Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Zeshonderd micropalen voor Fietsotrade in Zaventem
Voor BESIX en BESIX Infra boort Franki Foundations honderden micropalen.

Zeshonderd micropalen voor Fietsotrade in Zaventem

Over een afstand van circa 1,8 km boort Franki Foundations een indrukwekkende hoeveelheid micropalen voor diverse kunstwerken, die het fietspad veilig over de R0 en de A201 moeten tillen.

De Fietsostrade is de snelweg onder de fietspaden. De F3 volgt het traject van de spoorlijn voor hogesnelheidstreinen en zorgt ervoor dat pendelaars op twee wielen vlot onze hoofdstad kunnen bereiken. Franki Foundations neemt in onderaanneming van moederbedrijven BESIX en BESIX Infra de funderingswerken voor zijn rekening. Daarvoor sloeg het de handen in elkaar met Smet. De eerste fase van de werkzaamheden startte in augustus en werd eind december 2020 afgerond. Daarbij werden 450 micropalen uitgevoerd – samen goed voor een lengte van 8 km! De resterende 150 micropalen, die de totale lengte op 11,5 km zullen brengen, volgen tijdens de tweede fase, die in februari 2021 van start is gegaan. Als alles goed gaat, worden de kunstwerken vóór het einde van 2021 opgeleverd. 

De machines kwamen ofwel ‘s nachts, ofwel erg vroeg in de ochtend toe op de werf, voor het spitsuur.

Safety first

Geotechnische kennis van het terrein (Lediaan zandcomplex met zandsteenlagen) en een flinke dosis professionalisme: dat zijn de ingrediënten van het succesverhaal dat Franki Foundations op deze werf aan het schrijven is. Aangezien de toegepaste technieken (zelfborende en verbuisde micropalen) dagelijkse kost zijn voor de funderingsspecialist, schuilen de voornaamste uitdagingen in de coördinatie met de hoofdaannemer – in functie van een optimale fasering – en de handhaving van de nodige veiligheidsmaatregelen, zodat de werken zonder onderbreking van het treinverkeer kunnen plaatsvinden. Adrien Dumont, projectmanager bij Franki Foundations: “Qua veiligheid hebben we niets aan het toeval overgelaten, vooral op de plaats waar het fietspad de Brusselse Ring zal overschrijden, waar we op de middenberm gewerkt hebben. Het was evenmin een sinecure om de werftoegang te verzekeren voor de leveringen en de arbeiders. De machines kwamen ofwel ‘s nachts, ofwel erg vroeg in de ochtend toe op de werf, voor het spitsuur. Gelukkig konden we ons baseren op de veiligheidsrichtlijnen van BESIX en BESIX Infra, die op dat vlak zeer hoge standaarden hanteren. We gaan ook in fase 2 verder op deze ingeslagen weg.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details