Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Werken aan N70 in 
Melsele op kruissnelheid
De betonweg uit de jaren 50 of 60 wordt vervangen door verschillende soorten nieuw wegdek.

Werken aan N70 in 
Melsele op kruissnelheid

De werken aan de Vesten en de Grote Baan, beide beter bekend als de N70, in Melsele zijn momenteel volop aan de gang. Over een afstand van zo’n 2 kilometer ondergaat de gewestweg een grondige metamorfose. Bij de herinrichting gaat de nodige aandacht naar de veiligheid van alle weggebruikers. Colas Belgium voert de werken uit.

De projectzone strekt zich uit over de N70 van aan de Essendreef tot net voorbij het kruispunt met de Burggravenstraat/Snoeckstraat. De werkzaamheden aan de gewestweg, die op 19 januari van dit jaar begonnen – de voorbereidende nutswerken vonden eerder al plaats – en tot eind volgend jaar zullen duren, omvatten de heraanleg van het volledige wegdek en ingrepen om de leefbaarheid en veiligheid te verhogen. Het gaat onder meer om de aanleg van nieuwe fiets- en voetpaden aan beide zijden van de weg, ovondes, busbanen en lichtenregelende doorgangen voor bussen op de ovondes, bushaltes met verhoogde perrons en fietsenstalling, verschillende oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers met middeneiland om in twee keer over te steken, parkeerstroken en heel wat groen langs het hele traject.

De werkzaamheden aan de gewestweg omvatten de heraanleg van het volledige wegdek en ingrepen om de leefbaarheid en veiligheid te verhogen.


Gefaseerd te werk

Colas Belgium, deel van Groep Colas, wereldleider in de bouw en het onderhoud van vervoersinfrastructuren, voert in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente Beveren alle wegenis- en rioleringswerken uit. “De N70 gaat niet in één keer op de schop”, schetst Maarten Van Laere, projectleider namens Colas Belgium, het tijdsverloop van de werkzaamheden. “Om de hinder te beperken, gaan we gefaseerd te werk: de projectzone werd opgedeeld in 7 kleinere werfzones. De planning is zo opgebouwd dat eerst fase 1, 2, 6 en 7 worden afgewerkt, de fases met de ovondes. Die ovondes dienen dan als keerpunt wanneer we eind 2021 beginnen aan de resterende fases, vanaf het kruispunt met de Sint-Elisabethstraat tot aan de Carrefour, het smallere gedeelte van de N70.”

De nieuwe rijweg voor gemotoriseerd verkeer bestaat uit asfalt, de fietspaden uit betonverharding en de parkeerstroken en voetpaden uit klinkers.

Verschillende soorten nieuw wegdek

“De N70 blijft steeds bereikbaar voor voetgangers en fietsers in beide richtingen. Tijdens fase 1, 2, 6 en 7 is ter hoogte van de werken één rijstrook beschikbaar voor gemotoriseerd verkeer, richting Beveren. Het verkeer naar Antwerpen volgt een omleiding. In fase 3, 4 en 5 wordt de N70 ter hoogte van de werfzone volledig onderbroken voor auto- en vrachtverkeer.”

“De betonweg uit de jaren 50 of 60 wordt vervangen door verschillende soorten nieuw wegdek”, gaat Van Laere dieper in de opdracht die zijn bedrijf kreeg. “De nieuwe rijweg voor gemotoriseerd verkeer bestaat uit asfalt, de fietspaden uit betonverharding en de parkeerstroken en voetpaden uit klinkers. In het geval van de parkeerstroken gaat het om een waterpasserende variant.” 
Uitgewassen busbanen De heraanleg van de N70 in Melsele is volgens Van Laere een vrij standaard project voor Colas Belgium. “De meest uitdagende ingreep was waarschijnlijk het uitwassen van de betonnen busbaan”, vertelt hij. “Nadat het beton is gestort, brengen we een oppervlaktevertrager of bindingsvertrager aan die voorkomt dat de toplaag kan uitharden. Een dag later verwijderen we die laag met een hogedrukreiniger, waardoor de steentjes in het beton zichtbaar worden. Die steentjes zorgen voor een mooier resultaat, maar ook voor een stroever oppervlak zodat bussen minder snel glijden in natte of gladde omstandigheden.”

Maarten Van Laere, Colas Belgium: “Voor werken van dergelijke omvang zijn heel wat manschappen nodig, maar dat is voor ons bedrijf, met agentschappen verspreid over heel België, geen probleem.”


Agentschappen over heel België

Volgens Van Laere kan Colas Belgium in het project een van zijn grootste sterktes uitspelen. “Voor werken van dergelijke omvang zijn heel wat manschappen nodig, maar ons bedrijf is met agentschappen verspreid over heel België voldoende groot zodat een opdrachtgever nooit moet vrezen dat wij de karwei logistiek gezien niet aankunnen.” “Ik wil zeker ook nog graag vermelden”, besluit hij, “dat wij zeer te spreken zijn over de vlotte samenwerking met enerzijds onze opdrachtgevers, het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente Beveren, en anderzijds de ontwerper Irtas.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details