Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Vezels als duurzame betonwapening
Vezelbeton wordt aangewend in kelders, ondergronds parkeergarages, funderingen en tunnels.

Vezels als duurzame betonwapening

Als ontwikkelaar en producent van performante vezels voor de wapening van stortklaar beton, spuitbeton en prefab-elementen is Adfil wereldwijd marktleider in zijn domein. Durus EasyFinish (sinds 2018 ATG-gecertificeerd), de macro-synthetische vezels van het bedrijf uit Zele, wordt steeds vaker gebruikt als duurzaam en roestvrij alternatief en/of aanvulling voor staalwapening.

‘Durus EasyFinish’-vezels kunnen een belangrijke rol spelen in de duurzaamheid van elk bouwproject. De vezels zorgen vaak voor een meer ecologische én economischer alternatief. Hun positieve invloed op de CO2-footprint van betonnen constructies blijkt ook uit de EPD-certificatie (Environmental Product Declaration) waarover Adfil sinds begin 2020 beschikt. En er zijn nog tal van andere redenen om een overschakeling naar vezels te overwegen …

Vezels is een zeer valabel alternatief om beton te wapenen.

Prijs van betonstaal met 50 % gestegen

Tom Winters, CEO Adfil: “Bouwwerven kampen met een nijpend staaltekort én piekende prijzen. De prijs van betonstaal is door gekende omstandigheden met iets van een 50 % gestegen. Op die manier komen synthetische vezels om beton te versterken meer en meer op ieders radar. Het mag gezegd worden, onze telefoon staat regelmatig roodgloeiend, met aan de andere kant van de lijn betoncentrales, architecten en aannemers. Dat is uiteraard niet toevallig. Wij maken synthetische vezels (kleine snippers) om beton te versterken. In plaats van het gebruikelijke staal. En dat klinkt in deze huidige tijden als een zeer valabel alternatief!”

Alternatief voor gewapend beton

Jeroen Smet, Technical Sales Director Adfil: “We kunnen ons geen wereld zonder staalbeton indenken. Zowat alle hoogbouw, bruggen, dammen, fabrieken en andere indrukwekkende bouwwerken zijn opgetrokken uit gewapend beton. Wereldwijd was de markt voor cement enkele honderden miljard waard en goed voor letterlijk ontelbare arbeidsplaatsen. Dus er was nooit veel goesting om in te zetten op innovaties en andere verbeteringen.”

“Dat is nu wel anders. Er zijn allerlei alternatieven in opmars om tegemoet te komen aan het nijpend tekort aan arbeid en de noodzaak om groener te bouwen. Beton versterken met kunststofvezels is daar een van. Die vezels zijn snippers van maximaal een paar centimeter lang en kunnen gemaakt worden van diverse grondstoffen. De eerste gebouwen, opgetrokken uit beton versterkt met carbonvezels, zijn ondertussen een feit.”

De vezels kunnen al in de betoncentrale ingemengd worden.

Tijdwinst en hogere bouwsnelheid

Adfil is een van die bedrijven die de kar trekken in de opkomende ‘betonvezel’-markt. Adfil maakt vezels van polypropeen, het materiaal waarvan ook plastic verpakkingen, auto-onderdelen en tapijtruggen worden gemaakt. “We proberen voortdurend de samenstelling en de vorm van de vezels te verbeteren”, zegt Jeroen Smet. “Door te sleutelen aan de vezels verbeteren hun eigenschappen en zijn almaar minder vezels nodig om het beton te verstevigen. In 2005 had je al snel 10 kilogram per kubieke meter beton nodig. Nu is dat nog een kleine 3 kilogram.”

Het ontwikkelde mengsel van micro- en macro-synthetische vezels biedt enkele opvallende voordelen. Eerst en vooral kunnen de vezels al in de betoncentrale ingemengd worden. Dat levert serieuze tijdwinst op én dus een hogere bouwsnelheid. Het is ook duurzamer omdat er geen roest optreedt. Vezelbeton is tevens lichter en brandvertragend. Bovendien ligt de CO2-uitstoot 60 à 90 % lager en het prijsverschil met klassiek staal loopt intussen op tot 30 %.

De samenstelling en de vorm van de vezels wordt steeds beter en beter.

Work in progress

Jeroen Smet: “Deze techniek is wel nog een ‘work in progress’. Want staal helemaal vervangen is nog niet mogelijk. Voor zwevende overspanningen, bijvoorbeeld, kunnen onze vezels voorlopig enkel ingezet worden aan de hand van een hybride wapening (het optimaliseren van de staalwapening door het gebruik van vezels). Maar dat wil niet zeggen dat er nog niet genoeg andere toepassingen zijn. Denk hierbij aan grote parkings en vloeren in logistieke centra. Of voor de dokken in havens waar kranen staan. De vezels zijn bovendien niet gevoelig voor corrosie. Dus worden ze aangewend in kelders, ondergronds parkeergarages, funderingen en tunnels. Dan zijn ze zelfs beter dan staal.”      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details