Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Vlot verkeer tijdens Oosterweelwerken dankzij zeven modulaire bruggen
Op de werf neemt een kraan de deeloverspanning op en legt het op de twee steunpunten.

Vlot verkeer tijdens Oosterweelwerken dankzij zeven modulaire bruggen

Daarmee staat het totaal op zes want ook vorig jaar werd al èèn grote voet/fietsbrug geplaatst over E34. “En in het voorjaar van 2021 staat nog de plaatsing van een hele grote Retro Heavy Bridge gepland TB03”, vertelt Han Kastermans, algemeen directeur van Retro Bridge.

Tekst | Niels Rouvrois  Beeld | Retro Bridge

De modulaire bruggen werden in en aan het klaverblad geplaatst, ter hoogte van Zwijn­drecht, aan de oostelijke zijde van Antwerpen. Het totale project omvat het aanleggen van het eerste van vijf deelprojecten voor de Oosterweelverbinding, die de Antwerpse Ring reconstrueert en rondmaakt. ”De samengestelde THV gaat dat klaverblad op Linkeroever zodanig renoveren en aanpassen dat straks makkelijk de aansluiting kan worden gemaakt op de nieuwe tunnel onder Antwerpen door, die het sluitstuk vormt van de Oosterweelverbinding”, zegt Han Kastermans. “Het knooppunt bevat verschillende verbindingswegen met de E17 en E34 die zullen worden gereconstrueerd of verlegd. Maar de verkeerscirculatie dient natuurlijk te worden gewaarborgd en daarom zijn de tijdelijke bruggen nodig.”

De modulaire bruggen werden in en aan het klaverblad geplaatst, ter hoogte van Zwijndrecht, aan de oostelijke zijde van Antwerpen.

Vijf extra bruggen

In 2019 plaatste Retro Bridge al een meer dan 300 m lange voetgangers- annex fietsersbrug over de E34. Han Kastermans: “En in juli dit jaar kwamen daar nog eens zes hulpbruggen bij aan het knooppunt in Zwijndrecht. Enkele bruggen over de E17 als je de tunnel verlaat en enkele ernaast als fly-overs. De afmetingen van zes geplaatste bruggen variëren van een Retro Beam Bridge (RBB) van 10,5 m op 28,8 m, een Retro Light Bridge (RLB) van 31,5 m op 7,5 m en drie exemplaren van de Retro Heavy Bridge (RHB), met afmetingen van 37,5 m op 7,5 m; 40,5 m + 13,5 m op 7,5 m en 40,5 m op 7,5 m. De RBB is ideaal voor korte overspanningen tot 19 m, zonder doorkoppelmogelijkheden. Voor overspanningen tot maximaal 31,5 m is de RLB de ideale oplossing. De Retro Light Bridge heeft wel de mogelijkheid om door te koppelen, net zoals de RHB, die een vrije overspanning tot 48 m aankan. En dat met dezelfde zware belasting. Zo zullen we zeker in april 2022 nog een grote RHB plaatsen; TB03 genaamd.”

Afgelopen Juni en Juli plaatste het Nederlandse Retro Bridge vijf modulaire bruggen om het verkeer tijdens de Oosterweelwerken op Linkeroever te ontlasten.

Hergebruiken

De modulaire brugsystemen blijven tot 2023 in bedrijf en enkelen tot 2025. “Daarna gaan we ze demonteren en gaan ze naar een ander project. De ligtijd van onze modulaire bruggen varieert van 60 weken tot 265 weken. Dat is de maximale huurperiode. Voor RLB en RHB beschikken we over twee systeemmaten, 10,5 m en 13,5 m lang en 2,5 m of 3 m breed. Deze maten kan je in veelvoud naast elkaar leggen tot de gewenste doorrijbreedte. Doorgaans maken we op onze werf de deeloverspanningen op lengte en worden ze vervolgens met vrachtwagens naar de bouwplaats vervoerd. Daar neemt een kraan de deeloverspanning op en legt het op de twee steunpunten. In het leggen van tijdelijke bruggen in en over snelwegen profileert Retro Bridge zich als een echte topspeler. Wij voldoen aan alle zware eisen in de Eurocode, ook voor Antwerpen, waar aanzienelijk zware LM3 belastingen werden gesteld. Dit project geldt zeker als één van de grotere werken die we uitvoeren. We spreken hier toch over 2.000 ton aan hulpbruggen, wat aanzienlijk is.”

Nieuw type vangrail

Voor de realisatie van de zeven bruggen moest Retro Bridge hoofdzakelijk nieuwe elementen maken. “De retourplanning van bestaande elementen en de nieuwbouw van elementen op elkaar afstemmen, dat was de grote uitdaging. Wat deze bruggen betreft, is driekwart van alle elementen volledig nieuw. Maar we wisten op voorhand dat we dit zouden aankunnen en dat is ook gebleken. Daarbij kwam nog dat klant de voorwaarde had gesteld dat de vangrails op de tijdelijke bruggen conform de capaciteitscode H2W2 ontwikkeld moesten zijn. Over dat vangrailtype beschikten wij echter niet en dus hebben wij zelf dit vangrailtype voor hulpbruggen in snelwegen ontwikkeld. Bij het ontwerp werden verschillende experts betrokken, zoals Technisch Buro De Heer uit Vlaardingen, het Luikse GDTech en DAV NORDIC A/S uit Denemarken. Omdat we dan toch een volledig nieuwe vangrail moesten ontwikkelen hebben we meteen ook een afwateringssysteem voorzien, een unieke constructie. Daarin ligt ook de sterkte van Retro Bridge. We doen wat er gevraagd wordt, denken mee en kunnen ook iets extra bieden”, besluit Han Kastermans.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details