 nieuwe stalen bruggen

Voor de bouw van de nieuwe stalen boogbrug werd een beroep gedaan op Almex Metaal, dat eveneens werk maakt van de staalbouw van de fiets- en voetgangersbrug in de stationsomgeving van Mechelen. “Wij nemen de volledige bouw én plaatsing van de staalstructuur voor onze rekening”, vertelt zaakvoerder Gert Neelen.

De verschillende brugonderdelen worden door Almex Metaal in zo groot mogelijke onderdelen gemaakt.

De 100 jaar oude brug aan de Stationsberg had zijn levensduur bereikt en was duidelijk aan vervanging toe. De brug werd werd door Franki Construct vakkundig afgebroken en zal worden vervangen door een nieuwe stalen boogbrug met bredere en dus veiligere fiets- en voetpaden. Gert Neelen: “Het betreft een bowstringbrug met een gewicht van 82 ton en een overspanning van ongeveer 35 m. De boogbrug krijgt een betonnen wegdek en aangestorte betonnen fietspaden zodat er meer plaats zal zijn voor de zwakke weggebruiker.” Tegen de zomer zou de brug opengaan voor verkeer. Tot dan kunnen voetgangers en fietsers gebruik maken van een tijdelijke brug en wordt het autoverkeer omgeleid. 

“Het betreft een bowstringbrug met een gewicht van 82 ton en een overspanning van ongeveer 35 m.”

Het tweede project omvat een fiets- en voetgangersbrug over de Brusselse Steenweg. Een project dat kadert binnen het overkoepelende project de Mechelse Tangent. “Hier werd gekozen voor een kokerliggerbrug met een gewicht van ruim 120 ton”, verduidelijkt Gert Neelen. “De brug is 67 m lang en heeft 1 middenpijler. Ook dit project voeren we uit in opdracht van Franki Construct, dat alle civiele werken voor zijn rekening neemt. Voor beiden bruggen is Almex Metaal verantwoordelijk voor de volledige bouw van de staalstructuur, die bovenop de oplegtoestellen zal worden geplaatst.”

Proefmontage

De verschillende brugonderdelen worden door Almex Metaal in zo groot mogelijke onderdelen gemaakt. Gert Neelen: “In onze werkplaats maken we dan eerst een volledige proefmontage. Na demontage worden de verschillende onderdelen naar de werf getransporteerd. De boogbrug aan de Stationsberg werd naast de sporen volledig terug opgebouwd en werd in het weekend van 13 en 14 februari, tijdens een in buitendienststelling van de sporen, over het spoor geplaatst. De fiets- en voetgangersbrug over de Brusselse Steenweg wordt op zijn beurt in drie delen naar de werf gebracht en ter plekke meteen op de juiste locatie geplaatst en gelast. De plaatsing van de fiets- en voetgangersbrug staat gepland in maart.”

Uitdagende tijdspanne

Naast het maken van de staalstructuur neemt Almex Metaal ook de plaatsing van de staalstructuur voor zijn rekening. Zodra de structuur staat, neemt Franki Construct weer over voor het realiseren van het betonnen brugdek. Wat betreft de constructie en plaatsing wordt Almex Metaal, zeker voor de boogbrug aan de Stationsberg, uitgedaagd door de krappe doorlooptijd. Gert Neelen: “De tijdspanne is inderdaad zeer nauw. De brug wordt zwaar belast waardoor de kwaliteitseisen zeer hoog liggen. Dat liggen ze altijd, maar bij zware belasting komt er toch nog wat meer bij kijken op het vlak van regelgeving en controles. Dat is geen moeilijkheid op zich, maar het is wel tijdrovend waardoor een planning van zes maanden zeer krap is.”

Op het vlak van projecten mikt Almex Metaal bewust op het midden-segment van bruggen. Gert Neelen: “En dan spreken we over bruggen onder de 1.000 ton. Er zit nu wel een project in de pipeline met een brug van 1.500 ton in Genk, maar dat is eerder een uitzondering. Waar Almex Metaal binnen dat middensegment goed op scoort, is flexibiliteit. Wij zoeken steeds naar de meest efficiënte manier om de eisen van de klant om te zetten in een product. Hoe bijzonder het ontwerp ook is, Almex Metaal zoekt naar de juiste productiemethodiek. Daarnaast beschikken we ook over een zeer performante kwaliteitsafdeling die de projecten zeer nauwgezet opvolgt. Zowel op esthetisch als op het vlak van kwaliteit sluiten we geen compromissen.”

Nieuwe productielocatie

Dat Almex Metaal ook naar de toekomst kijkt, blijkt uit de forse investering in een nieuwe productielocatie in Hoogstraten vorig jaar. “En daar stopt het niet want we hebben ook het aangrenzende perceel gekocht. Het is de bedoeling om onze activiteiten nog verder uit te breiden. Zo worden onze staalstructuren voorlopig nog getransporteerd en extern geconserveerd en gelakt. Ook dat willen we in de nabije toekomst in huis doen. In 2022 zullen we dan ook een nieuwe productiehal bouwen”, besluit Gert Neelen.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details