Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Zachte weggebruikers prioriteit bij wegenisproject in Asse
In 2022 startte Colas in opdracht van de gemeente, provincie Vlaams-Brabant en Farys met de heraanleg van de Brusselsesteenweg tussen Pontbeek en de rotonde richting Kerklaan, Fr. Thirrystraat en Baron J. Greindllaan.

Zachte weggebruikers prioriteit bij wegenisproject in Asse

Met enkele gerichte ingrepen wil Asse een veiligere situatie creëren voor haar zachte weggebruikers.  In 2022 startte Colas in opdracht van de gemeente, provincie Vlaams-Brabant en Farys daarom met de heraanleg van de Brusselsesteenweg tussen Pontbeek en de rotonde richting Kerklaan, Fr. Thirrystraat en Baron J. Greindllaan. Na een succesvolle afronding van fase 1, werd in maart de volgende stap in het project aangevat. “Dat we een vaste ploeg op de werf kunnen posteren die het volledige skelet van het project beheert, is voor de klant een heel grote meerwaarde”, vertelt Tim Heymans, hoofdprojectleider bij Colas. Voor het studiewerk werd in dit project een beroep gedaan op E.V.B. Algemeen Studiebureau uit Asse. 

“Dat we een vaste ploeg op de werf kunnen posteren die het volledige skelet van het project beheert, is voor de klant een heel grote meerwaarde.”

Als belangrijke speler in de ruimtelijke ordening komt Colas Belgium tegemoet aan de mobiliteits-, urbanisatie- en milieu-uitdagingen waarmee lokale overheden geconfronteerd worden. Een filosofie die perfect past bij de beweegredenen achter het project in Asse. De verkeersdrukte in de Vlaams-Brabantse gemeente werd de voorbije jaren alleen maar groter, met sluipverkeer, files, onveilige situaties en slechte luchtkwaliteit als gevolg. Daarom lanceert de gemeente ‘Asse schakelt’, met als doel Asse veiliger, vlotter en vriendelijker maken. De zwakke weggebruiker wordt versterkt want bij de herinrichting van straten staan fietsers en voetgangers voorop. Wie omschakelt naar de fiets wordt zo niet langer gestraft, maar beloond. Met de invoering van een zone 30 in het centrum en meer groen wil Asse ook de veiligheid en leefbaarheid verhogen. “De focus op de trage weggebruiker staat symbool voor een intensief klimaatbeleid met oog voor vernieuwbare energie, speelbossen, natuurgebieden en nog zoveel meer”, klinkt het.

Drainerende buizen

Intussen zijn de werken aan de Brusselsesteenweg, tot aan de Vliegwezenlaan, afgerond. Over het traject werden vrijliggende fietspaden aangelegd, net als smallere wegen voor het vertragen van het wegverkeer. Het resultaat is een veiligere situatie voor de zwakke weggebruiker en meer groen. Tegelijkertijd werd er overal gescheiden riolering geplaatst om zo volledig mee te zijn met de huidige milieuvoorschriften. Tim Heymans: “We hadden 165 dagen tijd om deze fase af te werken, maar het is ons gelukt in 146 dagen. Ruim op tijd dus. Het grootste gedeelte van de werken betrof de aanleg van nieuwe, gescheiden riolering. Voor RWA werden ook deels drainerende betonbuizen gebruikt, iets wat in Asse, afhankelijk van de ondergrond, wel vaker wordt toegepast. Bijzonder in dit project is er dat er twee buizen tegen elkaar gestoken werden, met een diameter van 800mm tot 1.000mm.”

Terwijl fase 1 vooral een klassiek wegenproject betrof, kent het tweede deel aan de Vliegwezenlaan enkele uitdagingen.

Drie fasen

Terwijl fase 1 vooral een klassiek wegenproject betrof, kent het tweede deel aan de Vliegwezenlaan enkele uitdagingen. Tim Heymans: “De aard van de werken is gelijkaardig, maar dit deel kent wel enkele bijzonderheden, met onder andere een brug over de expresweg en een spoorwegbrug. We verwachten dit deel van het traject af te ronden tegen begin november, waarna we aan de derde en laatste fase beginnen, die meer in parkgebied gelegen is. In totaliteit is het dus een zeer divers project, waarin Colas zowat alle werken in eigen beheer uitvoert, van riolering tot de lineaire elementen en het kruispunt dat de drie fases met elkaar verbindt. In de eerste fase kregen we al snel wat obstakels te verwerken in de vorm van bestaande nutsleidingen, maar de planning kwam nooit in gedrang. Belangrijk in dit project was ook de circulatie van het verkeer garanderen tijdens de werken. Dit om het centrum van Asse te ontlasten.”

De verkeersdrukte in de Vlaams-Brabantse gemeente werd de voorbije jaren alleen maar groter, met sluipverkeer, files, onveilige situaties en slechte luchtkwaliteit als gevolg.

Project op maat

Voor Colas voelt dit aan als een project op maat. “We kunnen teren op een heel ruime ervaring in dit soort werk. Dat we een vaste ploeg op de werf kunnen posteren die het volledige skelet van het project beheert, is voor de klant een heel grote meerwaarde. Hier en daar doen we voor specifieke zaken een beroep op vertrouwde onderaannemers, maar dat is beperkt en in grote lijnen bewegen steeds dezelfde mensen op de werf. Onze ervaring met collectorwerken voor Farys, Fluvius, Aquafin … speelt zeker in ons voordeel. Bovendien waren we in deze regio in het verleden al actief waardoor we de situatie ook goed kennen en dus prima kunnen inschatten”, besluit Tim Heymans.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details