Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Wolkbreuktunnel ontlast Kopenhagen

Wolkbreuktunnel ontlast Kopenhagen

Het klimaat verandert, dat is intussen wel duidelijk. In de zomermaanden hebben we te maken met korte, maar vaak hevige buien. En zo’n wolkbreuk geeft behoorlijk wat wateroverlast. Ook Kopenhagen kampt met dit fenomeen. De Deense hoofdstad besloot daarom een ‘wolkbreuktunnel’ aan te leggen om de riolering bij hevige regenval te ontlasten en overstromingen en ondergelopen kelders te voorkomen.

Het project omvat een aantal fasen, waarvan Smet Group de aanleg van de tunnel onder de Strandboulevarden in Østerbro voor zijn rekening neemt. De werken kaderen in een groter geheel. Zo zal Kopenhagen de komende jaren voor een groot deel voorzien worden van wolkbreuktunnels. “De capaciteit van de bestaande riolering is vaak ontoereikend om al het water uit de zomerse stortbuien te kunnen bufferen”, zegt Pieter Hermans van Smet  Group. “Met een wolkbreuktunnel kunnen de grote hoeveelheden water wél worden gebufferd en afgevoerd. In opdracht van het Deense Hofor zijn we momenteel bezig met de aanleg van de tunnel onder de Strandboulevarden en een afvoerschacht richting de haven, goed voor een lengte van in totaal 1,1 km. Het is de bedoeling dat het overvloedige regenwater vanaf de zomer van 2021 via de tunnel veilig afgevoerd kan worden.”

Gesloten circuit

Vanuit een vertrekschacht onder de Strandboulevarden voert Smet Group drie persingen uit, zo’n 6 m onder het wegoppervlak. “We zetten hiervoor de zogenaamde AVND-techniek in”, legt Pieter Hermans uit. “Het boorschild, genaamd Helga met een gewicht van ongeveer 50 ton, baant zich een weg naar voren, waarbij het front stabiel wordt gehouden met boorwater en bentoniet, en ondersteund is door een luchtdrukkamer. Het gaat om een gesloten circuit. Tegelijk worden betonnen ringen in het boorgat geduwd die de feitelijke tunnel vormen. Tijdens het doorpersen wordt de volledige omgeving, aanpalende woningen, kruispunten … continu gemonitord wat betreft de zettingen, geluidsoverlast en trillingen.”

bewerkt-2de-keer-1-kopieren

Voor het boren van de tunnel gebruikt Smet Group de zogenaamde AVND-techniek.

 

“We zijn eind 2019 gestart met een persing richting het zuiden en realiseren hier een tunnel met een lengte van 350 m”, gaat Pieter Hermans verder. “Vervolgens draaien we om en boren we vanuit de vertrekschacht een tunnel richting het noorden. Deze tunnel wordt 600 m lang. De totale lengte van de tunnel onder de Strandboulevarden is dus straks 950 m, met een inwendige diameter van 2 m. Vervolgens persen we wederom vanuit de vertrekschacht een tunnel in een natuurlijke afloop richting het oosten over een lengte van 210 m, met een inwendige diameter van 2,5 m. Dit vormt straks de afvoerschacht die wordt aangesloten op een reeds bestaande schacht naar de haven met een overloop naar zee.”

Bufferschachten

De drie schachten die Smet Group aanlegt, zijn zogenaamde bufferschachten. Pieter Hermans: “De riolering van de straten loodrecht op de Strandboulevarden wordt aangesloten op deze wolkbreuktunnel. Daarnaast realiseren we overloopkleppen aan het wegoppervlak van de Strandboulevarden zodat het regenwater rechtstreeks de tunnel kan instromen. Volgens planning zullen we tegen de zomer van 2021 de schachten opleveren aan de stad Kopenhagen.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details