Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Beton

Vezelwapening voor beton zit stevig in de lift

DJI_0024
De huidige staalcrisis dwingt ondernemers en opdrachtgevers om actief na te denken over alternatieven voor staalgewapend beton.

Tekst | Niels Rouvrois

Beeld | Adfil

22 juli 2022 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Het gebruik van macro- en microsynthetische vezelwapening als alternatief voor staalwapening in beton is steeds meer in trek. Een populariteit die vandaag nog extra wordt versterkt door de prijsstijgingen en het staaltekort op de markt. ‘Betoncentrales, aannemers en architecten weten ons steeds beter te vinden’, zegt Wim Ronsse, technisch verkoopmanager van de het Oost-Vlaamse Adfil, ontwikkelaar en producent van hoog performante vezels voor de wapening van stortklaar beton, spuitbeton en prefab elementen.

De huidige staalcrisis dwingt ondernemers en opdrachtgevers om actief na te denken over alternatieven voor staalgewapend beton. Beton versterken wapenen met kunststofvezels in plaats van staal is voor vele bouwers een steeds logischer alternatief. Wim Ronsse: “Terwijl er vroeger vaak sceptisch werd gekeken naar wat wij doen, zijn vandaag heel wat bedrijven en mensen uit de bouwsector bijzonder geïnteresseerd. En het gaat best hard. Het tekort aan staal is zo groot, dat je tegenwoordig al blij mag zijn als je überhaupt een offerte krijgt.”

De vezels van Adfil werden in België onder andere al opgepikt voor projecten van Infrabel en ook de Vlaamse Waterweg vond voor de bruggen in Kuringen en Genk al de weg naar Zele.

Duurzamer, veiliger en efficiënter

Het is intussen algemeen geweten dat de bouwsector verantwoordelijk is voor bijna 40 % van de wereldwijde CO₂-uitstoot. En ook dat speelt een significante rol bij het zoeken naar alternatieve materialen, zeker aangezien vooral de productie van cement en staal tot de grootste vervuilers behoren. De vezels van Adfil bieden in dat opzicht een volwaardig en duurzaam alternatief. “De vezels kunnen in de betoncentrale ingemengd worden in het beton”, vertelt Jeroen Smet, technical sales director bij Adfil. “Dat zorgt voor bijzonder veel tijdwinst omdat er geen staalwapening dient geïnstalleerd te worden vooraf. Het is ook een stuk veiliger dan staal  manipuleren op de werf. Bovendien zijn onze vezels lichter en brandvertragend, en ligt de CO2-uitstoot maar liefst tot 90 % lager. Ook het prijsverschil is aanzienlijk en loopt op tot 30 %. En misschien nog wel het belangrijkste: de levensduur wordt verlengd omdat de vezels niet gevoelig zijn aan corrosie.”

Beton versterken wapenen met kunststofvezels in plaats van staal is voor vele bouwers een steeds logischer alternatief.

Innovatie als rode draad

De vezels van Adfil, maximaal enkele centimeters lang, zijn gemaakt van polypropeen. Het productieproces wordt continu onder het vergrootglas gelegd en innovatie is een rode draad doorheen het werk van Adfil. Door die drang naar ontwikkeling zijn er steeds minder vezels nodig om beton te wapenen . Jeroen Smet: “We proberen voortdurend de samenstelling en de vorm van de vezels te verbeteren. Daarvoor doen we een beroep op een eigen betonlabo. Terwijl je 15 jaar geleden nog makkelijk snel 10 kg/m³ beton nodig had, is dat vandaag nog ‘maar’ 2,5 tot 3 kg. We monitoren heel sterk wat de vezels in het beton exact doen. De resultaten van de testen die we op beton uitvoeren, gebruiken we in berekeningen die we ook gratis aanbieden aan onze partners. Zo beschikken zij over een onderbouwde berekening die een volwaardige alternatieve oplossing voor een project kan bieden.”

De vezels kunnen in de betoncentrale ingemengd worden in het beton.

Breed toepassingsgebied

De vezels van Adfil werden in België onder andere al opgepikt voor projecten van Infrabel en ook de Vlaamse Waterweg vond voor de bruggen in Kuringen en Genk al de weg naar Zele. Niet alleen voor stortklaar beton, maar ook voor spuitbeton profileert vezelwapening zich als een bijzonder efficiënt alternatief. Bijvoorbeeld bij de bouw van tunnels. Zo werden de vezels van Adfil gebruikt voor de realisatie van de Brennertunnel die Oostenrijk met Italië verbindt. Het toepassingsgebied is dus bijzonder ruim. “We zijn ook steeds meer in havengebied actief. Dat onze vezels inert zijn aan en dus corrosievrij speelt in dat verhaal een cruciale rol. Om die reden worden ze ook veel gebruikt in kelders, ondergrondse parkeergarages of funderingen. Verder leveren we ook veel voor grote parkings en vloeren in logistieke centra. Een andere sector die groeit is die van tunnelbouw, voor metro’s of nieuwe wegen in de bergen. Daar is de makkelijke manipulatie, in vergelijking met staal, een grote meerwaarde. En ook voor de funderingen van windmolens wordt steeds meer voor een hybride structuur gekozen en vervangen kunststofvezels een deel van het staal”, besluit Wim Ronsse.     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Olivia Castelein

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details