Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Werken aan de wissels met een gasleiding onder het spoor

Werken aan de wissels met een gasleiding onder het spoor

Drie weekends: zoveel tijd was er voorzien om de houten dwarsliggers van de wissels nabij het station van Obourg te upgraden naar een betonnen versie. Althans, drie weekends waarin het spoor volledig buiten dienst zou zijn. Een timing die perfect volgens plan verliep, zelfs al strooide een gasleiding pal onder de werfzone ietwat roet in het eten.

In 1960 voerden ze voor de allereerste keer werken uit in opdracht van NMBS, vandaag is De Witte – Vandecaveye nog altijd niet van het spoor verdwenen. Als specialist in spoorwegtechnieken werkt het bedrijf regelmatig samen met Infrabel, dit keer in onderaanneming van Strukton Rail: “Het hoofddoel van dit project was het vernieuwen van de vier wissels aan het station van Obourg, maar eigenlijk hebben we veel meer gedaan dan dat. Zo hebben we ook bepaalde sporen verschoven en heraangelegd, de bijbehorende bovenleidingen aangepast, werken uitgevoerd aan de seininrichting, de nieuwe wissel uitgerust van wisselverwarming en drainage in de wisselzone voorzien. Dat was allemaal deel van de opdracht”, licht Dries Van Wanseele toe, projectleider bij De Witte – Vandecaveye.

de-witte-foto-1-kopieren

In mei werden de wissels aan het station van Obourg volledig vernieuwd.

 

Grondige voorbereiding

Het gros van de werken moest gebeuren tijdens 3 TLO-weekends in de maand mei, waarin de sporen van vrijdagavond tot maandagochtend buiten dienst waren. Toch was er veel voorbereiding nodig om de werken te kunnen uitvoeren, vooral omdat er zich op enkele meters onder de werf een gasleiding bevond die gevoelig was aan trillingen: “Daar waren we van bij het begin van op de hoogte, maar uiteraard vraagt dat om extra maatregelen bij de voorbereiding. In april hebben we alle materialen aangevoerd, peilputten gemaakt in functie van de gasleiding en al palen voor de bovenleiding geplaatst. Eigenlijk alle werken waarbij we het treinverkeer minimaal zouden hinderen. In mei hebben we dan het ‘echte’ werk gedaan en in juni hebben we de werf opgekuist en alle materialen afgevoerd.”

Graven en meten

Omdat trillingen onvermijdelijk zijn wanneer je met zware machines aan de slag gaat, was het cruciaal om de staat van de leiding goed in het oog te houden. Van Wanseele: “Om de buis op te zoeken, hebben we met onze eigen zuigwagen heel voorzichtig peilputten gemaakt. Een gespecialiseerde firma heeft dan via die putten tijdens het weekend metingen uitgevoerd op de buis. Zo konden we tijdig ingrijpen, mocht er uit die metingen blijken dat de situatie onveilig was. Gelukkig is dat niet gebeurd en konden we de werken probleemloos afronden.”

de-witte-foto-3-kopieren

Naast het vernieuwen van de wissels, paste De Witte – Vandecaveye onder meer ook de bovenleidingen aan.

 

Alle spoordisciplines samen

Voor De Witte – Vandecaveye is het project in Obourg er eentje om trots op te zijn: “Het mooie is dat dit project eigenlijk al onze sterktes samenbrengt. We zijn in nagenoeg alle spoorwegtechnieken thuis, dus het is fijn als we dan een opdracht toevertrouwd krijgen waarbij al die verschillende spoordisciplines aan bod komen. Dit soort projecten doen we dan ook wel vaker: in de regio Doornik-Charleroi-Bergen hebben we al een aantal vergelijkbare werken uitgevoerd. Bovendien hebben we veel in eigen huis, en zijn we zelf dus niet sterk afhankelijk van onderaannemers. We kunnen ons dan ook heel flexibel opstellen bij de planning van projecten, en dat maakt het opdrachtgevers natuurlijk een stuk makkelijker.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details