Magazines / Nr 01 2018

Nr 01 2018

2018: HET JAAR VAN OOSTERWEEL

2018 wordt een schitterend jaar. Daar is Sigma-voorzitter Dries Van Haut althans van overtuigd, zoals u verderop in dit magazine kan lezen. Volgens Koen De Leus, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis, zullen de bedrijfsinvesteringen stijgen in 2018. Ook de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank van België gaat opnieuw in stijgende lijn. Maar 2018 zal vooral de geschiedenisboeken ingaan als het jaar waarin de langverwachte werken aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen eindelijk van start gingen. En dat is goed nieuws voor de infrasector, want zo’n omvangrijk project vergt uiteraard mankracht en materiaal.

Oosterweel, elke politicus die naam waardig krijgt er spontaan de bibber van in de knieën. Maar vandaag niet meer. Zowat exact een jaar geleden was de kogel door de kerk, en dat hebben we volgens de legende aan één man te danken: Alexander D’Hooghe. We moesten er een naar de VS uitgeweken professor, verbonden aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology, bij halen om Oosterweel te reanimeren. Humo omschreef het in zijn jaaroverzicht als de ‘stunt van het jaar’ en vroeg de man afgelopen december in een interview naar zijn geheime formule. Hoe hij erin geslaagd is om Oosterweel opnieuw op de rails te krijgen? “Door het conflict op te zoeken en het uit te praten. Al de rest is tijdverlies.” Volgens D’Hooghe speelde ook de manier waarop het project benaderd werd een rol: “Als je van een mobiliteitsprobleem ook een opportuniteit voor leefbaarheid en stadsontwikkeling maakt – en dat is de bedoeling van de overkapping van de Antwerpse ring – zijn er plots voordelen voor iedereen. Dan kan je makkelijker praten over de knelpunten die overblijven. Zeker als men met geld over de brug komt.”

Iedereen die zich weleens naar Antwerpen begeeft – en we zijn met velen – is vertrouwd met het fileleed op de ring. Maar niet alleen in Antwerpen rijden we bumper aan bumper. Filerecords sneuvelen jaar na jaar. Daar heeft ook onze sector onder te lijden. Verderop in dit magazine kan u lezen hoe Gebroeders De Rycke een drijvende betoncentrale uitvond om geen tijd meer te hoeven verliezen op onze drukke wegen.

De Oosterweelverbinding is helaas niet de magische oplossing voor het mobiliteitsprobleem in en rond Antwerpen. Volgens Alexan- der D’Hooghe zullen alleen alternatieven soelaas bieden: “Het systeem is compleet verzadigd omdat we relatief weinig snelwegen hebben voor het verkeer dat er is, zeker wanneer ik met Amerika vergelijk. Maar voor meer wegen hebben wij geen ruimte, dus moeten we ons systeem verbeteren met een derde Scheldeverbinding, alternatieve routes ontwikkelen en missing links invullen. Maar dan nog: op lange termijn moet je openbaar vervoer, carpoolen en elektrische fietsen enorm gaan promoten”, zegt hij in Humo.

Dat is ook de visie van onze federale minister van Mobiliteit François Bellot. Op ‘Your Roads Tomorrow’, het evenement van Road Federation Belgium op 6 februari (zie verderop in dit magazine), zei hij dat intermodaliteit – het combineren van meerdere vervoers- middelen om van punt A naar punt B te geraken – de enige weg vooruit is. Volgens Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck, en met hem heel wat andere architecten en stedenbouwkundigen, ligt de oplossing ook in het verdichten van onze stads- en dorpskernen. De Vlaamse regering riep daartoe de befaamde ‘betonstop’ in het leven. Maar om de verkavelingsvlaming daarvan te overtuigen, hebben we allicht nog een tweede Alexander D’Hooghe nodig.

Wat de toekomst ook brengt, degelijke weginfrastructuur zullen we altijd nodig hebben. Wij zien 2018 dan ook positief tegemoet. De sector heeft veel werk in het vooruitzicht – de Oosterweelverbinding op kop. In dit magazine ontdekt u alvast heel wat boeiende projecten die dit jaar volop aan de gang zijn.

Veel leesplezier,

Liesbeth Verhulst

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: