Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Waterdoorlatend asfalt biedt hoofd aan actueel milieuprobleem

Waterdoorlatend asfalt biedt hoofd aan actueel milieuprobleem

De Databank Ondergrond Vlaanderen (DOV) is duidelijk: ons grondwaterpeil is historisch laag. Een van de belangrijkste oorzaken is de hoeveelheid verharde oppervlakte. In België is 14 % van de oppervlakte verhard en bijgevolg niet waterdoorlatend. Met de nieuwe, innovatie asfaltverharding Drainphalt probeert Willemen Group mee het hoofd te bieden aan het actuele milieuprobleem. Het waterdoorlatende asfalt werd eind november voorgesteld op de parking van Flanders Expo in Gent.

Al jarenlang komt te veel oppervlaktewater te snel in onze rioleringen en afvoerkanalen terecht. Dit zorgt voor overstromingen. Bij de meeste bouwaanvragen moet daarom, als een van de vereisten om een stedenbouwkundige vergunning te krijgen, de watertoets doorstaan worden. “Die toets stelt dat wanneer je een oppervlakte wilt verharden, je voor voldoende infiltratiecapaciteit van de bodem moet zorgen”, vertelt Tom Willemen, CEO Willemen Groep. Drainphalt werd ontwikkeld om daaraan te voldoen. Het is een waterdoorlatende asfaltverharding die de watertoets doorstaat en is speciaal ontwikkeld voor de aanleg van parkings, opritten en wegenis rond gebouwen. 

Waterdoorlatend asfalt

Drainphalt is een waterdoorlatende asfaltverharding die de watertoets doorstaat en is speciaal ontwikkeld voor de aanleg van parkings, opritten en wegenis rond gebouwen.

Bufferen
Tom Willemen: “Het asfalt buffert het regenwater zodat het geleidelijk aan kan doorsijpelen tot in het grondwater. Daardoor wordt de aanleg van bufferbekkens, rioleringen, watergreppels, afvoerroosters en grachten overbodig. Dit maakt van Drainphalt een kosten- en plaatsbesparende oplossing. Ik ben heel trots dat we vandaag onze jarenlange ervaring in wegenbouw koppelen aan de jonge dynamiek in ons bedrijf om zo antwoorden te formuleren op actuele maatschappelijke vraagstukken. Drainphalt is een nieuwe variant van een bestaand product. Innovatie wordt vaak gelinkt aan nieuwe technologie en volledig nieuwe producten. Dat is belangrijk, maar ook innovatie binnen bestaande producten zoals asfalt moet de nodige aandacht krijgen. Zeker in de bouwsector.”

Eind november werd Drainphalt in Gent voorgesteld aan de pers. Op de parking van Flanders Expo werd een strook van 20 m² Drainphalt aangelegd die door middel van een nepwolk werd bedolven onder 1.400 liter water, het equivalent van de gemiddelde maandelijkse neerslag in België. Ceremoniemeester van dienst Marcel Vanthilt zag dat de test met glans werd doorstaan. “Om de proef op de som te nemen hebben we een storm gesimuleerd. Het resultaat was verbluffend: er bleef geen enkele plas liggen”, aldus Tom Clerinx, Innovatiecoördinator bij Willemen Groep.

Waterdoorlatend asfalt

Op de parking van Flanders Expo werd eind november een strook van 20 m² Drainphalt aangelegd die door middel van een nepwolk werd bedolven onder 1.400 liter water, het equivalent van de gemiddelde maandelijkse neerslag in België. Ceremoniemeester van dienst was Marcel Vantilt. (Beeld James Arthur)

30 % holle ruimte
Drainphalt werd ontwikkeld door twee zussen uit Gent, Inge en Els Vancompernolle. Beiden werken voor Willemen Groep en lanceerden het idee tijdens een innovatiewedstrijd binnen het bedrijf. “Drainphalt heeft een heel grove structuur”, legt Inge Vancompernolle uit. “30 % ervan is holle ruimte waardoor het water zich een weg baant en in de 20 centimeter dikke laag gebufferd wordt. Vervolgens kan het langzaam de grond indringen.” 

Ondanks de grove structuur heeft Drainphalt wel dezelfde hardheid als asfalt en kan het dus gewoon als wegdek gebruikt worden, maar wel enkel voor personenwagens. Inge Vancompernolle: “Voor vrachtwagens is het (nog) niet sterk genoeg. Wat wel kan, is een gewone toplaag in asfalt aanleggen, met daaronder Drainphalt. Als het water van het gewone wegdek naar opzij wegloopt op een strook Drainphalt, dringt het daar in de bodem. Drainphalt kan 300 liter water per kubieke meter bufferen.”

Waterdoorlatend asfalt

Als het water van het gewone wegdek naar opzij wegloopt op een strook Drainphalt, dringt het daar in de bodem.

Ruimte voor innovatie
Tom Willemen is een trotse CEO. “We zijn fier dat het idee vanuit een eigen innovatiewedstrijd is ontstaan en dat twee van onze slimme ingenieurs aan de basis staan van deze innovatie. Veel meer dan vroeger is de bouwsector vandaag volop in beweging. Vroeger waren de beste bedrijven de bedrijven met de beste metselaars en wegenbouwers. Die tijd is voorbijgestreefd. Ruimte voor innovatie en ruimte om de ideeën ook in de praktijk om te zetten zijn onontbeerlijk. Onze ervaring in asfalt gaat zestig tot zeventig jaar terug in de tijd en die ervaring ligt samen met de drang naar innovatie aan de basis van deze ontwikkelingen. Dat we daarbovenop ook nog eens een antwoord bieden op een actueel milieuprobleem, is meer dan een mooie extra.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details