Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuws

Veiligheid van nachtploegen in de wegenbouw verbeteren

De laatste jaren worden wegwerkzaamheden en onderhoud van snelwegen steeds vaker ‘s nachts uitgevoerd.

An orange warning light on a building site
Veiligheid van nachtploegen in de wegenbouw verbeteren.

19 november 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Dit beperkt verstoring van de verkeersstromen en wegomleidingen tot een minimum, wat duidelijk voordelen heeft voor degenen die het wegennet gebruiken, maar vanwege slecht zicht en vermoeidheid heeft dit ernstige implicaties voor de nachtploegen die het werk uitvoeren.

De bouw is een gevaarlijke sector en werken aan de weg staat bekend als een van de gevaarlijkste beroepen ter wereld. Onderzoek heeft uitgewezen dat 55% van de incidenten plaatsvindt binnen het werkgebied zelf. En het merendeel van de fataliteiten en verwondingen wordt veroorzaakt door een bewegend voertuig.

Dode hoeken op voertuigen zijn een van de grootste oorzaken van aanrijdingen en vaak de belangrijkste reden waarom wegwerkers om het leven komen of gewond raken. Beperkt zicht omdat er ‘s nachts wordt gewerkt, stoffige werkterreinen en slecht weer maken dit probleem nog erger. Bovendien moeten wegwerkers vaak gehoorbescherming dragen, wat betekent dat ze naderende voertuigen niet altijd kunnen horen.

Voertuigveiligheidssystemen kunnen dit probleem echter aanpakken. Passieve systemen zoals spiegels en camera’s kunnen de bestuurder objecten in de dode hoek van het voertuig laten zien, terwijl actieve systemen, waaronder waarschuwingen voor de machinist en achteruitrij-alarmen, ervoor zorgen dat bestuurders onmiddellijk worden gewaarschuwd dat er zich een object of persoon bij het voertuig bevindt en voetgangers direct weten dat er een voertuig in de buurt is. 

Huib Slijkhuis van Brigade Electronics BV, de wereldleider op het gebied van voertuigveiligheid, legt uit waarom actieve systemen zo belangrijk zijn voor nachtploegen in de wegenbouw.

“Het zicht op werkterreinen is vaak beperkt. Het zijn sowieso al stoffige en vuile plekken, maar als je daar ook nog eens ‘s nachts of in slecht weer moet werken, dan wordt het nog veel gevaarlijker omdat bestuurders van voertuigen werkers in hun omgeving slechts moeilijk kunnen zien. Actieve veiligheidssystemen zijn daarom van cruciaal belang om bestuurders te helpen en de veiligheid van mensen die in deze omstandigheden werken te verbeteren. Daarom raden wij voor ultieme veiligheid altijd aan dat voertuigen worden uitgerust met een combinatie van zowel passieve als actieve systemen, zoals camera’s en alarmen.”

Een van deze veiligheidsoplossingen is de bekroonde Backeye®360 van Brigade, die de bestuurder in realtime en in één enkele weergave een compleet beeld geeft van de omgeving rondom het voertuig. Het systeem combineert beelden van diverse ultra-groothoekcamera’s, wat resulteert in een realtime panoramische weergave van het voertuig en de omgeving rondom, zodat bestuurders mensen en objecten tijdens het manoeuvreren duidelijk kunnen zien.

Actieve technologie, zoals op radar gebaseerde obstakeldetectie, kan zelfs onder de moeilijkste omstandigheden en in het donker stilstaande en bewegende objecten waarnemen en waarschuwt de bestuurder met een akoestisch en visueel signaal voor objecten op een bepaalde afstand van het voertuig. Radarsystemen voor gebruik in zware omstandigheden werken zelfs bij hoge en lage temperaturen, zijn waterdicht en rookbestendig en het alarm is ook in omgevingen met veel lawaai duidelijk hoorbaar. Dit maakt ze ideaal voor gebruik op bouwterreinen.

Eén bouwbedrijf dat met succes veiligheidstechnologie in zijn voertuigen heeft geïnstalleerd, is het Britse bedrijf Day Aggregates. Het heeft zijn laadschoppen, verreikers en trucks uitgerust met Backsense, het robuuste radarsensorsysteem van Brigade.

Het bedrijf zegt dat deze technologie in de afgelopen paar jaar heeft geholpen om het aantal geregistreerde incidenten, opgesplitst in ‘schade’ en ‘bijna ongeval’, te verminderen en de veiligheid te verbeteren. 

Machinist Darren Harfield is het daarmee eens. Hij vertelt:

“De radar geeft je een helpende hand als je in een heleboel spiegels moet kijken en hulpmiddelen bij het achteruitrijden gebruikt. Als je wordt afgeleid, bijvoorbeeld omdat iemand je plotseling over de radio oproept, dan probeer je misschien te veel informatie tegelijk te verwerken. Het radarsysteem voorkomt dat. Er is een scherm in de cabine dat je verschillende kleuren toont en piepsignalen geeft wanneer er zich iets of iemand binnen een bepaalde straal van voertuig bevindt. Het zijn dus niet alleen visuele prompts maar ook akoestische waarschuwingen.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
0%