Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Vier bruggen in en rond Aalst succesvol inkoppelklaar gemaakt
In opdracht van De Vlaamse Waterweg voerde SPIE Belgium werkzaamheden uit aan 4 bruggen in en rond Aalst.

Vier bruggen in en rond Aalst succesvol inkoppelklaar gemaakt

In opdracht van De Vlaamse Waterweg voerde SPIE Belgium werkzaamheden uit aan 4 bruggen in en rond Aalst. Zo werden de Sint-Annabrug, Zwarte Hoekbrug, Zeebergbrug en Erembodegembrug door SPIE inkoppelklaar gemaakt, zodat de bruggen van op afstand bediend kunnen worden. “De analyse en veiligheidsberekening van een beweegbaar kunstwerk is onze expertise”, vertelt Thomas Meskens, senior projectmanager bij SPIE.

Voor de 4 bruggen werd een totale automatisering voorzien om vanuit een centrale locatie die bruggen vanop afstand te kunnen bedienen.

Voor de 4 bruggen werd een totale automatisering voorzien om vanuit een centrale locatie die bruggen vanop afstand te kunnen bedienen. Voor de Sint-Annabrug en Zwarte Hoekbrug werd eveneens een volledig nieuwe elektrische installatie geïnstalleerd. Daarnaast werden bij de Zwarte Hoek- en Erembodegembrug ook nog de laagspanningskasten vervangen. Tijdens de werken werden de bruggen afgesloten voor alle verkeer, maar niet gelijktijdig. “Deze werken passen in een breder opzet om verschillende corridors van waterwegen vanuit 1 plaats te kunnen bedienen. Daarvoor moeten heel wat bruggen en sluizen aangepast en geautomatiseerd worden om de communicatie met de bedieningscentrale te verzekeren”, aldus Jolien Daeninck, projectingenieur bij De Vlaamse Waterweg.

SPIE stond in voor het inkoppelklaar maken van de vier bruggen. Thomas Meskens: “Terwijl deze bruggen voorheen nog lokaal bediend werden door personeel, kunnen ze nu van op afstand volledig veilig bestuurd worden. Op vraag van De Vlaamse Waterweg maakte SPIE de vier bruggen inkoppelklaar en in functie daarvan werd er voor elke brug een nieuwe automatisering voorzien. In het bestek specifieert de klant hoe ze willen ‘communiceren’ met de brug. Onze eerste taak is het uitvoeren van een functionele analyse. Daarvoor gaan we ter plekke naar iedere brug. Op basis van die analyse ontwikkelen wij een nieuw automatiseringsprogramma.”

Zo werd onder andere de Zwarte Hoekbrug door SPIE inkoppelklaar gemaakt.

Stapje verder

Bij het analyseren van de bruggen gaat SPIE graag net dat stapje verder. “De machinerichtlijn legt ons uiteraard verschillende normen op en het is steeds onze bedoeling om een zo veilig mogelijk kunstwerk op te leveren”, aldus Thomas Meskens. “Vanuit de risicoanalyse komen een aantal veiligheidsfuncties naar voren die vervolgens worden geïnventariseerd en besproken met de klant. Uiteindelijk hebben we meer veiligheidsfuncties geïmplementeerd dan vooropgesteld en dat is zeker een meerwaarde. Zo maken we eigenlijk de bruggen nog veiliger. De opdracht was overigens niet louter het realiseren van de elektrische sturing en automatisering. We voegden ook nog hydraulische componenten toe om het geheel te optimaliseren. Door die stap verder te gaan trachten we ons te onderscheiden van de concurrentie.”

De sterktes van SPIE komen in een project als deze boven water. Thomas Meskens: “De analyse en veiligheidsberekening van een beweegbaar kunstwerk is zeker een specialiteit van SPIE. Dankzij onze kennis en ervaring kunnen we conforme en zo veilig mogelijke installaties opleveren aan de klant, die het kunstwerk met vertrouwen van op afstand zelf kan beheren. In het verleden werkte SPIE al geregeld voor De Vlaamse Waterweg en de laatste jaren is die focus weer gegroeid. De expertise hadden we dus al in huis en met een jong team, aangevuld met een zeer ervaren automatiseringsspecialist, zijn we vandaag gewapend voor dergelijke projecten. En ook zelf leren we nog elke dag bij en houden we de vinger aan de pols. Zo volgden onze automatiserings- en projectingenieur een opleiding tot Safety-ingenieur.”

Voor de 4 bruggen werd een totale automatisering voorzien om vanuit een centrale locatie die bruggen vanop afstand te kunnen bedienen.

Goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is vaak het halve werk en dat was ook in dit project het geval. Thomas Meskens: “Om de hinder voor de omwonenden en het weg- en waterverkeer zo min mogelijk te houden, was het zeer belangrijk dat de ombouwtijd beperkt bleef, vooral bij de drukke Zeebergbrug. Er werd voor iedere brug een week voorzien, maar we zijn er telkens in geslaagd om vroeger op te leveren. Door een zeer goede voorbereiding konden we de verkeersstremming minimaliseren. Kort samengevat kan je onze werkwijze in deze stappen omschrijven: een studie- en ontwerpfase met een kwalitatief dossier voor de opdrachtgever, het aankopen van het nodige materiaal, een gedetailleerde voorbereiding en een feilloze uitvoering met een zo kort mogelijke onderbreking.

Naast de 4 bruggen in Aalst heeft SPIE Belgium nog andere opdrachten lopende voor De Vlaamse Waterweg. “Waaronder de elektromechanische renovatie van de stuw B4 Zwijnaarde-Merelbeke, de toepassing van kleine extra veiligheidsingrepen aan de Scaldissluis en het inkoppelklaar maken van de Evergemsluis om een veilige afstandsbediening mogelijk te maken. Daarnaast hebben we bij De Vlaamse Waterweg ook onderhoudscontracten voor alle kunstwerken in Oost- en West-Vlaanderen”, vertelt Thomas Meskens. Ook bij De Vlaamse Waterweg wordt tevreden gekeken naar de samenwerking. “Die verliep inderdaad zeer vlot. De werken zijn mooi uitgevoerd volgens planning. Tijdens de paasvakantie trad de laatste brug in dienst en voorlopig werkt alles prima”, besluit Jolien Daeninck.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details