Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Veiligheid primeert met innovatieve veiligheidsladder voor kaaimuren
Modulair, circulair, onderhoudsvrij, licht in gewicht, corrosiebestendig, dag en nacht zichtbaar … De voordelen van de LifeLadder zijn groot.

Veiligheid primeert met innovatieve veiligheidsladder voor kaaimuren

De voordelen van de LifeLadder, een innovatieve veiligheidsladder van de Deense fabrikant Port Safety, zijn groot. Met de exclusieve verdeling van de LifeLadder binnen België zet CGK Group zijn status als kunststofspecialist en innovatieve speler extra in de kijker. “De toevoeging van de LifeLadder aan ons gamma sluit ook perfect aan bij ons exclusieve dealership van de fenders van ShibataFenderTeam”, vertelt Jan Swyngedouw, business unit manager bij CGK Group.

Tekst | Niels Rouvrois  Beeld | CGK Group

CGK Group, oorspronkelijk gespecialiseerd in het vervaardigen en leveren van opslagmaterialen voor chemicaliën, profileert zich al jaren als kunststofspecialist. Van industrie en bouwnijverheid tot de infra- en maritieme sector. “We zijn in verschillende sectoren met verscheidene producten en systemen actief en algemene kennis van industriële kunststoffen is de rode draad doorheen het hele verhaal”, aldus Jan Swyngedouw. “CGK Group is al lange tijd gekend als bouwer van kunststoftanks. Via die weg hebben we ons gespecialiseerd in GVK-constructies en werd ook de afdeling Maritime & Infra Constructions in het leven geroepen.”

In Sint-Baafs-Vijve leverde CGK Group donutfenders

LifeLadder

Die afdeling staat in voor de engineering en plaatsing van oplossingen in de waterbouw en infrastructuur, met als specialisatie GVK-roosters, structuren en bruggen, waterbouwdichtingen en fenders van ShibataFenderTeam. En daar wordt nu ook de LifeLadder aan toegevoegd. Jan Swyngedouw: “In havengebied is het niet uitgesloten dat er iemand in het water terechtkomt. Daarom hangen er overal veiligheidsladders aan de kaaimuren of in sluizen. Maar de huidige ladders zijn oud, verroest, niet altijd goed onderhouden en vooral niet zichtbaar in het donker. De LifeLadder biedt een antwoord op al deze problemen. Dankzij de felle gele kleur en de integratie van ledverlichting zijn ze dag en nacht zichtbaar en bovendien zijn de ladders dankzij hun modulaire en lichte eigenschappen zeer eenvoudig te plaatsen. En niet onbelangrijk: ze zijn vervaardigd uit gerecycleerd en versterkt composietmateriaal en dus 100 % circulair. Intussen verkochten we al de eerste aan de haven van Zeebrugge.” 

De eerste LifeLadder werd verkocht aan de haven van Zeebrugge.

Fender

Wat de fenders betreft kan CGK Group weer heel wat mooie recente projecten voorleggen. Jan Swyngedouw: “In het verleden werden fenders traditioneel geleverd aan de zeehavens. Maar met uitbreiding van onze waterwegen, grotere schepen, nieuwe sluizen en nieuwe bruggen over de verbrede kanalen, is er ook vanuit de binnenvaart steeds meer vraag naar zwaardere fendersystemen. Zo was CGK Group dit jaar actief betrokken bij projecten aan de sluizen in Sint-Baafs-Vijve en Ampsin, aan het Boudewijnkanaal in Zeebrugge en bij het vernieuwen van een brug in Doornik. In Sint-Baafs-Vijve leverden we donutfenders, dat zijn drijvende fenders die gemonteerd worden rond buispalen. Wanneer een schip tegen een buispaal vaart, vangt de donutfender de meeste impact op. Het is trouwens een primeur want nooit eerder werden donutfenders in België toegepast.”

Voor het Boudewijnkanaal in Zeebrugge werd een nieuwe, bijna één kilometer lange en 30 m hoge, kaaimuur opgetrokken. In het Boudewijnkanaal werd een bouwkuip gemaakt waarin tunnelelementen voor de Oosterweelverbinding worden gebouwd. Na de werken voor de Oosterweelverbinding zal het Boudewijnkanaal verbreden en wordt de kaaimuur gebruikt om schepen te laten aanmeren voor de automotive sector. Jan Swyngedouw: “Voor dit project hebben we grote V-fenders geleverd en het was zeker niet de eerste keer dat we samenwerkten met de haven in Zeebrugge. Voor de werven in Ampsin en Doornik, beiden nog in uitvoering, leverden we respectievelijk element fenders en cone fenders, met een polyethyleen laag ter bescherming.”

Het is de eerste keer dat donutfenders in België werden toegepast.

Tot slot is er ook nog de nieuwe Antwerpse cruiseterminal, een prestigeproject uitgetekend door Ney & Partners. Hier leverde CGK Group niet alleen de fenders, maar ook de stalen bolders. “Dit zijn stuk voor stuk mooie, grote projecten die de goeie marktpositie van CGK Group op het vlak van fenders illustreren. We zijn al jaren succesvol actief met de exclusieve Belgische verkoop van fenders en fendersystemen van de gerenommeerde wereldspeler ShibataFender-Team. De LifeLadder van Port Safety sluit overigens perfect aan bij die business en versterkt onze positie als kunststofspecialist.”   


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details