Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Willemen Infra bezorgt Luchthaven Antwerpen in sneltempo nieuwe start- en landingsbaan
Op 11 oktober asfalteerden Willemen Infra in één keer de toplaag en zonder naden.

Willemen Infra bezorgt Luchthaven Antwerpen in sneltempo nieuwe start- en landingsbaan

Op 26 oktober heropende de Luchthaven Antwerpen. Willemen Infra zorgde samen met Aertssen Group – in opdracht van de Luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM) – voor een complete renovatie van de start- en landingsbaan. Daarnaast werd er ook nieuwe riolering en afwatering voorzien. Omdat de luchthaven maar over één start- en landstrook beschikt, moest de renovatie in een zeer korte tijdspanne uitgevoerd worden. “Door de krachten van Willemen Infra Noord, Oost en West te bundelen zijn we er perfect in geslaagd”, aldus Gert De Boeck, projectleider bij Willemen Infra.

Tussen 19 september en 25 oktober was de luchthaven in Deurne gesloten voor grote infrastructuurwerken.

Tussen 19 september en 25 oktober was de luchthaven in Deurne gesloten voor grote infrastructuurwerken. De start- en landingsbaan had al ruim 40 jaar geen structureel onderhoud meer gehad. Om de veiligheid van het vliegverkeer in de toekomst te kunnen blijven garanderen was een grondige renovatie nodig. Daarnaast werd ook het hoogteverschil bij de overgang tussen de startbaan en de baanstrook weggewerkt. Gert De Boeck: “In een tijdelijke maatschap (TM) met Aertssen Groep ontfermde Willemen Infra zich over de werken. Het oude asfalt werd afgeschraapt en riolering, verholen goten en bekabeling werden uitgebroken. Aansluitend werd dan meteen gestart met de wederopbouw.”

Gebundelde krachten

Op 19 september begonnen Willemen Infra en Aertssen met het frezen van de asfaltverharding. Vervolgens gingen 25 kranen aan de slag om de bestaande riolering open te breken. De startbaan kreeg minstens 1 tot plaatselijk 3 nieuwe onderlagen asfalt. Daarin werd de secundaire verlichting van de baanbekabeling ingeslepen. Op 11 oktober asfalteerden Willemen Infra in één keer de toplaag en zonder naden. Willemen Infra beschikt in Vlaanderen over 4 asfaltproductieplants: Brugge, Gent, Kieldrecht en Lummen. Maar liefst 100 vrachtwagens leverden voor dit project asfalt afkomstig van de centrales in Kieldrecht, Lummen en Gent.

Gert De Boeck: “Voor het plaatsen van de toplaag sloegen Willemen Infra Noord, Oost en West de handen in elkaar. Ook dat was een troef want de 45 m brede baan moest in één ruk geasfalteerd worden, zonder naden. We reden met zes finishers uit de drie vestigingen op een rij om dat mogelijk te maken. Dat we beroep kunnen doen op verschillende asfaltcentrales is eveneens een grote meerwaarde voor de klant. De samenstelling van het asfalt moest bovendien identiek zijn en daar hebben we dan ook voor gezorgd. Dat is zeker geen alledaagse operatie.”

Willemen Infra zorgde samen met Aertssen Group – in opdracht van de Luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM) – voor een complete renovatie van de start- en landingsbaan.

27.000 ton asfalt

Tot slot werden de lichtbakens geplaatst,  415 energiezuinige lampen ingebouwd en werden de markeringen op de verharding aangebracht. Via een testvlucht werd de vernieuwde startbaan ingevlogen. De start- en landingsbaan meet 1.510 m op 45 m. Voor de renovatie was er maar liefst 27.000 ton asfalt nodig. Daarnaast kreeg de baan ook een regenwaterafvoer uit verholen goten en riolering die het regenwater naar een bufferbekken leiden. Zo wordt het regenwater niet langer in de riolering geloosd, maar wordt het vertraagd afgevoerd naar het Boekenbergpark. Hiervoor werden maar liefst 4,5 km riolering en 3 km verholen goten verwerkt. Door de werken wordt de levensduur van de baan met 20 jaar verlengd. Op 26 oktober kon het vliegverkeer opnieuw plaatsvinden.

“De grootste uitdagingen in dit project waren zonder twijfel de tijdsdruk en het coördineren van alle fases, die elkaar onvermijdelijk overlapten.”

Strakke planning

“De grootste uitdagingen in dit project waren zonder twijfel de tijdsdruk en het coördineren van alle fases, die elkaar onvermijdelijk overlapten. Zo waren we bijvoorbeeld tegelijkertijd bezig met het asfalteren van de onderlagen op de startbaan en het leggen van goten en riolering ernaast. De planning moest zo precies opgemaakt en opgevolgd worden dat de verschillende werkzaamheden elkaar niet zouden hinderen. Bovendien was de ruimte beperkt. Over de volledige breedte van 45m was er continu bedrijvigheid. Maar net in dergelijke projecten met veel uitdagingen, kan Willemen Infra zich onderscheiden”, besluit Gert De Boeck.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details