Strukton Rail
02:10
09-11-2018

Vernieuwde spoorlijn 50A vangt toenemend treinverkeer op

In het kader van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) wordt spoorlijn 50A van Klein Eiland (n.v.d.r. Brussel Zuid) tot de aansluiting naar Denderleeuw uitgebreid naar vier sporen. Strukton Rail, een van de toonaangevende spooraannemers in België, voert drie van de vier aanbestedingen uit en staat in voor de vervanging van de binnen- en de buitensporen. “In totaal gaat het om een omzet van 33 miljoen euro”, vertelt Dominique Vleminckx, Operations Manager bij Strukton Rail.

Het Gewestelijk ExpresNet is een miljardenproject dat op poten werd gezet om, naar analogie met de RER in Parijs, snellere en frequentere verbindingen te realiseren in een van ongeveer 30 kilometer rond Brussel. Spoorlijn 50A verbindt Brussel met Oostende en geldt als belangrijke aanvoerlijn vanuit het binnenland voor de haven van Zeebrugge. 

“Dat betekent een hoge frequentie goederentreinen”, vertelt Kris Mertens, Sales Manager bij Strukton Rail. “Daarbij komt ook nog een grote stroom treinreizigers aangezien deze lijn ook de verbinding vormt tussen de kust en het binnenland. Door het dichtslibben van de grote autowegen in België zal het verkeer op deze lijn alleen maar toenemen. Een verdubbeling van de sporen drong zich dan ook op.” 

Totaalpakket aanbieden
In opdracht van Infrabel splitste studiebureau TUC Rail het project op in vier aanbestedingen. Van die vier aanbestedingen voert Strukton Rail de eerste drie uit. “In 2013 startten de eerste werken en eind dit jaar is het de bedoeling om af te ronden”, aldus Dominique Vleminckx. “In totaliteit spreken we over 50 kilometer sporen, 25 wissels, 800 bovenleidingpalen, 60 kilometer bovenleidingrijdraad en 300 kilometer kabel. Voor Strukton Rail is dit een erg interessant project omdat alle spoordisciplines in deze werken vervat zitten. Dat Strukton Rail een totaalpakket kan aanbieden, is een van de sterktes van het bedrijf. Spooraanleg is precisiewerk. Het moet juist zijn, maar vaak is het ook een race tegen de klok. Die uitdaging is makkelijker aan te gaan als je alles zelf in de hand hebt.”

Bovenleidingen, spooraanleg, signalisatie, landmeten en zelfs enkele beperkte burgerlijke bouwkundewerken, Strukton Rail neemt de volledige coördinatie en uitvoering op zich. Dominique Vleminckx: “Die continuïteit op de werf vinden we heel belangrijk. De bouwkundewerken beperkten zich voornamelijk tot spoorbruggen over de lijnen. Die werken werden uitgevoerd in samenwerking met een vaste partner. We zijn ook de enige Belgische spooraannemer met een eigen afdeling landmeetkunde. En die expertise wordt ook geapprecieerd door onze concullega’s, die ons hiervoor geregeld inschakelen.”

Strukton Rail
In het kader van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) wordt spoorlijn 50A van Klein Eiland (n.v.d.r. Brussel Zuid) tot de aansluiting naar Denderleeuw uitgebreid naar vier sporen.

Coördinatievermogen en flexibiliteit
Strukton Rail behoort tot een grotere Nederlandse groep, met hoofdkantoor in Utrecht. Daardoor kan het bedrijf putten uit een ruime poel aan grotere machines. “Die machines kunnen internationaal ingezet worden”, aldus Dominique Vleminckx. “Zo werden voor deze werf onder andere onderstopmachines en mobiele ziftinstallatie ingezet. Het coördinatievermogen en de flexibiliteit van Strukton Rail komen in dit project mooi naar voren. Wat het vervangen van de buitensporen betreft, ondervonden we logistiek weinig obstakels. De binnensporen waren wel een uitdaging, omdat de buitensporen continue in dienst moesten blijven. Daarom hebben we grotendeels gebruikgemaakt van speciale stellingen en werd beslist om enkele machines ook op de site te laten staan.”

Profileren als partner
Naast het blijven focussen op totaalprojecten wil Strukton Rail zich in de toekomst ook meer profileren als onderhoudspartner in de sector. “We willen inspelen op de veranderingen die zich momenteel doorzetten en we willen er zijn voor onze klanten. Als we kijken naar ons moederbedrijf, dan zit onderhoud en ondersteuning al ingebakken in de corebusiness van onze groep. Ook in de privésector en richting Wallonië willen we die tak uitbreiden. En het kan ruim gaan, van onderhoud en verhuur van machines tot het leveren van de nodige knowhow. We voelen dat we op dat vlak een grote meerwaarde kunnen bieden”, besluit Dominique Vleminckx.    

Tekst | Niels Rouvrois  Beeld | François de Ribaucourt

GROND/WEG/WATERBOUW partners

GEN-projectTUC RAIL nv