Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Zes marketingtips voor bouwbedrijven

Zes marketingtips voor bouwbedrijven

Het is erg belangrijk om als bouwbedrijf meer uit te stralen dan alleen het bouwen van een dak met daaronder vier muren. De hele sfeer eromheen is waar klanten uiteindelijk naar kijken. Ze willen graag een plek laten creëren waar ze tot op late leeftijd kunnen blijven wonen, waar zij met vrienden samenkomen en waar zij hun kinderen een veilige plek kunnen bieden om op te groeien. Alleen een product verkopen is daarom voor een bouwbedrijf niet voldoende. Deze zes marketingtips laten zien hoe je dit voor elkaar kunt krijgen!

1. Creëer een sfeer waar mensen zich wonen

Alleen een technische tekening geeft weinig uitstraling. Het spreekt veel meer om afbeeldingen te kunnen laten zien waarin de woning wordt weergegeven met een hip ingericht interieur. Ook afbeeldingen met een gezin op de achtergrond brengen veel meer emotie met zich mee. Nog interactiever dan foto’s, zijn video’s, waarin bijvoorbeeld een kind wordt uitgezwaaid die naar schoolt vertrekt. Probeer in de video’s een duidelijke boodschap over te brengen, waarin jouw doelgroep zich voelt aangesproken.

Mensen kopen een beleving en niet ruwweg opgestapelde stenen. Kale woningen zijn een stuk minder interessant voor potentiële kopers, zij willen graag zien wat er allemaal mogelijk is met een ruimte. Vastgoedstyling is een waardevolle investering, de kosten die hiermee gepaard gaan leveren uiteindelijk meer omzet op. Het is belangrijk om als bouwbedrijf het toekomstperspectief te visualiseren, anders wordt het enorm lastig.

2. Zorg een persoonlijke aanpak

Het kopen van een goedkoop gebruikers product doen we tegenwoordig massaal op internet en als het niet goed is, dan sturen we het net zo makkelijk terug. Voor een duurder item, bijvoorbeeld een televisie, gaan we vaak nog eerst even kijken in de winkel. Bij het aanschaffen van een keuken of een auto gaan we af op het advies van een verkoper.

Laat staan hoe belangrijk mensen het vinden om persoonlijk geholpen te worden bij de aanschaf van een nieuwe woning. Zorg daarom voor een persoonlijke aanpak. Laat de gezichten zien van de personen binnen jouw organisatie, door het betrekken van je medewerkers in de communicatie. Maak gebruik van interviews op social media.

3. Creëer een onvergetelijke naam

Er zijn talloze bouwbedrijven, waardoor klanten het overzicht verliezen. Zorg voor een attractieve en unieke manier van onderscheiden, zodat jouw bouwbedrijf opvalt. Draag ten alle tijden zorg voor een herkenbare en opvallende huisstijl, hierdoor weten klanten op een gegeven moment exact dat de communicatie vanuit jouw bedrijf komt.

Zorg voor outdoor reclame die opvalt, denk hierbij aan:

– Reclame op wielen: personenwagens, bestelwagens, kranen, vrachtwagens
– Rond de bouwplaats: borden/doeken met logo, bouwkeet
– Ander materieel: reclamepanelen, vlaggen, wegwijzers

De wijze van communiceren is ook een manier om uniek in te zijn. Zo heeft de ondernemer, Willy Naessens, ooit bedacht dat het opstapelen van containers langs drukke wegen wel zou opvallen. Dit was ook het geval en tal van andere bedrijven namen deze manier van reclame gauw over.

4. Segmenteren is cruciaal

Bovenstaande is enorm belangrijk voor een bouwbedrijf. Er zijn talloze doelgroepen die je wilt bereiken, maar iedere doelgroep kijkt anders tegen jouw organisatie aan. Hierdoor is het belangrijk de verschillende doelgroepen te analyseren en vanuit de analyse een aanpak te bedenken.

Denk hierbij aan de visuals die je gebruikt om een bepaald project weer te geven. Senioren kijken over het algemeen liever naar rustige wijken, zodra er allerlei speelterreinen en andere, voor hun, irrelevante items staan afgebeeld zijn ze eerder in staat om zich terug te trekken.

In de digitale wereld is dit redelijk eenvoudig, omdat je dan duidelijk je doelgroepen kunt opdelen. Hierin kun je goed onderscheid maken tussen categorieën. Er is veel duidelijk over wie er op welk platform aanwezig is, zodat je gericht je doelgroep kunt aanspreken. Per bouwproject is de wijze waarop je dit communiceert naar de buitenwereld compleet verschillend.

5. Website

Een professionele website is zéér belangrijk om online succesvol te zijn. Denk ook aan de mobiele versie van jouw website, omdat deze niet altijd één op één overeenkomt met de desktopversie. Een website kun je zien als je online visitekaartje. Tegenwoordig oriënteert iedere potentiële klant zich via het digitale web.

6. Tonen van expertise

Ieder dorp van formaat of iedere stad heeft wel één of meerdere bouwbedrijven, dus enkel het hebben van een bedrijf maakt jou niet onderscheidend. Door je te specialiseren in één vaardigheid, product of branche kun je de organisatie daadwerkelijk onderscheidend maken ten opzichte van de concurrent(en). Klanten komen dan speciaal voor het specifieke ambacht bij jou uit. Vertel over jouw unieke kwaliteiten op LinkedIn, zodat iedereen exact ziet wat jij voor ze kan betekenen. Het plaatsen van voorbeelden zorgt voor een goede beeldvorming en kan potentiële klanten net iets sneller over de streep trekken.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details