Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Waterbouwkundespecialist zet tanden in nieuw wachtdok langs Schelde-Rijnkanaal
In een tijdelijke maatschap (TM) met Hens werkt Herbosch-Kiere, in opdracht van De Vlaamse Waterweg en Port of Antwerp, momenteel hard aan de realisatie van een nieuw wachtdok langs het Schelde-Rijnkanaaal ten noorden van de Noordlandbrug.

Waterbouwkundespecialist zet tanden in nieuw wachtdok langs Schelde-Rijnkanaal

In een tijdelijke maatschap (TM) met Hens werkt Herbosch-Kiere, in opdracht van De Vlaamse Waterweg en Port of Antwerp, momenteel hard aan de realisatie van een nieuw wachtdok langs het Schelde-Rijnkanaaal ten noorden van de Noordlandbrug. Het wachtdok zal ruimte bieden aan ongeveer 25 binnenvaartschepen, die er kunnen halthouden voor bemanningswissels, wettelijke rustpauzes en om te wachten totdat zij aan de kade hun plaats kunnen innemen om laad- en losoperaties aan te vatten.

Terwijl Hens zich ontfermt over de grond- en baggerwerken, neemt Herbosch-Kiere alle waterbouwkundige werken zoals de damwanden, buispalen, betonwerken, grondankers … voor zijn rekening.

Meer binnenvaart heeft een positieve impact op zowel mobiliteit als klimaat. En het gaat de goeie richting uit: de vervoerde volumes nemen toe en ondernemers beseffen alsmaar meer dat binnenvaart een meer dan valabel alternatief is voor wegvervoer en past in een klimaatvriendelijk ondernemersbeleid. De aanleg van het nieuwe wachtdok voor binnenvaart langs het Schelde-Rijnkanaal is een belangrijke schakel in dat hele verhaal. De uitvoering van de werken zijn dit jaar gestart en het einde is voorzien in het voorjaar van 2024. De kostprijs van het project wordt geraamd op 23 miljoen euro. Met een subsidie van ongeveer 9 miljoen euro onderschreef de Europese Commissie het belang van deze wachthaven voor de binnenvaart. De Vlaamse Waterweg en Port of Antwerp financieren elk 7 miljoen euro. 

“Terwijl Hens zich ontfermt over de grond- en baggerwerken, neemt Herbosch-Kiere alle waterbouwkundige werken zoals de damwanden, buispalen, betonwerken, grondankers … voor zijn rekening”, aldus Hans Busschots, projectleider bij Herbosch-Kiere. “Dat is goed voor ongeveer 70 % van alle werken. Momenteel zitten we nog in de beginfase. De studies en uitvoeringstekeningen zijn gefinaliseerd, de werfwegen zijn aangelegd en intussen zijn we ook gestart met het plaatsen van de nieuwe damwand.”

Het wachtdok zal ruimte bieden aan ongeveer 25 binnenvaartschepen, die er kunnen halthouden voor bemanningswissels, wettelijke rustpauzes en om te wachten totdat zij aan de kade hun plaats kunnen innemen om laad- en losoperaties aan te vatten.

400.000 kuub grond

Bovenop de extra plaats die het nieuwe wachtdok creëert, worden de ligplaatsen voorzien van walstroom, een afnamepunt voor drinkwater en een inzamelpunt voor huishoudelijk afval van de schippers. Het project omvat tevens de aanleg van een paaiplaats voor vissen om de structuurkwaliteit van het ecosysteem van de Schelde-Rijnverbinding en het dokkencomplex te verbeteren. Hans Busschots: “Het hoofddoel in grote lijnen is om het bestaande dok verder landinwaarts te plaatsen zodat we 7 wachtsteigers kunnen realiseren die ruimte bieden voor een 25-tal schepen. Hiervoor moet zo’n 400.000 kuub grond weggehaald worden, waarvan ongeveer 100.000 kuub op de site wordt hergebruikt voor het aanleggen van een berm langs de A12.”

Het wachtdok zal ruimte bieden aan ongeveer 25 binnenvaartschepen, die er kunnen halthouden voor bemanningswissels, wettelijke rustpauzes en om te wachten totdat zij aan de kade hun plaats kunnen innemen om laad- en losoperaties aan te vatten.

“Om het grondwerk min of meer in den droge te kunnen uitvoeren, plaatsen we in een eerste fase de nieuwe damwand, terwijl we de oude laten staan”, aldus Hans Busschots. “Na het gieten van de betonbalk op de damwand en wanneer een deel verankerd is, kunnen we beginnen graven in een min of meer gesloten bouwput. Omdat we tot een kanaaldiepte van 5,30 m graven, zal er wel aardig gepompt moeten worden. De bouw van deze wand is eigenlijk routinewerk voor Herbosch-Kiere, maar het is zeker een uitdaging om het waterpeil zo laag mogelijk te houden. De bovenste meters bestaan uit zand, maar daaronder zit losse, natte polderklei. Niet evident om de bouwkuip droog te houden, maar ook zeker niet onmogelijk. Aansluitend op de heiwerken voor de damwand starten we in oktober ook al met het plaatsen van de buispalen. Dit zou voor het kerstverlof min of meer afgerond moeten zijn.”

“Met buispalen, damwanden, betonwerken, grondankers … komen heel veel aspecten van waterbouwkunde aan bod en onze alomvattende ervaring is dan ook een grote meerwaarde.”

Alomvattende ervaring

Vervolgens worden de paalkoppen off-site geconstrueerd om deze begin 2023 op de werf te monteren. En daarmee zullen de staalwerken afgerond zijn. Hans Busschots: Dan zijn er nog de loopbruggen, die pas na de grondwerken gemonteerd worden. Dat zal voor eind 2023, begin 2024 zijn. Als je dit project in grote lijnen bekijkt, dan is het op het lijf geschreven van Herbosch-Kiere. Met buispalen, damwanden, betonwerken, grondankers … komen heel veel aspecten van waterbouwkunde aan bod en onze alomvattende ervaring is dan ook een grote meerwaarde.”

Dat Herbosch-Kiere van vele markten thuis is, blijft een enorme troef. “In het verleden zijn we al tal van uitdagingen aangegaan, zelfs op het vlak van grondwerken. In een TM met een grondwerker, zoals Hens, zijn we dus ook heel goed op de hoogte van die werkzaamheden. Als trekker in een TM voor dergelijke projecten is Herbosch-Kiere dan ook een ideale partner. Ook complexe dingen kunnen we naar onze hand zetten. Zo bestaat de beschermingsconstructie voor de steigers uit een driepoot in buispalen. Het bovenstuk wordt prefab gemaakt in een atelier en vraagt veel precisie om afmontage te passen”, besluit Hans Busschots.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details