Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
VlaWeBo onderstreept belang van innovatie en digitalisering

VlaWeBo onderstreept belang van innovatie en digitalisering

Tijdens de Dag van de Wegenbouw op Matexpo organiseerde VlaWebo (Vlaamse Wegenbouwers) een ontbijtsessie Innovatie en Digitalisering bij Infrastructuurprojecten. Tijdens het seminarie werd dieper ingegaan op ‘slimme’ beton- en asfaltwegen, deed een aannemer uit de doeken hoe hij omschakelde van papieren documenten naar digitale toepassingen en werden de praktijkervaringen bij het eerste proefproject met BIM besproken. 

Heel wat geïnteresseerden tekenden present in de meetingruimte van Kortrijk Xpo. “We zijn verheugd over de talrijke opkomst”, opende Eli Desmedt van VlaWeBo het seminarie. “Innovatie en digitalisering zijn thema’s die wegenbouwers nauw aan het hart liggen en waar iedereen in zijn specifiek segment steeds nadrukkelijker mee bezig is.”

Dat de technologie reeds beschikbaar is, werd aangetoond aan de hand van het project Road_IT.

Sensortechnologie bij asfaltwerken

“De toekomst slim tegemoet met innovatieve sensortechnologie bij asfaltwerken.” Zo klonk de werktitel van de presentatie van dr. ing. Wim Van den bergh, tevens Hoofddocent Infrastructuurwerken – Asfalttechnologie aan de Universiteit Antwerpen. “Het doel is om de levensduur van de weg te verhogen door de kwaliteit van het eindproduct te verbeteren”, aldus professor Van den bergh. “Duurzame wegenbouw is het grote doel. Wat dat betreft tonen de wegbeheerders interesse, maar er is nog ruimte voor verbetering.”

Dat de technologie reeds beschikbaar is, werd aangetoond aan de hand van het project Road_IT. De doelstellingen van Road_IT waren het ontwikkelen en demonstreren van een geïntegreerd en coherent IT-procesbeheersingssysteem, waardoor alle bestaande sensoren en actuatoren – met elk hun eigen operationele informatica – op een werkbare manier met elkaar kunnen communiceren en archiveren. Van den bergh: “In de praktijk bouwden we een IT-architectuur met 4 demonstratieve gevalstudies. De optimalisatie van de logistiek door het afstemmen van transport op de verwerking, de evaluatie van de temperatuur door een infraroodlijnscanner, de rapportage van de asfaltverwerking voor een werf en de archivering van procesdata met het oog op real-time evaluatie en toekomstige analyse. Havenbedrijf Antwerpen heeft deze nieuwe technologieën door middel van een recent bestek in de praktijk gebracht waarbij commerciële systemen succesvol werden uitgetest.”

Niet alleen voor asfalt, ook voor beton kan sensortechnologie bijzonder nuttig zijn.

Minder boren dankzij sensoren

Niet alleen voor asfalt, ook voor beton kan sensortechnologie bijzonder nuttig zijn. “Zowel als ondersteuning van de opdrachtgever, aannemer als wegbeheerder”, aldus ir. Luc Rens, raadgevend ingenieur infrastructuur bij FEBELCEM, de Federatie van de Belgische Cementnijverheid. “De kwaliteit verbetert, de uitvoeringstermijn en indienststelling verkort, de duurzaamheid vergroot en ook op het vlak van onderhoud en herstelling bieden ‘slimme betonwegen’ een meerwaarde. Door het gebruik van sensoren in een betonverharding en de gewogen rijpheidsmethode kan het tijdstip bepaald worden voor het zagen, uitwassen en de ingebruikname van beton. En dat zonder de noodzaak om kernen te boren. Voor twee projecten waar snelhardend beton werd voorgeschreven, is het gebruik van sensoren opgenomen in het bijzonder bestek en zal de toepassing op de werf weldra volgen. Daarnaast bieden sensoren ook nog andere mogelijkheden zoals de monitoring van de duurzaamheid door meting van het vochtgehalte, corrosie…”

“Met Top-Off maakten we de transitie van papier naar digitaal.” – John Vastmans, CEO.

Digitalisering en BIM

Het is een algemeen gegeven dat de bouwsector niet vooraan in de klas zit op het vlak van digitalisering. Maar de beweging is wel ingezet. Dat blijkt onder andere uit de getuigenis van John Vastmans, CEO van Top-Off. “Met Top-Off maakten we de transitie van papier naar digitaal en daar plukken we vandaag de vruchten van”, klinkt het. “We investeerden in 3D-machinesturing, digitale werkbonnen, een track & trace-systeem en de Wirtgen Performance Tracker (WPT). De voordelen zijn aanzienlijk. Waar we vroeger drie of vier schermen nodig hadden, kunnen we met het track & trace-systeem nu alles op één scherm volgen. En de integratie van de WPT zorgt voor transparantie, een nog nauwkeurigere meting, efficiëntie facturatie en een snelle en eenvoudige nacalculatie.”

Naast digitalisering op werkvloer en werf, en sensortechnologie bij asfalt- en betonwerken zoekt ook BIM (Building Information Modelling) zijn weg verder in de sector. Bert Van Quekelberghe, BIM-verantwoordelijke bij Willemen Infra, sloot het seminarie op Matexpo af met een voorstelling van de eerste ervaringen met een pilootproject in Zwartberg (Genk), in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Voor het agentschap is BIM een belangrijk aandachtspunt. “Het belang van BIM (digitaal samenwerken in de bouwsector) groeit, ook voor infrastructuurprojecten. Als wegbeheerder willen wij hierin richtinggevend zijn, zowel voor het samenwerken tijdens de studie en uitvoering van projecten, als voor het gebruik van intelligente informatiemodellen tijdens het verdere beheer en onderhoud”, klinkt het op de website van het AWV. Cruciaal in dit verhaal is dat alle protagonisten mee op de kar springen. De digitalisering is ingezet en alle actoren zullen hun verantwoordelijkheid moeten opnemen.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details