In opdracht van De Vlaamse Waterweg voert waterbouwexpert Herbosch-Kiere momenteel werken uit langs het jaagpad aan het Albertkanaal in Grobbendonk. De zwaaikom wordt aardig verkleind en er worden onder andere een nieuwe kaaimuur en -plateau gebouwd. “Belangrijk in dit project is dat het waterverkeer voor de omliggende bedrijven te allen tijde gegarandeerd blijft”, vertelt Jeroen Fransen, projectleider bij Herbosch-Kiere. De werken gebeuren gefaseerd en het einde van het project wordt in het voorjaar van 2024 verwacht.
Al langer dan een eeuw bouwt Herbosch-Kiere aan de infrastructuur van vandaag en morgen. In, op en vlakbij het water. Waterwegen onderhouden, offshore energieprojecten, bergen van schepen, funderingen voorzien, vervuilde gronden saneren … Met succes profileert Herbosch-Kiere zich als waterbouwexpert, met een focus op vier sterke pijlers: civiel & water, maritieme & offshore diensten, funderingen en milieu. Wat de milieu- en saneringswerken betreft, teert Herbosch-Kiere op jarenlange ervaring en een specifieke expertise. Zo behoren naast het uitvoeren van saneringswerken ook het inrichten en afdekken van stortplaatsen tot de specialiteiten.
Als waterbouwexpert is Herbosch-Kiere uiteraard een bekend gezicht op en naast het Albertkanaal. Zo is Herbosch-Kiere vandaag druk in de weer in Grobbendonk. Kort samengevat omvat de opdracht het verkleinen van de zwaaikom en de bouw van een nieuwe kaaimuur afwaarts de brug van Grobbendonk, bestaande uit een verankerde damwand met kopbalk en kaaiplateau voor de bestaande kaaimuur. Dit ten behoeve van de omliggende bedrijven Kerkstoel, Janssens-Smeets en Stadsbader. Jeroen Fransen: “We opereren zowel op- als afwaarts de zwaaikom en de oever vervangen we door een rechte kaaimuur. Damplanken, heien, ankers … Zowat alle traditionele technieken, die Herbosch-Kiere uiteraard tot in de puntjes beheert, komen in dit project aan bod.”
De zwaaikom zelf wordt stevig verkleind. Jeroen Fransen: “Zeg gerust gehalveerd, van de huidige 80 m tot 40 m na de werken. Deze ingreep zorgt ervoor dat er meer land beschikbaar is voor de omliggende concessies. De werken werden aangevat in november 2022 en zijn opgedeeld in drie fases: het stuk afwaarts de zwaaikom, het stuk opwaarts en uiteindelijk de zwaaikom zelf. We zijn nu afwaarts bezig met de realisatie van de kaaimuur en daarna doen we opwaarts hetzelfde. Je kan gerust zeggen dat dit een standaardwerk is voor ons. Maar natuurlijk heeft ieder project zijn uitdagingen. Zo moeten we continuïteit garanderen wat betreft het verkeer over water en het laden en lossen aan de kaaien. Daarom hebben we bijvoorbeeld een tijdelijke afmeervoorziening gerealiseerd.”
“Het is een project op maat van Herbosch-Kiere, maar verrassingen zijn nooit uitgesloten”, gaat Jeroen Fransen verder. “Het blijven immers grondwerken waarbij je van alles kan tegenkomen. Ook het opvullen van de zwaaikom wordt een uitdaging. We krijgen te maken met een bodem die 50 jaar lang continu werd blootgesteld aan water. Na het verwijderen van het slib en het opvullen, is het de bedoeling dat het nieuwe stuk land optimaal gebruikt kan worden. Voor alle drie de fases hebben we ongeveer een half jaar tijd, al zal er zeker ook wel overlapping zijn. We verwachten aan het begin van 2024 het laatste stuk af te werken. Dit is niet alleen een project op maat, maar ook een project waarin de sterktes van Herbosch-Kiere naar voren komen. We tonen onze kennis en kunde als waterbouwexpert, maar etaleren ook onze ervaring op organisatorisch, logistiek en communicatief vlak. We vinden het zeer belangrijk om met alle betrokken partijen, en dus ook de omliggende bedrijven, op dezelfde lijn te zitten.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Herbosch-Kiere.
Contact opnemen