Magazines / Nr 05 2017

Nr 05 2017

Feest

Op 22 maart 2014 gaven toenmalig Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits het startschot voor de bouw van de A11 tussen N31 in Brugge en de N49 in Westkapelle. Samen drukten ze een eerste damplank in de grond ter hoogte van de Oostkerkestraat in Westkapelle, waar de nieuwe snelweg onder het maaiveld duikt om de bovenliggende N374 zonder problemen te kunnen kruisen. Hoewel nog moest blijken of het ambitieuze PPS-project effectief zijn doel zou bereiken, werden de superlatieven niet geschuwd. De A11 zou een baanbrekende realisatie worden die de haven van Zeebrugge eindelijk uit haar isolement zou halen en die de leefbaarheid in de regio sterk ten goede zou komen. Bovendien zou het innovatieve financieringsconcept met projectobligaties model staan voor andere grote infrastructuurwerken in Europa en zouden de vele bouwkundige en technische hoogstandjes op het twaalf kilometer lange traject bewijzen dat onze vooruitstrevende infrasector wel degelijk zijn plaats heeft aan de internationale top.

42 maanden later – lees: eind augustus van dit jaar – was de A11 een feit en nodigde het apetrotse AWV geïnteresseerden uit om de nieuwe snelweg te voet of per fiets ontdekken. De optimistische feeststemming deed alle betrokkenen het ‘bloed, zweet en tranen’ van de voorbije drieënhalf jaar even vergeten. Terecht, want het was een hele prestatie om het complexe DBFM-project binnen de vooropgestelde termijn klaar te krijgen. Een gigantische opluchting voor het aannemersconsortium, dat er met een stevige eindspurt voor zorgde dat er met recht en reden kon worden geklonken op de goede afloop. Een verademing voor de Zeebrugse haven, dat zijn economische positie aanzienlijk versterkt ziet dankzij het langverwachte wegwerken van die vervloekte ‘missing link’ met het Europese hinterland. En een pluim op de hoed van de betrokken overheden, die bewezen dat ‘de politiek’ mits een constructieve samenwerking nog steeds fantastische zaken kan verwezenlijken.

“De A11 is een staaltje Vlaams vakmanschap waar we fier op mogen zijn”, stelde een opgetogen Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. AWV-administrateur-generaal Tom Roelants sloot zich daar volmondig bij aan: “De A11 is niet alleen het grootste, maar ook het snelst gerealiseerde infrastructuurproject van de laatste jaren.” Leopold Lippens, sinds mensenheugenis de keizer van het mondaine Knokke, prijsde de toegewijde aannemers voor hun professionaliteit. Brugs burgemeester Renaat Landuyt karakteriseerde de A11 als een draaiboek voor goede politiek, en havenbaas Joachim Coens (tevens burgemeester van Damme) benadrukte het cruciale belang van de nieuwe snelweg voor de economische slagkracht van de regio – zoals u verderop in dit nummer kan lezen in onze rubriek ‘De Pen’.

Kortom: de A11 is geen snelweg in de klassieke zin van het woord. Hij kruist spoorlijnen, waterlopen en tal van wegen, slingert op doordachte wijze door het achterhavenlandschap en bevindt zich zowel onder de grond als in de lucht. Hij bracht ons enkele primeurs, zowel op bouwkundig vlak – kent u een ander snelwegviaduct met een dubbele beweegbare brug? – als op het vlak van financiering – projectobligaties als antwoord op de moeilijke econo- mische situatie na de bankencrisis. Bovendien getuigt de A11 gezien de aandacht voor verkeersveiligheid (state of the art signalisatie!), omliggende verkeersstromen (15 kilometer nieuwe fietspaden!) en landschappelijke inbedding (negen ecopassages!) van een duurzame, holistische benadering. Dat de noodzakelijke focus op timing de uitvoeringskwaliteit misschien niet altijd ten goede kwam, dat het niet bepaald ideaal is om het verkeer op de snelweg telkens te moeten stilleggen wanneer er op het Boudewijnkanaal weer eens een schip passeert en dat de finale factuur iets hoger uitviel dan oorspronkelijk geraamd (674 miljoen euro), zien we bij deze even door de vingers. Het is immers feest.

Veel leesplezier,

Tim Janssens

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: