Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Vlotte heraanleg van strook op E411 dankzij strakke planning en goede voorbereiding
Het wegdek van de E411 wordt vernieuwd in de richting van Aarlen tussen Wanlin en Lavaux-Saint-Anne.

Vlotte heraanleg van strook op E411 dankzij strakke planning en goede voorbereiding

“Planning, voorbereiding en zorgen dat alle treinwagonnetjes netjes op elkaar afgestemd zijn is een van de sterktes van Willemen Infra en dat komt in dit project zeker van pas”, aldus projectleider Pieter Bossaert.

De opdracht voor Willemen Infra strekt zich uit over een tracé van 7 kilometer. In de rijrichting van Luxemburg zorgt Willemen Infra voor een volledig nieuw wegdek voor de pech- en de eerste rijstrook. Ook de middenberm wordt aangepakt met de plaatsing van nieuwe New Jerseys in beide rijrichtingen en halverwege het traject passeert een brug over de weg die eveneens door Willemen infra gerenoveerd zal worden. “De strook op de E411 was duidelijk aan vervanging toe”, vertelt Pieter Bossaert. “Het betrof beton die dateert uit het begin van de jaren tachtig en dus al veertig jaar oud was. Op verschillende plaatsen werd het wegdek al geïnjecteerd en hersteld. Het was dus echt een lappendeken. Service public de Wallonie (SPW) liet er al een laag nieuw asfalt overleggen, maar ook die begon al los te komen. Een grote opknapbeurt drong zich dus op.

De opdracht voor Willemen Infra strekt zich uit over een tracé van 7 kilometer.

Mobiele mengcentrale voor walsbeton

De werken werden in februari gestart met het frezen van de bovenlaag. Pieter Bossaert: “Die laag werd gefreesd tot op het beton en vervolgens werd er een zaagsnede gemaakt tussen het eerste en tweede rijvak. Daarna werd gestart met het opbreken van de eerste strook en werden er ankerstaven geboord in de oude beton van de tweede rijstrook. On site hadden we ook een mobiele breek- en mengcentrale die walsbeton maakte van de resten van de oude beton. In de middenberm worden voor het volledige tracé ook de oude New Jersyes afgebroken en vervangen voor nieuwe exemplaren, conform met de laatste Europese regelgeving. Er worden namelijk twee lagen asfalt gelegd op de aangepakte stroken, een onderlaag voor de herprofilering en een toplaag, met als resultaat dat de bestaande New Jerseys niet meer hoog genoeg zouden zijn.” 

800 meter per dag

In een eerste fase van het project vonden de nodige opbreekwerken plaats en werden de walsbeton en de rijwegbeton aangelegd. Na het paasweekend werden de asfaltwerken aangevat. “Cruciaal in dit project is dat alle treinwagonnetjes aan de juiste snelheid werken. Het was een vereiste om 800 m per dag te vorderen en dat kan alleen als alle partijen perfect de planning volgen en even snel werken. De werken op zich zijn dagelijkse kost voor Willemen Infra, maar de grote uitdaging zit in het leggen van de puzzel vooraf en ervoor zorgen de trein netjes blijft rijden.”

Omdat het beton volgens het bestek geen voegen mocht hebben, werd er in de tweede week van mei dag en nacht beton gegoten, gescheiden door slechts één constructievoeg ertussen. Verder was ook uitgewassen beton een vereiste om een goeie aanhechting te verzekeren en een andere eis was dat het aangrenzende tankstation in dienst moest kunnen blijven. Pieter Bossaert: “Het verkeer heeft een doorsteek voor- en achteraan de werken, maar ter hoogte van het tankstation moesten we dus nog een doorgang door de middenberm voorzien. Daarom hebben we dat stuk eerst aangepakt waardoor het tankstation te allen tijde heeft kunnen blijven werken. Uiteraard konden we daar niet anders dan een extra voeg voorzien.”

Ervaring en expertise

Dat ook de middenberm aangepakt moest worden, bleek uiteindelijk een logistieke meevaller. Pieter Bossaert: “Zonder werken aan de middenberm hadden we enkel de tweede rijstrook als werfzone kunnen gebruiken, maar door het opbreken van de New Jerseys werd ook de middenberm deels berijdbaar en dat leverde ons toch 1,5 m extra bewegingsruimte op. Hierdoor konden de vrachtwagens naast elkaar passeren waardoor we het rendement aanzienlijk konden verhogen.”

De jarenlange ervaring en ruime expertise van Willemen Infra bij dergelijke wegenwerken komt in dit project goed tot zijn recht. “Dergelijke projecten kunnen enkel succesvol zijn met een goeie voorbereiding en een strakke, haalbare planning. En dat is zeker een grote sterkte van Willemen Infra. Ieder project heeft zijn specifieke aandachtspunten en dat was ook hier het geval. Zo moesten er bijvoorbeeld om de 80 cm ankerstaven geboord worden, veruit de meest tijdrovende klus. Het was dus belangrijk om deze werken eerst uit te voeren om zo een voorsprong te nemen en de volgende werken niet te hinderen. Willemen Infra neemt bij ieder project de nodige voorbereidingstijd. Zo kunnen we op voorhand anticiperen en optimaliseren”, besluit Pieter Bossaert.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details