Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Verfijnd 3D freeswerk legt basis voor vernieuwde start- en landingsbaan in Antwerpen
Voor de freeswerken werd een beroep gedaan op de expertise van Holgo, gespecialiseerd in asfaltfreeswerken en borstelwerken.

Verfijnd 3D freeswerk legt basis voor vernieuwde start- en landingsbaan in Antwerpen

Op 26 oktober heropende de Luchthaven Antwerpen. In opdracht van de Luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM) zorgden Willemen Infra en Aertssen Group voor een complete renovatie van de start- en landingsbaan. Voor de freeswerken werd een beroep gedaan op de expertise van Holgo, gespecialiseerd in asfaltfreeswerken en borstelwerken. “De meerwaarde van 3D-frezen was in dit strak getimed project bijzonder groot”, aldus René Prenen, werfleider bij Holgo.

Tussen 19 september en 25 oktober was de luchthaven in Deurne gesloten voor grote infrastructuurwerken. De start- en landingsbaan had al ruim 40 jaar geen structureel onderhoud meer gehad. Om de veiligheid van het vliegverkeer in de toekomst te kunnen blijven garanderen was een grondige renovatie nodig. Daarnaast werd ook het hoogteverschil bij de overgang tussen de startbaan en de baanstrook weggewerkt. 

Omdat er een volledig nieuw profiel aan gebracht moest worden, was 3D frezen de aangewezen techniek.

3D frezen

René Prenen: “De start- en landingsbaan van de Luchthaven Antwerpen was gekend als een van de hobbeligste van Europa en een renovatie drong zich dan ook op. Omdat er een volledig nieuw profiel aan gebracht moest worden, was 3D frezen de aangewezen techniek. Met traditioneel frezen op dikte wordt er gewoon een bepaalde hoeveelheid van het bestaande profiel gefreesd, maar worden de oneffenheden en verzakkingen niet structureel aangepakt. Door middel van 3D frezen kan je wel een nieuw profiel creëren en het oppervlak mooi effen maken.”

Op 19 september startte Holgo met het frezen van de asfaltverharding. René Prenen: “Een landmeter van Willemen Infra bepaalde het te verwezenlijken profiel en daar moest dan nog een aantal centimeters onder gefreesd worden. Dit is enkel mogelijk door middel van 3D gestuurd frezen, via een totaalstation waarbij we op de werf ondersteund werden door de mensen van Topcon. Op maandagochtend 19 september reden we met 4 freesmachines de luchthaven binnen en startten we meteen met frezen aan weerszijden van het traject.”

Snelheid, efficiëntie en nauwkeurigheid waren cruciaal in dit project.

Efficiëntie en nauwkeurigheid

Snelheid, efficiëntie en nauwkeurigheid waren cruciaal in dit project. Omdat de deuren van de luchthaven op 26 oktober, ruim een maand na aanvang van de werken, al moesten openen, viel er geen tijd te verliezen. René Prenen: “De dag dat Holgo startte met de freeswerken begon Aertssen al met de grondwerken op die plaats, voor het plaatsen van de goten voor de afwatering. De verschillende volgden elkaar in overlappend tempo op. Het was dus belangrijk dat de freeswerken zo snel mogelijk werden uitgevoerd. Een week later waren we al klaar en hadden we ongeveer 35.000 ton gefreesd.”

In opdracht van de Luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM) zorgden Willemen Infra en Aertssen Group voor een complete renovatie van de start- en landingsbaan.

Vertrouwensband

Voor Holgo betekenden de werken aan de luchthaven een primeur. “Op dikte frezen is dagelijkse kost en we hadden 3D frezen al uitvoerig getest, maar dit was ons eerste grote 3D freesproject en het geldt meteen ook als een mooi referentieproject. We hebben tot op de millimeter kwaliteit en nauwkeurigheid kunnen garanderen, en dat binnen de strakke deadline. Mede dankzij de planning en coördinatie van Willemen Infra, die echt top was. Ook voor de afvoer van het gefreesde materiaal, wat gezien die hoeveelheid zeker niet evident was. De flexibiliteit die Holgo heeft, is voor dergelijke projecten een grote troef, net als het continu streven naar kwaliteit, met een jong machinepark. We focussen daarnaast ook heel hard op een korte communicatielijn en sterke vertrouwensband met de hoofdaannemer. En dat was in dit project zeker het geval”, besluit René Prenen.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details