e Wilfordkaai in Temse ondergaat deze dagen een ingrijpende make-over. Het veredelde parkeerplein wordt omgetoverd tot een kwalitatieve publieke ruimte met een verhoogde promenade langs het water.
01:43
31-05-2017

Wilfordkaai in Temse wordt blauwe boulevard

De Wilfordkaai in Temse ondergaat deze dagen een ingrijpende make-over. Het veredelde parkeerplein wordt omgetoverd tot een kwalitatieve publieke ruimte met een verhoogde promenade langs het water. Grote betontegels en groenaccenten zullen de esplanade een stijlvol karakter verlenen. Ook qua duurzaamheid is de reconversie van de Wilfordkaai een inspirerend voorbeeldproject. Alle bestratingsproducten zijn immers geleverd per binnenschip, waardoor liefst 31 vrachtwagenritten konden worden uitgespaard.

Temse zet al geruime tijd in op de opwaardering van zijn grondgebied langs de Schelde. De woontorens van De Zaat staan intussen garant voor een indrukwekkende aanblik, en met de heraanleg van de Wilfordkaai zet de parel van het Waasland dankzij een opmerkelijk privé-initiatief alweer een belangrijke stap vooruit. Wat lang een grijze, weinig aantrekkelijk plek met een beperkt zicht op de Schelde was, zal zich vanaf binnenkort integraal profileren als een trekpleister met horecaterrassen, groenaccenten en discreet ingepaste parkeergelegenheid.

Ebema - Stone & Style Wilfordkaai Temse

Fraaie promenade
De absolute blikvanger van de vernieuwde Wilfordkaai wordt de 450 meter lange en 7 meter brede promenade aan de waterkant, die wandelaars dichter dan ooit bij de rivier zal brengen. De verhoogde promenade met verlichte balustrade ligt slechts 60 centimeter onder de kaaimuur en biedt zo een prima uitzicht op de Schelde. Ze wordt bekleed met 2.200 Megategels uit het gamma van Stone & Style, die het gezicht van de kade in belangrijke mate zullen bepalen via hun strakke vormgeving. “Er is gekozen voor de Carreau-uitvoering in Carbon-tint: donkergrijze grootformaattegels met een uitermate egaal oppervlak”, vertelt Herwig Dessers van Ebema – Stone & Style. “De vierkante bestratingselementen meten 1 op 1 meter en zijn 14 centimeter dik om grote belastingen te kunnen opvangen. In totaal gaat het om 669 ton tegels.”

Tegels boulevard Wilfordkaai Temse

Levering per schip
Daarnaast leverde Ebema – Stone & Style ook nog 74 ton goten en 24 ton boordstenen voor de verdere afwerking van het geheel. Dat bracht het volume bestratingsmaterialen op 767 ton. In plaats van ze aan te voeren per vrachtwagen, opteerde het bedrijf gezien de specifieke ligging van de werf – vlak langs de Schelde – echter voor transport via het water. Eén groot binnenschip, dat heen en terug 236 kilometer onderweg was, vervoerde alle tegels, goten en boordstenen rechtstreeks naar de werf – goed voor een besparing van 31 vrachtwagenritten of 7.744 snelwegkilometers.

Bouw boulevard Wilfordkaai Temse

“Vroeger gebruikten we de waterweg enkel voor het transport van bulkgrondstoffen naar onze fabriek, maar nu hebben we voor het eerst dus ook prefab elementen per schip vervoerd”, aldus Herwig Dessers. “Een logische keuze als je ziet welke besparing we ermee konden realiseren en welke voordelen de binnenvaart in dit geval bood ten opzichte van klassiek wegtransport (milieuvriendelijker, minder risico op files of vertragingen, een kleinere kans op ongevallen, minder beweging van de vracht door de stabiele ligging van het schip …). De materialen zijn op pallets geplaatst. Op 13 maart hebben we ze geladen aan onze vestiging langs het Albertkanaal in Zutendaal (op pallets), en op 14 maart hebben we ze bij hoogtij geleverd in Temse. Dit gebeurde met behulp van een speciale kraan op het schip, aan een ritme van 100 pallets per uur. Al bij al een zeer geslaagde operatie. In de toekomst hopen we dan ook nog veel meer van onze producten per schip te kunnen transporteren.“

Tekst: Tim Janssens       Beeld: Sourbron Fotografie

Lees meer over: Ebema , Projecten , Stone & Style , Temse , Wilfordkaai

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Geotracer Gorik Vanlathem en Chantal GalmartBetonbereidingsinstallatie Megaton Naessens Group