Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Voka-prijs voor Geelse renovatie- en restauratiespecialist

Voka-prijs voor Geelse renovatie- en restauratiespecialist

Duurzaam ondernemen staat anno 2019 zowat standaard op de bedrijfsagenda. De Prijs Duurzaam Ondernemen van Voka is dan ook een gegeerde trofee en Renotec mag zich laureaat noemen. De Geelse renovatie- en restauratiespecialist is al bijna 20 jaar bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).  “Dit is dan ook een prijs die ons zeer nauw aan het hart ligt. Het is meer dan een loze marketingbelofte of iets waar we ons langs de zijlijn mee bezighouden”, vertelt communicatie- en marketingverantwoordelijke Thais Lauwers.

Duurzaam ondernemen zit ingebakken in de dagelijkse activiteiten van Renotec. Thais Lauwers: “In 1999 namen we deel aan het Voka Milieucharter en in 2006 participeerden we in de masterclass duurzaam ondernemen van VKW. Zeker in de bouwsector waren we één van de pioniers op het vlak van duurzaamheid. In het begin waren de acties heel HR-gericht. Nu trekken we het veel breder. Over de jaren is de focus meer verlegd naar goede doelen en sociale activiteiten. Ondertussen hebben we een stuurgroep MVO die waakt over de verschillende onderwerpen en initiatieven, maar eigenlijk zit duurzaam ondernemen in ons DNA. En iedereen binnen Group Renotec zit wat dat betreft op dezelfde lijn.”

Renotec won de Prijs Duurzaam Ondernemen van Voka.

Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Het Milieucharter werd intussen uitgebreid tot het Charter Duurzaam Ondernemen. De 17 Sustainable Development Goals of duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties vormen hiervoor het universeel kader. Alle bedrijven die meedoen worden beoordeeld door een evaluatiecommissie. “In juni 2019 behaalden we dit Charter met trots voor de tweede keer”, vertelt Vicky Dolèzal, manager kwaliteit bij Renotec. “Het winnen van deze prijs is voor ons dan ook het bewijs dat we goed bezig zijn en verder deze weg moeten bewandelen. MVO is opgenomen in ons jaarplan en dat zal in de toekomst zeker zo blijven. Je kan er een verschil mee maken als werkgever. Hoe jonger de mensen, hoe meer ze ervoor openstaan. De directie gelooft er dus volop in. Of zoals Roeland Fraussen, CEO van Group Renotec, zegt: ‘Er is meer dan de werf bij een grote bouwgroep’.”

CFO Gerline Lauwers en CEO Roeland Fraussen

Duurzaamheidsverslag 2018

In 2018 had Renotec 16 MVO-projecten, waaronder een aantal rond kansarmoede. Thais Lauwers: “Zo trokken we met een groep medewerkers naar de Waaiburg in Geel, een organisatie voor bijzondere jeugdzorg. Daar hebben we de tuin onderhouden, gekookt en geverfd. Een ander voorbeeld is onze actie voor Avalympics. Deze vzw organiseert sport voor jong en oud met een verstandelijke beperking en/of autismespectrumstoornissen. Voor hen organiseerden we onder andere een modeshow in onze feestzaal en zamelden we samen met de Geelse handelaars 17.000 euro in.”

“In de lente plaatsten we twee bijenkasten op onze site in Geel, met elk haar eigen koningin. Goed voor maar liefst 70.000 bijen per kast.”

De toekomst

Ook dit jaar zet Renotec zich weer met veel enthousiasme in voor verschillende projecten. Zo is er bijvoorbeeld een project rond biodiversiteit. “Samen met een andere organisatie bekeken we de mogelijkheden om meer groen binnen te brengen. Denk maar aan fruitbomen, een bloemenweide, een bijen- en insectenhotel. In de lente plaatsten we twee bijenkasten op onze site in Geel, met elk haar eigen koningin. Goed voor maar liefst 70.000 bijen per kast”, aldus Gerlinde Lauwers, directeur service units bij Renotec.

Daarnaast zet Renotec Group hun medewerkers aan om aandachtig om te gaan met grondstoffen. Zoals bijvoorbeeld papierverbruik. Elke medewerker kreeg een badge om te kunnen printen. Dat haalt het papierverbruik naar beneden. Gerlinde Lauwers: “We besparen hiermee meer dan twintig procent op ons papierverbruik. We kunnen dankzij de badge ook zien wie de grootverbruikers zijn. Die coachen we. Dit jaar willen we ook minder plastiek gebruiken. We krijgen bijvoorbeeld veel reclamefolders en magazines in plastic gewikkeld. Soms krijgen we dezelfde magazines in veelvoud aan. Daar houden we een grote kuis in. En we moedigen het doorgeven ervan aan. Ook op de werven zoeken we naar oplossingen. In de kantoren hebben we onze watersystemen vervangen door kraantjeswater. Zo hoeven we niet meer rond te rijden met het water, wat onze voetafdruk aardig verkleint. We blijven dus niet stilzitten en gaan steeds voor het beste. En dat voor onze medewerkers, het milieu en de samenleving.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details