Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Waterloo verheugt zich op nieuw station

Waterloo verheugt zich op nieuw station

In de herfst van 2018 zijn de GEN-projectgerelateerde werken in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de provincie Waals-Brabant opnieuw opgestart, na drie jaar radiostilte vanwege budgettaire redenen. Om het op vier sporen brengen van lijn 124 (Waterloo – Eigenbrakel – Nijvel) en de infrastructuurwerken voor de uitbreiding van het spoorplatform van deze lijn ten noorden van Waterloo mogelijk te maken, ondergaat het station van Waterloo sinds kort een ingrijpende metamorfose.

Het veelbesproken GEN-project wordt in goede banen geleid door TUC RAIL, een afdeling van Infrabel die gespecialiseerd is in de realisatie van nieuwe spoorweginfrastructuur en de aanpassing en modernisering van bestaande spoorweginfrastructuur. Met de ervaring van de eerdere GEN-projecten in de achterzak (sinds 2002) verzekert TUC RAIL in Waterloo het projectmanagement, de studies voor de spoorwegonderdelen en ook de opvolging van alle werken, met uitzondering van de bijbehorende NMBS-parking. De NMBS staat op haar beurt in voor de herinrichting van de stationssite, de gebouwen die toegankelijk zijn voor de treinreizigers en de perronuitrusting. In de andere GEN-projecten neemt ze tevens de studies en de realisatie van de parking en de andere infrastructuurvoorzieningen voor reizigers op en rond de stationssites op zich. Om de infrastructuuringrepen in de sterk verstedelijkte stationsbuurt van Waterloo maximaal te kunnen beperken en de opgelegde uitvoeringstermijnen te kunnen vrijwaren, sloten Infrabel en de NMBS een partnership af om de reconversie van het station van Waterloo onder te brengen in een overheidsopdracht, onder supervisie van TUC RAIL.

Het station wordt uiteindelijk bovengronds gebouwd en dus niet ondergronds, zoals initieel voorzien was.

 

Modern, comfortabel en toegankelijk

Het nieuwe station moet niet alleen aangepast zijn aan de hedendaagse transportmodaliteiten, maar moet meteen ook kunnen anticiperen op toekomstige evoluties. Het initiële project, waarvoor in 2010 een vergunning werd uitgereikt, is hertekend om de toegankelijkheid voor mindervaliden en de projectkosten te optimaliseren. Het nieuwe stationsgebouw wordt dan ook niet ondergronds, maar bovengronds gebouwd, vlakbij de nieuwe NMBS-parking en het huidige stationsplein. “Het wordt een modern, comfortabel complex waar iedereen zich welkom voelt. Aan de verschillende toegangen van de stationssite worden ook tal van fietsenstallingen voorzien”, aldus Maxime Mouravieff, projectleider van de NMBS voor de GEN-stations van lijn 124. De constellatie van de perrons wordt eveneens aangepast – twee zijdelingse perrons en één centraal perron – om een rechtstreekse verbinding tussen de omliggende straten, het station en de perrons te kunnen garanderen. Het centrale perron zal slechts sporadisch zijn nut bewijzen, meer bepaald in het geval van een storing of een incident op de spoorlijn.

Eerste fase

Anne-Cécile Roks kijkt toe op het budget, de planning en de uitvoeringskwaliteit van de werken die in het kader van de eerste fase van de reconversie van het station van Waterloo zijn toevertrouwd aan de hoofdaannemer. “Deze eerste fase is opgestart in augustus 2019. Ze omvat de bouw van het nieuwe stationscomplex en de afbraak van het huidige gebouw, dat plaatsmaakt voor het langverwachte vierde spoor. Vervolgens is het zaak om een zijdelings perron en de helft van het toekomstige centrale perron te realiseren (inclusief nieuwe toegangen). Onder de sporen komt een nieuwe gang van ongeveer 6 meter breed en er worden tevens toegangswegen naar de perrons, toegangshellingen voor mindervaliden en trappen gebouwd. Tot slot staan de realisatie van de luifels en fietsenstallingen en de herinrichting van de stationsomgeving ten oosten van de sporen op het programma.”

Het nieuwe station wordt modern, comfortabel en toegankelijk.

 

Tweede fase

“De tweede fase van de werken start zodra de sporen zijn afgeleid naar het nieuwe spoorwegplatform”, vertelt Noëlle Hamaide, projectleider voor het op vier sporen brengen van lijn 124, die instaat voor het globale projectbeheer, de budgettaire opvolging en de planning en fasering van het project. “Vanaf dat moment beginnen de resterende werken, zoals de aanleg van het zijdelingse perron aan de westzijde en de afwerking van het centrale perron, maar ook de herinrichting van de stationsomgeving ten westen van de sporen. Het nieuwe stationsgebouw wordt in de zomer van 2020 in gebruik genomen. De eerste fase van de reconversie zal klaar zijn tegen het eerste semester van 2021, en de tweede fase tegen het einde van het tweede semester van 2023.”

TUC RAIL beschikt over de capaciteit die nodig is om omvangrijke, gefaseerde en multidisciplinaire projecten tot een goed einde te brengen. “In Waterloo zijn de voornaamste uitdagingen de complexe werken in een sterk verstedelijkte omgeving en het omleggen van de nutsleidingen om het op vier sporen brengen van lijn 124 mogelijk te maken, en dat binnen de timing die we met de federale overheid en onze partners overeengekomen zijn”, legt Noëlle Hamaide uit.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details