De bouw van het Trekfietsviaduct – een onderdeel van het Trekfietstracé van Ypenburg naar Den Haag – gaat de eindfase in. In twee opeenvolgende nachten – 8 tot 10 augustus – plaatste Hillebrand de stalen brugonderdelen in opdracht van hoofdaannemer Dura Vermeer. De opdrachtgever (gemeente Den Haag) kijkt uit naar de ingebruikname van de burg die gepland staat voor eind oktober.
Terwijl Dura Vermeer de zeven betonnen pijlers en de twee tijdelijke ondersteuningen maakte, was Hillebrand verantwoordelijk voor de productie en montage van de brugdelen zelf, in totaal goed voor circa 900 ton staal. De brugonderdelen werden gefabriceerd in de vestigingen te Middelburg en Vlissingen en zijn per schip en wegtransport naar Den Haag gebracht waar ze hun definitieve plaats kregen.
Gezien de lengte van het viaduct, maar liefst 330 meter, bestaat ze uit meerdere delen. Delen A en B werden in de nacht van 8 op 9 augustus boven de rijbaan van de snelweg geïnstalleerd nadat ze geproduceerd werden in Middelburg. Brugdelen C en D volgden in de nacht van 9 op 10 augustus en lopen boven de invoeg- en uitrijbanen van de snelweg. Beide brugdelen werden geproduceerd door Hillebrand in Vlissingen. Delen E tot en met I lopen naast de snelweg en worden in september en oktober geplaatst.
Het Trekfietsviaduct draagt bij tot een slimme mobiliteit in en rond Den Haag. Het vormt de laatste schakel in het Trekfietstracé, dat loopt van Ypenburg naar het centrum van Den Haag. Het duurzame karakter wordt nog versterkt door de plaatsing van een zogenaamde ‘zonneboom’, een paal waarop meerdere zonnepanelen zijn geplaatst. De hiermee opgewekte elektriciteit wordt gebruikt voor de zuinige ledverlichting waarmee de brug verlicht wordt. Dat maakt het viaduct volledig energieneutraal.
Nu de basisconstructie klaar is, is het einde van de werken in zicht. Naast de eerder vermelde zonneboom, wordt de brug onder meer voorzien van windschermen en een handregel met geïntegreerde ledverlichting.
Verwachte einddatum werken: eind oktober 2019.