Volvo Trucks test elektrische vrachtwagens met brandstofcellen die alleen waterdamp uitstoten en een actieradius hebben die vergelijkbaar is met die van dieselvrachtwagens, tot 1.000 km. Over enkele jaren volgt een tweede pilootfase met klantentests op de openbare weg.
Het testen van elektrische vrachtwagens met brandstofcellen in commercieel verkeer begint in 2025 met geselecteerde klanten in Noord-Europa, in de komende jaren gevolgd door extra vrachtwagens in meer landen.
Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze zouden ook een optie kunnen zijn in landen waar de mogelijkheden om batterijen op te laden beperkt zijn.
“Ik geloof dat de piloottests het potentieel van elektrische vrachtwagens met brandstofcellen duidelijk zullen maken. De tests zullen plaatsvinden in een veeleisend, ruw klimaat en bieden ons ook een geweldige kans om met zware ladingen tot 65 ton te rijden,” aldus Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks.
Het doel van de piloottests is om alle verschillende aspecten van de werking van de vrachtwagen te bekijken, waaronder de werkende onderdelen, het rijgedrag en de ervaring van de chauffeur.
Een brandstofcelwekt zijn eigen elektriciteit op uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen aan een externe bron. Het enige bijproduct dat wordt uitgestoten, is waterdamp. De elektrische vrachtwagens van Volvo maken gebruik van twee brandstofcellen met een vermogen van 300 kW en een tanktijd van minder dan 15 minuten.
De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en hoewel er veel voordelen aan verbonden zijn, blijven er nog enkele uitdagingen, niet in het minst de grootschalige levering van groene waterstof* en de noodzaak om de tankinfrastructuur te ontwikkelen. Om het gebrek aan beschikbare waterstof tijdens de piloottests te ondervangen, zal het tanken van groene waterstof uit hernieuwbare bronnen in het thuisdepot gebeuren.
“We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren sterk zal toenemen, aangezien veel sectoren ervan afhankelijk zullen zijn om CO2 te verminderen. Vrachtwagens met brandstofcellen zullen over enkele jaren een belangrijke aanvulling voor langere en zwaardere transporten zijn,” zegt Jessica Sandström.
De brandstofcellen worden geleverd door Cellcentric – de joint venture tussen de Volvo Group en Daimler Truck AG. Cellcentric gaat een van de grootste Europese productievestigingen voor brandstofcellen bouwen, speciaal ontwikkeld voor zware voertuigen.
* Groene waterstof wordt geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen zoals wind, water en zon.